همشهری آنلاین: ایران از تمایل مسکو برای مصالحه با تهران در رابطه با شکایت جمهوری اسلامی به دادگاه برای عمل نکردن روسیه به تعهداتش تحت قرارداد فروش پدافندهای موشکی پدافند "اس 300" اطلاعی ندارد.

خبرگزاری "نووستی" با اعلام این خبر به نقل از یک منبع دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو گزارش داد: ما در جریان اقدامات طرف روسی برای حل و فصل این مساله (شکایت ایران) نیستیم و هیچ‌کس هیچ چیزی در این باره به ما اطلاع نداده است. به این دلیل نمی توانیم این خبر از جمله امکان امضای تفاهمنامه مصالحه میان طرفین را تایید کنیم.

به گزارش ایسنا، این منبع خاطرنشان کرد که در حال حاضر حل و فصل مساله شکایت ایران به دادگاه در مرحله حقوقی و نه سیاسی و حتی تا حدی در مرحله فنی قرار دارد.

نووستی پیشتر به نقل از سرگئی چمیزوف، مدیر اجرایی شرکت "روس تخنولوگی"، موسسه دولتی طراحی، تولید و صادرات فناوری های پیشرفته غیر نظامی و نظامی روسیه، گزارش داد که مسکو در تلاش است تهران را متقاعد کند از شکایتش علیه شرکت دولتی "روس آبارون اکسپورت" صرف نظر کند.

وی روز پنجشنبه به نووستی گفت: شکایت در حال بررسی توسط یک دادگاه داوری بین المللی در ژنو است و متاسفانه شانس ما برای پیروزی در این پرونده بسیار کم است.

وزارت دفاع ایران و سازمان صنایع هوافضا در آوریل 2011 کیفرخواستی چهار میلیارد دلاری را علیه روس آبارون اکسپورت، شرکت دولتی صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه، در یک دادگاه بین المللی داوری در ژنو به دلیل نقض تعهداتش در قرارداد فروش اس-300 به ایران اقامه کردند.

چمیزوف گفت: ما در تلاشیم تا درباره یک راه حل دوستانه با ایران به توافق برسیم اما تا کنون هیچ پیشرفتی در این زمنیه حاصل نشده است.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی گفته اند در صورتی از شکایت‌شان صرف نظر می‌کنند که روسیه به تعهدات قراردادی‌اش در مورد فروش اس- 300 به ایران عمل کند.

چمیزوف در عین حال از آمریکا به دلیل کمبود حمایتش در این رابطه انتقاد کرد و گفت که واشنگتن فشار سنگینی را بر مسکو برای توقف این قرارداد وارد کرد اما بعد لفاظی ها را تغییر داده و گفت که قطعنامه سازمات ملل به طور خاص اشاره ای به اس-300 ندارد.

وی افزود: آمریکایی ها اکنون موافقند که این یک پدافند دفاعی است و روسیه نباید به تنهایی مسوول نقض این قرار داد باشد.

قرارداد تحویل "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه پنج آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد.

اما دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه روز چهارشنبه 22 سپتامبرسال 2010 میلادی با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخ 9 ژوئن سال 2010 میلادی"، تحویل سیستم های اس 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، هلیکوپتر و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. در پی آن مسکو قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" را در سپتامبر همان سال لغو کرد.

سیستم های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک است و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. جدیدترین ترین مدل "اس-300" می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

کد خبر 216832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز