همشهری آنلاین: تمامی اسامی کاندیداها به مراکز مربوط ارسال شده و مراجع ۴ گانه یعنی نیروی انتظامی، قوه قضائیه، ثبت احوال و وزارت اطلاعات نظرات خود درباره افراد را بیان کردند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران با بیان اینکه ۵ میلیون نفر در استان تهران واجد شرایط رای‌دهی درانتخابات هستند، گفت: ۵۸۰۰ صندوق رای برای انتخابات شوراها در تهران تعبیه می‌شود.

حسین طلا در گفت‌وگو باخبرگزاری خانه ملت، به پرسشهایی در خصوص انتخابات شوراهای شهر و و روستا پاسخ داد:

با توجه به آغاز زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراها از ۱۶ خرداد، تبلیغات تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟

طبق قانون نامزدها تا ۲۴ ساعت قبل انتخابات یعنی ۸ صبح ۲۳ خرداد می‌توانند به تبلیغات بپردازند و روز ۲۳ خرداد منع تبلیغات نامزدها است.

بر اساس قانون در شهر تهران هر نامزدی می تواند در یک منطقه شهرداری ستاد داشته باشد اما باید ایجاد ستاد انتخاباتی نامزدها، از سوی رئیس ستاد نامزدها به اطلاع فرمانداری مربوط برسد چرا که برخی از افراد ممکن است ستادی بزنند اما به جای حمایت و فعالیت تبلیغاتی، به تخریب رقیب و دیگر نامزدها بپردازند و البته نامزدها باید با شروع زمان تبلیغات رئیس ستاد و نماینده خود را فرمانداری‌ها و بخشداری‌های مربوط اعلام کنند.

ممنوعیت‌هایی که بر اساس قانون برای تبلیغات نامزدهای شوراها در نظر گرفته شده است، به چه ترتیب است؟

نامزدها در حین فعالیت‌های تبلیغاتی خود یکسری ممنوعیت‌ها دارند، به عنوان مثال : دیوار‌‌‌نویسی، راه اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی، استفاده از بلندگو‌های سیار خارج از محل سخنرانی یا ستادهای تبلیغاتی، هرگونه تبلیغ علیه نامزدها و هتک حرمت، پاره کردن اقلام تبلیغاتی دیگر نامزد‌ها، استفاده از صدا و سیما و نیز خطابه جمعه و هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد، استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت ها، وابسته به دولت و خصوصاً شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها و مؤسساتی که از بودجه عمومی استفاده می کنند، همچنین ممنوعیت فعالیت کارمندان دولتی در ساعات اداری مگر اینکه مرخصی بگیرند و در ایام مرخصی فعالیت انتخاباتی داشته باشند.

همچنین اعلام نظر شخصیت‌ها در تائید نامزدها باید بدون ذکر عنوان باشد یعنی اگر وزیری بخواهد از نامزد خاصی حمایت کند باید فقط اسم حقیقی‌اش و بدون عنوان وزارت در تبلیغات ذکر شود و علاوه بر اینکه فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات ممنوع است، الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علایم رانندگی، تابلوهای بیمارستان ها، مدارس و ... ممنوع بوده و نامزدها فقط در اماکن مجاز می‌توانند اقلام تبلیغاتی خود را نصب کنند، به طوری که طبق قانون مأموران انتظامی موظف هستند با تخلفات برخورد کرده و آن را به مراجع ذی‌ربط گزارش دهند. علاوه بر این اگر درجات تحصیلی و عنوان‌های شغلی نامزدها در برگه‌های تبلیغاتی آنان درج شده باشد باید این درجات و عنوان‌ها مستند و آماده باشد تا اگر هیأت اجرایی درخواست نمود قابل ارائه باشد، در اختیار آنان قرار گیرد و همچنین اگر هر مجموعه و گروه سیاسی بخواهد از نامزدی حمایت کند باید حمایت آن گروه یا جریان به صورت مکتوب در اختیار نامزدها باشد تا در صورت درخواست هیأت اجرایی در اختیار آنان قرار گیرد و گر‌نه اجازه درج آن را در تبلیغات ندارند. لازم به ذکر است که استفاده از اماکن عمومی و دولتی ممنوع است مگر به ۲ شرط اول اینکه اماکن دولتی وجه آن را دریافت کنند و دوم اینکه شرایط برای همه یکسان باشد مثلاً اگر نامزدی بخواهد استاد‌یوم ۱۲ هزار نفری آزادی را برای انتخابات بگیرد، ضمن دریافت پول، همه نامزدها می‌توانند چنین کاری کنند.

نکته مهم در تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراها این است که اقلام تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از پارچه ای، مقوایی، فلزی، کاغذی و... فقط در ابعاد ۷۰× ۱۰۰ سانتی متر مجاز و بیش‌تر از آن ممنوع است. همچنین شرکت پست می تواند در چارچوب قرارداد کارهای توزیع اقلام تبلیغاتی را انجام دهد. علاوه بر این مطبوعات و نشریات حق ندارند علیه کسی اظهارنظر کنند و اگر علیه نامزدی مطلبی زده شد، آن شخص می‌تواند در زمان قانونی تبلیغات، جوابیه‌ای صادر کند و مطبوعات ونشریات مربوطه باید نسبت به درج آن اقدام نمایند. همچنین الحاق هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدها در محل شعبه ثبت نام و اطراف آن که اصطلاحاً اطراف عرفی نامیده می‌شود، ممنوع است و تمام اعضای شعبه موظف هستند قبل از اخذ رأی آثار تبلیغاتی را از این محدوده امحاء کنند اگر چه برای امحاء آثار غیر مجاز کمیته‌هایی به نام کمیته‌های امحاء تشکیل می شود که نمایندگان فرمانداری، نیروی انتظامی، و هیات نظارت در آن حضور دارند که مستند‌سازی می کنند و آثار مربوطه را امحاء می کنند.

علت رد صلاحیت عده ای از هنرپیشه ها، ورزشکاران و برخی از افراد سیاسی چه بوده است؟

ما در قانون چیزی به نام اینکه اگر کسی هنرپیشه، ورزشکار و یا سیاسی باشد، بررسی صلاحیت‌اش فرقی کند نداریم همچنین ما در جایی از قانون نداریم که اگر کسی ورزشکار بود یا سیاسی، نباید رسیدگی شود بلکه قانون می‌گوید همه را باید بررسی کنید و فرقی میان افراد وجود ندارد. بنابراین تمامی اسامی به مراکز مربوط ارسال شده و مراجع ۴ گانه یعنی نیروی انتظامی، قوه قضائیه، ثبت احوال، وزارت اطلاعات و برخی موارد بررسی محلی، بررسی‌های لازم را انجام دادند و نظرات خود درباره افراد را بین کردند و آنچه ملاک کار قرار می گیرد شرایط و مستندات است و نه حرفه و فعالیت سیاسی،‌ورزشی یا هنری افراد.

تعداد واجدین شرایط رأی دهی در استان تهران چقدر برآورد شده است؟

در استان تهران قریب به ۵ میلیون نفر است.

اعلام شده که در ۱۴ حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت الکترونیک باشد آیا در تهران نیز انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود؟

تا کنون چیزی به این شکل طرح و توافق نشده است.

نتایج رسمی انتخابات چه زمانی اعلام خواهد شد؟

باید شمارش آرا تمام شود که به میزان رأی دهنده بستگی دارد و قانوناً باید شمارش انجام شود و پس از آن در زمان قانونی اعلام خواهد شد.

کد خبر 217722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز