همشهری آنلاین: رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: بیشتر کودکانی که به اسهال و استفراغ دچار می‌شوند بستنی یا آبمیوه‌های خیابانی مصرف کرده‌اند که این مواد به خاطر رعایت نکردن بهداشت فروشندگان، آلوده به ایکولای مدفوعی هستند.

آبمیوه‌های خیابانی باعث مسمومیت کودکان می‌شوند

مهری نجفی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در فصل تابستان ما با مسمومیت‌های غذایی مواجهیم چرا که بیشتر کودکان با مورد اسهال و استفراغ مراجعه می‌کنند و بعد از گفت و گو با آنها می‌فهمیم که از شیرینی خامه‌ای، بستنی یا آبمیوه‌های خیابانی استفاده کرده‌اند.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان ادامه داد: مسمومیت غذایی می‌تواند به دو صورت ایجاد شود. یکی بر اثر محصولات و مواد غذایی تهیه شده در داخل منزل که به صورت غلط نگهداری می‌شوند و دیگری به واسطه غذاها و تنقلاتی که بیرون از خانه مصرف می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: آلودگی آب آشامیدنی نیز در کنار سایر موارد می‌تواند به مسمومیت کودک بینجامد.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان ادامه داد: بهتر است مادران مواد غذایی تولید شده در داخل منزل را به مدت طولانی و بیش از 48 ساعت در یخچال قرار ندهند و از آن استفاده نکنند؛ همچنین میوه‌ها را قبل از قراردادن در یخچال به طور کامل بشویند و ضدعفونی کنند.

نجفی، شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون را در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از عفونت‌ها موثر دانست و افزود: افراد در استفاده از مواد غذایی تولید شده در خارج از منزل باید مطمئن باشند که آن مواد از بهداشت و سلامت کافی برخوردار باشند.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان ادامه داد: متأسفانه دیده شده که بستنی و آبمیوه‌های کنار خیابانی آلوده به ایکولای مدفوعی هستند.

نجفی در پاسخ به پرسش فارس، مبنی بر اینکه ایکولای مدفوعی بر اثر چه چیزی به وجود می‌آید گفت: بی توجهی به رعایت بهداشت فردی و عمومی توسط مغازه‌داران و فروشندگان می‌تواند به این بیماری و ابتلا به اسهال و استفراغ منجر شود.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان به خانواده‌ها توصیه کرد: در سفرهای تابستانی از خوردن غذا در رستوران‌های بین راهی که از سلامت و بهداشت آنها اطلاع کافی ندارند بپرهیزند و غذاهای سبک و مطمئن همراه خود داشته باشند.

این متخصص کودکان به گرمازدگی در فصل تابستان اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها دقت کنند که کودکان را در هنگام اوج گرما به بیرون از منزل نبرند و به شیرخواران نیز در فصل گرما به فواصل، آب جوشیده خنک شده بدهند.

more پیشگیری از گرمازدگی با تغییر برنامه غذایی

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان علائم گرمازدگی را تشنگی زیاد، سردرد، سرگیجه، احساس خستگی زیاد، حالت تهوع، استفراغ و بالا رفتن درجه حرارت بدن دانست و افزود: والدین در مواجهه با گرمازدگی کودکان، آنها را در محیط خنک قرار دهند و مایعات زیاد به آنها بدهند.

کد خبر 217075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز