همشهری آنلاین: نمایندگان امور بانوان کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه‌های خود را در حوزه زنان ارائه کردند و به نقد و بررسی برنامه‌های یکدیگر پرداختند.

مناظره

به گزارش خبرنگار جامعه فارس،صبح امروز نمایندگان 8 کاندیدای ریاست جمهوری با حضور در دانشگاه الزهرا (س) برنامه‌های کاندیداهایشان را در حوزه زنان تشریح کردند و به نقد و بررسی دیدگاه‌های سایر نمایندگان پرداختند.

در این مناظره نمایندگان علی اکبر ولایتی و حسن روحانی حضور نداشتند و زهره عالی پور به‌عنوان نماینده محمدرضا عارف،فرشته روح افزا نماینده نماینده سعید جلیلی،معصومه طاهری نماینده غلامعلی حدادعادل، سهیلا خلجی نماینده محمدباقر قالیباف و زمانی نماینده محسن رضایی در این مراسم حاضر شدند.

رفع خشونت علیه زنان باید در دستور کار قرار گیرد

زهره عالی‌پور نماینده عارف در تشریح برنامه‌های این نماینده در حوزه زنان گفت: بازنگری قوانین و مقررات، توانمندسازی زنان در ابعاد حقوقی و اجتماعی، امکان دسترسی زنان به دادرسی عادلانه و رفع خشونت علیه زنان، بحث ظلم به زن در خانه و خانواده و فرایندهایی که مربوط به حمایت‌هایی است که از سازمان‌های غیردولتی می‌شود از جمله برنامه های عارف برای دولت یازدهم است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کنند که شما به دلیل زن بودن باید به موضوع زن توجه کنید و این نشان می‌دهد که مسئله زنان به یک نگاه اساسی نیازمند است.

عالی پور خاطر نشان کرد: بحث شایسته‌سالاری نیز مطرح می‌شود همچنین این موضوع که در احزاب چه سهمی برای زنان در نظر گرفته می‌شود، رفع تبعیض‌های جنسیتی در افزایش مشارکت مؤثر است.

ارائه برنامه مدون در خصوص ازدواج و اختلاط زن و مرد

فرشته روح‌افزا نماینده جلیلی نیز در تشریح برنامه‌های این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: ارائه برنامه‌های مدون در بحث جمعیت و خانواده چراکه ما با معضل کاهش جمعیت مواجه هستیم .

وی ادامه داد: ارائه برنامه مدون در بحث عفاف و حجاب، ازدواج و اختلاط زن و مرد و همچنین رواج سبک زندگی صحیح، ایجاد بنیاد ملی ازدواج و مد و لباس، توجه به فعالیت اثربخش زنان و پرداختن به ابهامات و شبهات قانونی زنان از اولویت‌های این کاندیدا در حوزه زنان است.

روح افزا تصریح کرد: تغییر الگوی اشتغال و توجه به جمعیت زنان خانه‌دار به دور از آسیب‌های اجتماعی، دورکاری برای زنان، ترویج استفاده از کالاهای خانگی، نظارت بر شرکت‌های خصوصی در جهت حفظ کیان خانواده، بهره‌وری بیشتر از زنان مؤمن و توجه به نقش زنان در اقتصاد مقاومتی، آموزش تخصصی متناسب با شغل‌های ترمیمی و ارتقای نهادهای موجود و تبیین سازوکار احترام و تکریم زن در برنامه‌ها نیز از اولویت‌های مورد توجه است.

عدم آگاهی زنان از حقوق خود مشکل اساسی زنان جامعه ما است

زمانی نماینده محسن رضایی گفت: خداوند تفاوت‌هایی را قائل شده است و ما می‌توانیم از آنها تبعیت کنیم و در بعضی از شغل‌ها زن باید نصف ساعت کاری مرد را انجام دهد ما نمی‌توانیم تبعیت کنیم از دستورالعمل‌های غربی و باید تفاوت‌هایی را برای خانم‌ها قائل شویم و اگر در بخش ارث مردان دو برابر زنان ارث می‌برند به نظر من به نفع زنان است چرا که اگر مرد دو برابر ارث می‌برد باز هم برای خانم‌ها هزینه می‌کنند اما زن مکلف نیست که آن را برای کسی هزینه کند.

وی ادامه داد: در مورد حقوق قضایی زنان عدم آگاهی و توجیه دختران و پسران جوانی هستند که می‌خواهند تشکیل زندگی دهند و چقدر زیبنده بود آنچه زنان و مردان باید بدانند به آنها آموزش داده شود به عنوان مثال حق طلاق برای زنان موضوعی است که دختران را با آن گول می‌زنند و آنها نمی‌دانند که این امر باطل است و هیچ بار حقوقی بر آن وارد نیست چرا دختر نباید بداند که باید وکالت طلاق را بگیرد تا در صورتی که این مسائل برای زندگی او پیش آمد به دستگاه قضایی مراجعه کند و خودش را مطلقه کند.

فرهنگ قانونی کشور در حوزه زنان باید اصلاح شود

معصومه طاهری در خصوص برنامه‌های حدادعادل گفت: در مورد قوانین اجرایی و خلأهای قانونی موجود ما نقص فرهنگی نیز داریم و باید ابتدا فرهنگ قانونی کشور اصلاح شود تا نیازهای قانونی زنان حل شود ما در بحث تساوی حقوق زن و مرد مشکلی نداریم و معتقد هستیم زنان نیز باید از حقوق مساوی مردان برخوردار شوند و طبق دیدگاه اسلام زن و مرد را مکمل یکدیگر می‌دانیم

وی در خصوص حضور دختران در دانشگاه‌ها گفت: این حق هر دختری است که بتواند در هر رشته‌ای که دوست دارد ادامه تحصیل دهد و این وظیفه دولت است.

برای ورود زنان به دانشگاه تنها شایسته سالاری کافی نیست

سهیلا خلجی نیز به‌عنوان نماینده محمدباقر قالیباف گفت: در بحث سهمیه بندی دانشگاه نمی توان صرفا به موضوع شایسته سالاری در ورود به دانشگاه بسنده کرد بلکه به شایسته سالاری در خروج از دانشگاه نیز باید توجه کرد.

وی افزود: از این منظر ضروری است برای جذب زنان به بازار کار نیز توجه کنیم به عنوان مثال باید ببینیم اگر با نگاه شایسته سالاری، برای زنان در رشته مهندسی معدن، پذیرش دادیم آیا فرهنگ ما اجازه می دهد که یک زن با تعدادی کارگر معدن به اعماق زمین برود؟ بنابراین پیش از اینکه به موضوع خوب یا بد بودن نگاه جنسیتی به رشته ها و سهمیه بندی ها بپردازیم خوب است مسائل فرهنگی را نیز مدنظر قرار دهیم.

کد خبر 216998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز