مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از یک عمل جراحی، معمولا بیمار آرام آرام به مرحله‌‌ هوشیاری کامل می‌رسد. دانشمندان به‌تازگی دلیل این پدیده و این که چرا در برخی مواقع بیماران حین انجام عمل جراحی بیدار می‌شوند را کشف کرده‌اند.

پس از انجام یک عمل جراحی با بیهوشی کامل، بیماری که جراحی شده معمولا آشفته است و دیرتر به مرحله هوشیاری کامل می‌رسد. دانشمندان فنلاندی کشف کرده‌اند که پس از یک بیهوشی کامل، ابتدایی‌ترین قسمت مغز انسان از همه زودتر به خود می‌آید. پس از آن قسمتی از مغز که مسئول هوشیاری کامل است فعال می‌شود.

دانشمندان فنلاندی می‌گویند که در جریان تحقیق انتظار داشتند که قسمتی از مغز که مسئول هوشیاری کامل است، از تمام قسمت‌های دیگر زودتر فعال شود. اما بر خلاف این انتظار، آنها در اسکن مغزها مشاهده کردند که قشرهای مغزی‌ای که از لحاظ تکاملی زودتر در انسان تشکیل شده‌اند، پیشتر از قشرهای دیگر شروع به کار می‌کنند.

برای مثال تالاموس که جزئی از ابتدایی‌ترین قسمت‌های مغز است، زودتر از قشرهای دیگر فعال می‌شود. این قشرهای ابتدایی مسئول احساسات نخستین انسان همانند ترس و لذت هستند. این قشرها علاوه بر این مسئول واکنش به محرک‌های بیرونی نیز هستند.

بیدار شدن نابه‌هنگام بیمار در حین عمل جراحی

به گزارش دویچه‌وله، بر اساس این پژوهش، دانشمندان همچنان می‌توانند توضیح بدهند که چرا پزشکان بیهوشی، بیدارشدن بیماران حین عمل جراحی را متوجه نمی‌شوند. دستگاه‌های این پزشکان تنها فعالیت قسمتی از مغز را زیر نظر دارد که مربوط به هوشیاری کامل انسان است. به همین دلیل این پزشکان متوجه بیدارشدن نابه هنگام بیماران حین عمل جراحی نمی‌شوند؛ بیداری‌ای که به هوشیاری کامل ربطی ندارد، بلکه بیمار حین آن در اصل در مرحله‌ نیمه‌هوشیاری به سر می‌برد.

این تحقیق نشان می‌دهد که برای تشکیل هوشیاری کامل، قشرهای مختلفی از مغز باید فعال شوند و این جریان مرحله به مرحله انجام می‌گیرد. به عقیده‌ پژوهشگران، نتایج این تحقیق راهنمایی‌های باارزشی برای مطالعه و بررسی هوشیاری به همراه دارد.

این نتایج نشات گرفته از اسکن مغز شرکت‌کنندگانی است که دانشمندان، مرحله‌ بیداری آنها را مورد بررسی قرار داده بودند. نتایج پژوهش یادشده در نشریه‌ علمی "The Journal of Neuroscience" منتشر شده است.

 

کد خبر 167339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز