یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

شناسنامه‌های جدید در اندازه و شکل شبیه «گذرنامه» است براساس گروه سنی زیر 15سال و بالای 15سال به دو رنگ سبز و قرمز صادر می‌شود.این طرح قرار است طی پنج‌سال برای همه ایرانیان اجرا شود.

شناسنامه

سازمان ثبت احوال در فاز اول این طرح برای نوزادان اقدام به صدور شناسنامه‌های رایانه‌ای کرد. این شناسنامه‌ها با جلدی به رنگ سبز و بدون فضای عکس صادر می‌شود. همچنین ثبت احوال در این مرحله برای آن‌دسته از متقاضیانی که با رسیدن به سن 15سالگی برای عکس‌دارکردن شناسنامه خود مراجعه کنند شناسنامه‌هایی با جلد قرمز صادر می‌کند.

علاوه بر این دو گروه، اولویت اول تعویض شناسنامه برای کسانی است که شناسنامه آنها دچار تغییرات مشخصات سجلی است و یا از درجه اعتبار ساقط شده؛ مانند آب خوردگی، پارگی و یا مواردی که شناسنامه باید تعویض شود و مهم‌تر از همه فقدان شناسنامه.مسئولان سازمان ثبت احوال می‌گویند که امکان جعل شناسنامه‌های جدید به‌دلیل قابلیت‌های امنیتی که دارد، نزدیک به صفر است.

علاوه بر ارتقای ضریب ایمنی و امنیتی شناسنامه‌ها، درج مشخصات سجلی و هویتی افراد به‌صورت ماشینی از ویژگی‌های شناسنامه‌های جدید است. وجود لمینیت و الصاق هولوگرام در صفحه اول شناسنامه‌های رایانه‌ای از دیگر ویژگی‌های این شناسنامه‌هاست.

به‌دلیل تکنولوژی به کار رفته در نوع طراحی، چاپ و صدور شناسنامه‌های قدیمی امکان آسیب‌پذیری و جعل آنها نیز وجود داشت که این موضوع باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به اسناد و مدارک ثبت‌احوال می‌شد.استفاده از کاغذهای مخصوص و حساس به مواد شیمیایی، استفاده از نخ امنیتی سه رنگ و نیز درج شماره مسلسل و سری شناسنامه در تمام صفحات به‌صورت پرفراژ از دیگر ویژگی‌های شناسنامه‌های جدید است.

شناسنامه‌های جدید با طراحی جدید، اندازه کوچک‌تر، کیفیت مواد اولیه در کاغذ، چاپ عکس روی شناسنامه و داشتن بارکد شماره ملی، عمر و قابلیت‌‌های امنیتی بیشتری دارد.شناسنامه‌های جدید از نظر اطلاعات مندرج تفاوتی با شناسنامه‌های قبلی ندارند و تنها فضایی برای ثبت کد ملی دارند که پیش از این در شناسنامه‌های قبلی نبود. همچنین اطلاعات شناسنامه در جهت طولی صفحه‌ها نوشته شده و نحوه باز کردن شناسنامه افقی و دوخت آن از بالاست.

در صفحه نخست شناسنامه‌های جدید مشخصات فردی مانند شماره ملی شخص و پدر و مادر وی، شماره شناسنامه، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، نام پدر و مادر و محل تنظیم سند درج شده است.در صفحه دوم شناسنامه جدید محل تنظیم سند شامل حوزه، شهر و شهرستان و بخش و محل امضا و مهر مأمور تنظیم سند درج شده است.در صفحه سوم و چهارم نیز اطلاعات مربوط به ازدواج و طلاق و در صفحه پنجم اطلاعات فرزندان و در صفحه ششم اطلاعات و مهر انتخابات درج می‌شود.

صفحه هفتم مربوط به درج مهرهای اضطراری و صفحه بعد از آن مربوط به وفات و مشخصات فرد متوفی است. صدور این شناسنامه‌ها، به‌طور آزمایشی در اداره کل امور خارجه، برای ایرانیان خارج از کشور آغاز شد. اما پیش از آن نخستین شناسنامه جدید به نام مقام معظم رهبری صادر شده بود.

11بهمن سال88 حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در دیدار وزیر کشور، رئیس سازمان ثبت احوال و جمعی از مسئولان آن سازمان، اتقان اسناد هویتی مردم ایران را بسیار با اهمیت دانستند و ضمن قدردانی از مسئولان این طرح خاطرنشان کردند: صدور شناسنامه‌های جدید که از امنیت بالایی برخوردار است، مقطع جدیدی را در ثبت اسناد سجلی به‌وجود آورد که امید است با تلاش و همت دست‌اندرکاران، فراگیر شود. رهبرمعظم انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر صحت و اتقان این اسناد در مسائل گوناگون کشور افزودند: همانطور که شما عملکرد گذشته ثبت احوال را ارزیابی می‌کنید، این اقدام ارزشمند شما هم مورد ارزیابی آیندگان قرار خواهد گرفت بنابراین لازم است در ثبت مشخصات و صدور شناسنامه‌ها، دقت کافی صورت گیرد.

 

کد خبر 213740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز