پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطابق شرایط و دستورالعمل اخذ وام ازدواج افزایش مبلغ بیست میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب، هر یک از دختران یا پسرانی که یکی یا هردوی آنها فاقد پدر باشند و هریک از دختران یا پسرانی که دانشجوی دانشگاه‌ها یا طلبه حوزه‌های علمیه و در حال تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار بانک خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به هر یک از زوجین مبلغ 30 میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد اما در مواردی مبلغ این وام به 50 میلیون ریال برای هر نفر افزایش می‌یابد.

اما دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و دارا بودن کارت ملی ( موقت یا دایم) و کد پستی محل سکونت متقاضی، الزامی است و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج فقط یکبار به متقاضیان پرداخت می‌شود و متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج فقط از تاریخ وقوع عقد تا پایان سال بعد فرصت استفاده از تسهیلات را دارند.

کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور است به عنوان سند ازدواج تلقی می شود.

اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی شده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.

اما بانک‌های عامل در صورت وجود منابع قرض الحسنه نسبت به اعطای سقف فردی افزایش یافته قرض الحسنه ازدواج ( تا 50 میلیون ریال ) به متقاضی اقدام می کنند.

مدارک مورد نیازدر این زمینه عبارتند از «اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین، اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) ضامن، کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین و کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام» است.

اما چنانچه متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج، کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی وانتظامی ، نهادها و موسسات عمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد ، کمیته امداد ، هلال احمر) باشد، ارائه گواهی تعهد کسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فیش حقوق و حکم کارگزینی و در صورتیکه مانده حقوق نامبرده کفایت کند، نیازی به اخذ ضامن نیست.

ضمانت یک نفر کارمند رسمی ، پیمانی ، بازنشسته دولت ، نیروی نظامی و انتظامی ، نهادها و موسسات عمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد ، کمیته امداد ، هلال احمر) ، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال ، با ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و ... ،ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد و ضمانت یک نفر دارنده حساب جاری فعال و خوش حساب که به تایید و تشخیص شعبه پرداخت کننده رسیده باشد و در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا) الزامی است.

کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق هستند، ابتدا باید از طریق همین سایت ثبت نام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند که در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام ، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود و متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و همچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین سایت مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌شود، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام کنند؛ بدیهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمان تعیین شده، ثبت نام آنهاکان لم یکن تلقی می‌شود.

اما مدت بازپرداخت تسهیلات 36 ماهه با اقساط مساوی بوده و سررسید اولین قسط ، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور است و نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج 4 درصد تعیین می‌شود.

کد خبر 217617
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز