همشهری آنلاین: محققان اظهار داشتند افرادی که در روزهای پایانی هفته جراحی می‌شوند نسبت به افرادی که در روزهای نخست هفته تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، با احتمال مرگ بیشتری رو به رو هستند.

medical operation

براساس تحقیقاتی که در مجله پزشکی بریتانیا درباره جراحی‌های غیر اضطراری منتشر شده، خطر مرگ در نتیجه جراحی‌های از پیش برنامه ریزی شده اندک است.

به گزارش مهر، محققان کالج امپریال لندن اطلاعات تمام جراحی‌های غیر اضطراری را طی سال های 2008 تا 2011 در بریتانیا جمع کردند. آن‌ها با بررسی 4 میلیون جراحی به این نتیجه رسیدند که بیش از 27 هزار مرگ در یک ماه جراحی رخ داده است که این امر میانگین خطر را در 67/0 درصد قرار می‌دهد.

محققان نسبت به نوسانات این نتایج طی هفته ابراز نگرانی کردند چرا که این خطر برای جراحی‌هایی که روز دوشنبه انجام می‌شود در کمترین حد و در روزهای بعد تا پایان هفته به مراتب بیشتر می‌شود.

این مقاله نشان می‌دهد که افرادی که روزهای جمعه تحت عمل جراحی قرار گرفتند در مقایسه با افرادی که روز دوشنبه عمل کرده‌اند تا 44 درصد بیشتر با احتمال مرگ رو به رو هستند.

آنتونی نارولا از کالج رویال جراحان که بخشی از این تحقیقات نبود گفت: این امر قابل قبول نیست که چنین نوسان وسیعی را در نرخ مرگ و میر به دنبال جراحی های انتخابی و براساس روز هفته قائل شویم.

محققان اظهار داشتند که ممکن است این نتایج به علت کیفیت ضعیف مراقبت‌های پس از عمل در روزهای پایانی هفته صورت گرفته باشد.

دکتر پل آیلین نویسنده اصلی این تحقیق اظهار داشت که نخستین 48 ساعت پس از عمل جراحی حساس‌ترین دوره است چرا که عفونت‌ها و خونریزی‌ها در این دوره بسیار حساس هستند. اگر پرسنل دقیق از بیمار مراقبت نکنند اتفاق‌های ناگوار دیگری نیز رخ می‌دهد.

از سوی دیگر این محققان افزایش خطر مرگ را به تعداد پزشکان کمتر ، پرستاران و کارکنان بیمارستان در روزهای پایانی هفته نسبت داده‌اند.

 

کد خبر 217248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز