دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: قطر اوایل تابستان امسال شاهد انتقال قدرت خواهد بود که در آن امیر این کشور زمامداری را به پسرش واگذار می‌کند و پسر عمویش که نخست‌وزیر است، از این مقام کناره می‌گیرد.

قطر

 اعلام این موضوع باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره جهت‌گیری آتی این کشور شده است. به نوشته روزنامه تلگراف چاپ لندن، مقامات قطری در دیدار با همتایان خود از کشورهای دیگر گفته‌اند زمان آن فرارسیده است که تمیم بن حمد پسر شیخ حمد بن خلیفه رهبری این کشور گازخیز خلیج‌فارس را برعهده بگیرد. براساس طرح انتقال قدرت که تا 3هفته دیگر آغاز می‌شود، حمد بن جاسم نخست‌وزیر قطر که از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران در انگلیس محسوب می‌شود نیز از مقام خود کناره می‌گیرد.

چند هفته پس از این تحول، دربار سلطنتی اعلام خواهد کرد که امیر شیخ حمد بن خلیفه که مدت‌هاست با بیماری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، قدرت را به ولیعهد 33ساله واگذار می‌کند. روزنامه تلگراف از قول یکی از مقامات انگلیسی که اخیراً از قطر دیدار کرده است، نوشت دیگر کشورهای مهم مانند ایران و آمریکا نیز در جریان این تحول قرار دارند. یک منبع آگاه گفت طرح یادشده که شامل انتقال مرحله‌ای قدرت است، به ولیعهد مجال می‌دهد که به صحنه بیاید. به گفته وی، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا قطر در منطقه‌ای بسیار حساس قرار دارد. مقامات این کشور هنوز درباره رهبری آتی قطر ابراز نظر نکرده‌اند، اما هرگونه تغییر در رهبری این کشور حائز پیامدهای مهمی برای خاورمیانه و سیاست خارجی غرب است.

درباره ولیعهد جوان این کشور اطلاعات زیادی در دست نیست، جز اینکه وی در دانشگاه نظامی سندهرست در انگلیس تحصیل کرده است. کارشناسان می‌گویند قطر در سال‌های اخیر کوشیده است در معادلات منطقه نقش‌‌آفرینی کند. دوحه از حامیان پروپاقرص معارضان دولت سوریه بشمار می‌رود که نیت خود را برای سرنگون کردن دولت اسد پنهان نمی‌کند. بنا بر گزارش‌ها، دوحه علاوه بر حمایت مالی، برای شورشیان سوریه تسلیحات نیز می‌فرستد. ذخایر عظیم گازی قطر این امکان را به آن داده است که به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در اروپا بدل شود.

علاوه بر این، تراکم ثروتمندانی که دارایی‌شان بیش از یک میلیون دلار است، بیش از هر کشوری در جهان در قطر است. آمار نشان می‌دهد 14.3درصد از جمعیت این کشور کوچک میلیونر هستند که بسیار بیشتر از میانگین جهانی است. همچنین امیر قطر برای تأثیرگذاری در جهان عرب شبکه خبری الجزیره را به سبک سی ان ان تأسیس کرد.

شیخ حمد در سال 1995در کودتایی بدون خونریزی علیه پدرش قدرت را به‌دست گرفت. در آن زمان خلیفه بن حمد در سفر اروپا به سر می‌برد و پسرش با استفاده از غیاب پدر، وی را از اریکه قدرت کنار زد. از آن زمان، شیخ حمد همواره کوشیده است در خاورمیانه نقشی برای قطر ایجاد کند که فراتر از وزن سیاسی و جمعیت کمتر از 2میلیونی آن است.

از این رو، این کشور در رویدادهای لیبی و سوریه مستقیماً دخالت کرده است. به علاوه، دوحه کوشیده است دولت جدید مصر را با دادن وام‌ به طرف خود جلب کند. شیخه‌موزه همسر امیر قطر در این میان سعی کرده است خود را نماد حقوق زنان در جهان عرب نشان دهد.

از سوی دیگر، کناره‌گیری حمد بن جاسم از نخست‌وزیری نیز پیامدهای مهمی خواهد داشت. وی همچنان سمت خود را به‌عنوان رئیس سازمان سرمایه‌گذاری قطر حفظ خواهد کرد. این نهاد سازمانی ثروتمند است که درآمدهای گازی کشور را در طرح‌های مختلفی در اروپا مانند فروشگاه زنجیره‌ای هرودز در انگلیس سرمایه‌گذاری کرده است. به‌رغم آنکه شیخ تمیم برای دیپلمات‌ها آشناست، پرسش‌هایی درباره جهت‌گیری آینده قطر مطرح شده است. با توجه به تحصیل وی در انگلیس و وجود پایگاه هوایی آمریکا در قطر، وی پیوندهای نزدیکی با ارتش این دو کشور غربی دارد. اما تحلیلگران از پیوندهای نزدیک وی با اخوان‌المسلمین سخن می‌گویند که چه بسا سبب شود وی مانند پدر و نخست‌وزیر، لیبرال نباشد.

کد خبر 218186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز