جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که کشورهای مختلف اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته با اجرای سیاست‌های سخت ریاضت اقتصادی با رهبری و پیشتازی دولت آلمان شاهد تظاهرات گسترده مردمی بوده‌اند حالا خود این کشور که خود را الگوی انضباط اقتصادی می‌داند بار دیگر شاهد حضور گسترده معترضان به نظام سرمایه‌داری بوده است.

اروپا بانک مرکزی

در شهر فرانکفورت روز گذشته هزاران نفر از معترضان به نظام سرمایه‌داری اروپا، سیاست‌های اقتصادی دولت آلمان و اتحادیه اروپا با تجمعی گسترده راه‌های دسترسی به بانک مرکزی اروپا را بستند تا این بار در قلب آلمان یک منطقه تجاری مهم فلج شود.

آلمان که با مدیریت سختگیرانه اقتصادی وضعیت بهتری در میان کشورهای دیگر اروپا داشته هم حالا به جمع کشورهایی پیوسته که تظاهرات مردمی در آنها مسئله‌ای عادی شده است. معترضان که به دعوت جنبش بلاکیوپای اروپا به تظاهرات روز گذشته آمده بودند با وجود حضور گسترده نیروهای پلیس ضدشورش و بارش شدید باران پس از راهپیمایی با تجمع در منطقه تجاری فرانکفورت باعث شدند تا مسیرهای بسیاری ازجمله راه دسترسی به ساختمان مرکزی دویچه بانک و بانک مرکزی اروپا بسته شود.

پلیس آلمان تعداد معترضان را ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که در موارد بسیاری تلاش معترضان برای عبور از موانع نیروهای ضد‌شورش باعث درگیری شده است. ماشین‌های آبپاش در محل این تجمع از سوی پلیس مستقر شده و بالگردها هم مشغول گشتزنی در منطقه بودند.

در برخی موارد معترضان تلاش کردند با پرتاب سنگ با نیروهای امنیتی مقابله کنند. حضور پلیس در منطقه تجاری فرانکفورت آن‌قدر زیاد بود که خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد به‌نظر می‌رسد نیروهای ضد‌شورش بانک مرکزی اروپا را تصرف کرده‌اند! جنبش بلاکیوپای مدت کوتاهی پس از جنبش اشغال وال‌استریت در سال ۲۰۱۱ تشکیل شد و تظاهرات مختلفی را در کشورهای اروپایی سازماندهی کرده است. یکی از معترضان این جنبش در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:

هدف اصلی ما این است که نشان دهیم که «حکومت بحرانی» که در اروپا حاکم شده هیچ مشروعیت دمکراتیک ندارد و در مقابل مردم با مسئولیت عمل نمی‌کند. آنها تنها برای سود و منفعت کار می‌کنند. بانک مرکزی اروپا یک مکان نمادین و جایی است که بر اقتصاد مالی اروپا حکومت می‌کند.

برخی از معترضان هم پلاکاردهایی با شعار «انسانیت، مقدم بر سود و منفعت» در دست داشتند. قرار است امروز هم تظاهرات گسترده‌تری همزمان با سالگرد تأسیس بانک مرکزی اروپا برگزار شود. معترضان فعالیت‌های بانک مرکزی اروپا و مراکز دیگری مانند دویچه بانک را عامل رکود در کشورهای منطقه یورو مانند اسپانیا و یونان می‌دانند. گفته می‌شود معترضان در آلمان احتمالاً در تظاهرات گسترده امروز خود به سمت یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی فرانکفورت خواهند رفت که احتمالاً باعث درگیری‌های بیشتری خواهد شد.

سخنگوی بلاکیوپای به صراحت اعلام کرده که هدف این جنبش جلوگیری از فعالیت عادی بانک مرکزی اروپا خواهد بود. معترضان روز گذشته مانع از حضور کارمندان این بانک شدند و آنها را به خانه فرستادند. سال گذشته تظاهرات مشابه ۴روزه در فرانکفورت باعث بازداشت گسترده معترضان و اعلام ممنوعیت هر نوع تجمع از سوی دولت آلمان شده بود. درحالی‌که بسیاری از کشورهای اروپا با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند آلمان وضعیت بهتری داشته است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این کشور هم با تأثیر بحران حوزه یورو در‌ماه می‌بیشتر از۴ برابر مورد انتظار کارشناسان بوده است.

تظاهرات آلمان در حالی صورت‌گرفته که آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور برای مذاکرات اقتصادی با مقام‌های فرانسه به پاریس سفر کرده است. مذاکرات 2طرف در حالی صورت گرفت که اختلاف‌های میان دوطرف کاملاً آشکار شده است. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر همزمان با این مذاکرات اعلام کرده که اتحادیه اروپا نمی‌تواند اصلاحات مورد نظر خود را به این کشور تحمیل کند.

کد خبر 216790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز