مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم، به سراغ جمعی از زنان، کارشناسان و فعالان حوزه زنان رفتیم تا ببینیم زنان در قشرهای مختلف چه انتظاراتی از رئیس جمهور آینده دارند؟

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، در دوره‌های گذشته وقتی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار می‌گرفتیم کاندیداها با بیان برنامه‌های خود سعی داشتند قشر وسیعی از مردم را با خود همراه کند و این دوره نیز با دوره‌های قبل تفاوتی ندارد و بازهم کاندیداها با بیان برنامه‌ها به معرفی خود می‌پردازند.

اما در این میان زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند چه انتظارات و توقعاتی از دولت آینده دارند برای یافتن جواب این سؤال بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با تعدادی از زنان جامعه مان از انتظارات آنها آگاه شویم.

مسائلی مانند تأمین اجتماعی، اشتغال،بازگرداندن زن به هویت واقعی خود در اجتماع و مسئله مد و حجاب و مواردی از این قبیل از جمله نکاتی است که در میان صحبت‌های زنان به آنها اشاره می‌شود.

دولت آینده به ماده 227 برنامه پنجم توسعه رسیدگی کند

فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در خصوص وظایف دولت آینده در خصوص زنان گفت: ماده 227 برنامه پنجم توسعه از دیگر مواردی است که باید به آن رسیدگی شود؛ در این ماده قانونی بر امنیت زنان در مسائل اجتماعی تأکید شده و اجرای آن بسیار ضروری است.

به گفته وی رئیس جمهور آینده باید به بیانات رهبر انقلاب در خصوص جایگاه زنان تأکید داشته و بسترهای لازم برای تحقق آنها را فراهم کند.

قوانین بسیار خوبی در حوزه زنان داریم که تاکنون اجرایی نشده اند

رهبر تأکید کرد: قوه مجریه وظیفه اجرای قوانین را دارد و در حال حاضر قوانین بسیار خوبی در حوزه زنان داریم که تاکنون رنگ اجرا به خود ندیده اند.

وی به مصادیق این موضوع پرداخت و گفت: قوانینی چون منشور حقوق و مسئولیت های زن مسلمان، تسهیل ازدواج جوانان، ساماندهی مد و لباس و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تا به امروز رنگ اجرا به خود ندیده و رئیس جمهور آینده باید زمینه اجرایی شدن قوانین بر زمین مانده را فراهم نماید.

مسئولان در خصوص اهمیت برنامه‌های حوزه زنان توجیه نشده‌اند

عضو شورای فرهنگی- اجتماعی زنان به خبرنگار جامعه فارس گفت: نبود عزم جدی در میان مسئولان و توجیه نبودن آنها در خصوص اهمیت موضوع زن و خانواده باعث شده است تا دولت‌ها عملکرد خوبی در حوزه زن و خانواده نداشته باشند.

منیره نوبخت گفت: افرادی که برنامه‌ها و پیشنهادات زیادی در حوزه زنان دارند نمره خوبی به عملکرد دولت درخصوص امور بانوان به دولت‌ها نمی‌دهند واقعیت این است که دولت دهم نیز نمره خوبی نمی‌گیرد.

وی در خصوص موانع موجود در راه برنامه های حوزه زنان،ادامه داد: عزم جدی در دولت‌ها برای پیشبرد امور زنان وجود ندارد و مسئولان در مورد اهمیت موضوع زنان و خانواده توجیه نشده اند و چون اهمیت و عزم جدی در دولت‌ها برای پرداختن به موضوع زنان و خانواده وجود نداشته است مقام معظم رهبری خودشان وارد این قضیه شده‌اند و با داشتن جلسات متعددی راهکارهای عملیاتی را در این حوزه ارائه کرده‌اند.

نوبخت تصریح کرد: امیدواریم صحبت‌های مقام معظم رهبری طلیعه روشنی برای مسئولان باشد و زمینه ایجاد تحول در این عرصه باشد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که در دولت‌های گذشته مدام آن را گفته بودیم ولی به آن توجهی نشد این بود که در بخش اجرایی به یک سازوکار قوی با مرکزیت سطح بالا و قوی نیاز داریم و پیشنهاد معاونت برای امور زنان را ارائه دادیم و گفتیم اگر بحث زنان و خانواده بحث مهمی است که در اولویت‌های اول کشور است ما باید یک معاونت در ریاست جمهوری و یک مهندسی در بخش اجرا داشته باشیم که در این راستا نقش و جایگاه زن اولویت داشته باشد و تحقق این مهم به وجود یک مرجع عالی نیاز دارد.

ضرورت استفاده از توانمندی‌ بانوان در مدیریت‌ کلان کشور در دولت آینده

زهره الهیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تجربه‌های موفق خانم‌‌ها در مدیریت‌ کلان و میانی کشور، امروز باید به این موضوع به عنوان یک ضرورت پرداخته شود و از توانمندی‌ بانوان در مدیریت کلان کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: روند عملکرد در حوزه زنان در دولت‌های گذشته نیاز به یک آسیب شناسی دقیق دارد و اینکه آیا کارنامه عملکرد دولت‌های گذشته منطبق با سیاست‌های کلان نظام و دیدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده و اگر عملکردها منطبق بوده است تا چه حد این همگرایی وجود داشته است.

وی ادامه داد: در برهه‌هایی در سی سال گذشته توجه به دیدگاه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نداشتیم و تا ایده‌ال و مطلوب‌ها در حوزه زنان فاصله زیادی وجود دارد،همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: در زمینه زنان و خانواده کارهای زیادی انجام شده است اما تا تحقق دیدگاه‌های اسلام و انقلاب فاصله بسیار است.

این فعال حوزه زنان تصریح کرد: به جهت اینکه در دولت آینده رویکرد صحیح‌تری به این مسائل داشته باشیم و طرز تفکرات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نزدیک تر باشد جلساتی در این رابطه باید برگزار شود تا با هم‌اندیشی نخبگان بایسته‌های دولت آینده مشخص شود.

الهیان افزود: البته ما با توجه به اهمیت فضای موجود تا انتخابات پیش رو نشست‌های تخصصی را در این رابطه برگزار می‌کنیم تا این مطالبه از سوی جامعه زنان از کاندیداهای ریاست جمهوری صورت بگیرد تا برنامه‌های آنها برای حوزه خانواده و زنان مشخص شود و به عنوان یکی از معیارها برای انتخاب اصلح این موضوع را مردم نیز درنظر داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در نشست خانواده و زنان اندیشه‌های راهبردی که ایشان تأکید فرمودند مسئله خانواده از موضوعات درجه یک کشور است کاندیداها باید پاسخگو باشند که چه برنامه‌ای در حوزه زنان و خانواده برای ولت آینده دارند و جامعه زنان این حق را دارند که از کاندیداها جویا شوند که در این حوزه چه برنامه‌هایی را دارند.

الهیان در خصوص عملکرد دولت دهم گفت: به نظر می‌آید در رابطه با بحث معیشتی زنان و بالاخص زنان خانه‌دار و همچنین بیمه زنان خانه‌دار باید در دولت آینده یک حرکت جدی انجام شود و حمایت از زنان کارآفرین و زنانی که در عرصه اقتصاد فعال هستند اولویت دیگر دولت یازدهم باشد.

وی ادامه داد: در خصوص سیاست‌های جمعیتی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردند ‌باید سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری برای مادران را مدنظر قرار دهند،توجه به سلامت خانواده و توجه به شاخصه‌های سلامت مانند تغذیه و ورزش و آموزش مادران از جمله محورهایی است که ذیل این موضوع باید به آن پرداخته شود.

لزوم تأمین امنیت زنان در محیط‌های اجتماعی و خانوادگی

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: امنیت زنان در محیط‌های اجتماعی و خانواده از دیگر موضوعات است که در این راستا ظاهراً لایحه‌ای نیز در دولت دهم تنظیم شده است ولی اینکه در چه مرحله‌ای است و آیا این لایحه در این دولت به مجلس می‌رسد یا خیر باید از مسئولان که در دولت هستند جویا شد؟

الهیان ادامه داد: از اولویت‌های دیگری که در حوزه زنان و خانواده باید در دولت آینده مطرح شود بحث بررسی چالش‌های حقوقی زنان و خانواده است چراکه تا تحقق کامل نگاه اسلام ما مسیر طولانی را در پیش داریم و باید قوانین ما در این راستا اصلاح شود که دولت آینده می‌تواند با ارائه لوایحی حقوق زنان و بازبینی چالش‌های حقیقی زنان به این امر بپردازد.

ضرورت استفاده از توانمندی زنان در مدیریت کلان کشور

وی خاطرنشان کرد: محور دیگر برنامه دولت آینده برای حضور زنان در محورهای کلان مدیریتی است با توجه به تجربه‌های موفق خانم‌‌ها در مدیریت‌های کلان و میانی کشور، امروز باید به این موضوع به عنوان یک ضرورت پرداخته شود و از توانمندی‌های بانوان در مدیریت کلان کشور کمک گرفته شود.

به گزارش فارس سید حسن حسینی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به برخی از مهم ترین مشکلات زنان اشاره کرده و در گفت‌وگو با مهرخانه به بیان مهمترین مطالبات خود از دولت آینده در حوزه زنان و خانواده پرداخت.

وی ابتدا به نیازهای متفاوت زنان در شهرهای بزرگ و کوچک اشاره کرد و گفت: در جامعه ایران به دلیل وسعت سرزمین، پراکندگی جمعیت و شرایط فرهنگی و عمومی مختلف، مردم نیازهای متفاوتی دارند. همین امر باعث شده است که زنان نیز نیازهای متفاوتی داشته باشند. به عبارت دیگر، نیازهای زنان در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، شیراز، اصفهان با مطالبات و نیازهای زنانی که در مناطق محروم سکونت دارند، متفاوت است. آسیب های اجتماعی یکی از مشکلاتی است که باید در شهرهای بزرگ به آن توجه کنیم و ببینیم این آسیب ها در زندگی زنان چه اثرات منفی به دنبال دارد.

حسینی سپس زنان را به چند دسته تقسیم کرد و گفت: زنان در جامعه ما به چند دسته تقسیم می شوند؛ زنانی که همسر دارند، دخترانی که ازدواج نکرده اند و زنانی که ازدواج کرده اند، ولی به دلیل فوت همسر و یا طلاق، همسر خود را از دست داده اند. هر یک از این زنان نیازهای متفاوتی دارند و باید در حوزه های مختلف آسیب شناسی به بررسی مسائل هریک از این زنان بپردازیم.

اعتیاد یکی از بزرگ ترین معضلاتی است که زندگی زنان را با چالش رو برو می‌کند

این جامعه شناس در ادامه اعتیاد را یکی از بزرگترین معضلات جامعه دانست و گفت: اعتیاد یکی از پدیده های بسیار رایج در جوامع شهری است. اکثر معتادان را مردان تشکیل می دهند، حدود 93 درصد از معتادین مرد و 7 درصد آنها زن هستند، ولی اعتیاد مردان بیش از هر چیز زندگی زنان را با چالش روبرو خواهد کرد.

حسینی افزود: هر یک از مردان معتاد دارای همسر، مادر و یا فرزند هستند. در خانواده هایی که یک فرد معتاد وجود دارد، زنان بیشتر دچار مشکل می شوند. زیرا آنها هم در ارتباط با هزینه های روزمره و جاری زندگی خود با مشکل روبرو می شوند و هم اعتبار و آبروی آنها خدشه دار می شود.

دولت آینده باید از زنانی که همسر معتاد دارند، حمایت کند

وی افزود: یکی از اقداماتی که دولت باید برای زنان انجام دهد این است که به زنانی که در خانواده خود با مشکل اعتیاد روبرو هستند، توجه کند و زمینه کاریابی، اشتغال و درآمدزایی را برای آنها فراهم نماید. زیرا اغلب زنانی که همسر معتاد دارند، شوهرانشان بیکار بوده و این زنان برای امرار معاش خود با مشکل روبرو هستند و دولت باید از این زنان حمایت مالی و اجتماعی به عمل آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه تأکید کرد: باید سازمان های حمایتی تحت نظر دولت ها ایجاد شوند، تا به این زنان توجه و از آنها حمایت کنند. همچنین دولت باید از زنان مطلقه نیز حمایت نماید. با توجه به آنکه میزان اشتغال برای مردان بیشتر است، زنان وقتی طلاق می گیرند، در واقع نان آور خود را ازدست می دهند و دچار مشکلات اقتصادی بسیاری می شوند. بنابراین لازم است که تحت حمایت قرار گیرند، تا مجبور نشوند به اعمال ناشایست و رفتارهای خلاف دست زنند.

دولت آینده باید الگوهای فرهنگ ملی و مذهبی را با الگوهای جدید وارداتی تطبیق دهد

حسینی در ادامه بیان کرد: نکته دیگری که باید در زندگی روزمره و عمومی و در شهرهای بزرگ و کوچک به آن توجه کرد، این است که در سطح شهرها و روستاها استفاده از رسانه های تصویری رواج بسیاری پیدا کرده است. رسانه های تصویری تا قلب روستاها پیش رفته اند. افزایش استفاده از این رسانه ها باعث می شود که نقطه نظرات و عقاید افراد عوض شود و زنان نسبت به خود و حقوقشان آگاهی یابند. وقتی زنان به این آگاهی دست یافتند، باید به حقوق خود دست یابند، در غیر این صورت دچار بحران خواهند شد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که دولت می تواند انجام دهد، این است که میان الگوهای فرهنگ ملی و مذهبی با الگوهای جدید وارداتی تطبیق مناسب صورت دهد.

دولت باید در زمینه برخورد صحیح با زنان فرهنگ سازی کند

عضو گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران در ادامه بیان داشت: ما باید به مردان آموزش دهیم که چطور با زنان خود رفتار کنند. بخشی از این آموزش برعهده صدا و سیما و بخشی از آن بر عهده دولت است. دولت باید به سایت هایی که در حوزه زنان و خانواده فعالیت می کنند، بودجه دهد و در اجرای برنامه های جانبی که در مساجد و مدارس در حوزه خانواده برگزار می شود، کمک کند و در این زمینه فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مفیدی انجام دهد.

دولت باید امکان اشتغال را برای زنان فراهم کند

وی افزود: در عین حال دولت‌ها باید به اهمیت حضور اجتماعی زنان و نقش آنها در فعالیت های اجتماعی توجه کنند. در جامعه ما اکثر زنان دارای تحصیلات عالیه هستند و در این مسیر به خوبی رشد کرده اند، در کنکور کارشناسی ارشد امسال، تعداد زنان بیشتر از مردان بود. زنان از وسایل ارتقاء اجتماعی که یکی از آن تحصیلات است، برخوردار شدند و لازم است که امکان اشتغال و فعالیت بیرون از خانه نیز به صورت سالم و موفقیت آمیز برای آنها فراهم شود. در غیر این صورت آنها سرخورده خواهند شد.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: زنان با تلاش خود ارتقا پیدا کرده اند و در نتیجه توقعات آنها بالاتر رفته است. دولت و جامعه موظف هستند پاسخگوی این نیازها و توقعات باشند. همین مسئله باعث می شود، جامعه از پیشرفت بیشتری برخوردار شود، زیرا بخش قابل توجهی از نیروهای فکری و فرهنگی جامعه، زنان هستند که با به کارگیری آنها می توان زمینه رشد و شکوفایی را فراهم کرد و به پیشرفت بیشتری دست یافت.

جهت رفع مشکلات زنان و خانواده باید وزارتخانه ای به نام زنان و خانواده تشکیل شود

عالیه شکربیگی جامعه شناس و مدیرکارگروه مناسبات خانواده انجمن جامعه شناسی ایران گفت: زنان به عنوان مهمترین پایه و اساس نهاد خانواده باید بتوانند از بهداشت روان برخوردار باشند تا به مسائل و مشکلات خانواده و فرزندان رسیدگی کنند. همه این مطالبات برای این است که اگر خواهان جامعه ای سالم هستیم بایستی از خانواده ای سالم برخوردار باشیم و خانواده سالم در پناه بهداشت روان اعضای خانواده می‌تواند تحقق یابد.

وی افزود: در دولت فعلی سیاستگذاری هایی در این زمینه انجام شد، اما به صورت کمرنگ به مسائل زنان و خانواده پرداخته شده و برنامه ریزی های مؤثر برای اجرایی کردن این سیاست‌ها اتخاذ نشد. در پیگیری مسائل زنان در دولت ها بعضاً کسانی به کار گرفته شدند که شاید تخصص این کار را نداشتند و به نظر می‌رسد همه این مشکلات به خاطر فقدان برنامه ریزی درست و اصولی در این راه بوده است.

شکربیگی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: در وزارت خانه زنان و خانواده، مهم ترین بحث باید این باشد که به مسائل حقوقی زنان و خانواده و مسائل فردی و اجتماعی زنان، مسئله اقتصاد خانواده و غیره، رسیدگی شود. افزایش طلاق در خانواده های ایرانی ناشی از چیست؟ راهکار رئیس جمهور جدید برای حل این مشکل چیست؟ ازطرفی حمایت های حقوقی از زنانی که به هر دلیلی دچار مشکل می‌شوند و گذرشان به دادگاه‌ها می افتد، بیشتر شود و در این ارتباط سازوکارهای قانونی با حضور حقوقدانان نخبه تدوین و تصویب گردد.

سیاستگذاری های دولت باید در راستای رسیدگی به نهاد خانواده و زنان باشد

شکربیگی با اشاره به اهمیت جایگاه واقعی زن در جامعه گفت: باید ببینیم بحران‌هایی که اکنون در نهاد خانواده وجود دارد، چه پیامدهایی خواهد داشت. در دولت گذشته کدام نهاد سیاستگذاری و تصمیم گیری مسئولیت رسیدگی به نهاد خانواده و زنان را بر عهده داشته و کجای کار اشتباه عمل کرده است؟ دولت به عنوان یک نهاد اجرایی چه سیاستگذاری هایی برای کاهش طلاق انجام داده و در چه سطحی بوده که نتوانسته مسائل و مشکلات نهاد خانواده را کاهش بدهد؟ آیا برای حل مشکلات زنان در مرحله اولیه طلاق از حضور مددکاران اجتماعی استفاده شده است؟

شکربیگی افزود: دولت آینده باید قبل از هر کار، در زمینه مسائل نهاد خانواده سیاستگذاری هایی در سطوح کلان، میانه و خرد انجام دهد؛ چراکه خانواده بنیان توسعه پایدار در این جامعه است. دولت باید مهمترین مسائل خانواده را گونه شناسی کرده و براساس آن هم در سطح خرد و هم در سطح کلان و میانه برنامه ریزی کند. با کمک خانواده ها باید پژوهش هایی در حوزه خانواده انجام شود.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث خانواده و زنان باید به ساختار و عاملیت توجه کنیم. ساختار همان دولت و حاکمیت بوده و خانواده، عاملیت فعال این ساختار است. در شرایط کنونی، مطالبات نهاد خانواده پیشروتر از اجتماع و جامعه است. نیازهای نهاد خانواده باید شناسایی و رفع گردد.

نهادهای متولی کمک به زنان و خانواده، باید در تأمین نیازهای واقعی زنان و خانواده تلاش کنند

این جامعه شناس افزود: باید کارهای پژوهش محور که راهکارها و راهبردهای خوبی برای پاسخ دهی به مسائل خانواده و زنان ارائه می دهند، انجام گیرد و سیاستگذاری ها و هماهنگی هایی که در بین نهادهای متولی کمک به زنان و خانواده انجام می شود، نیازهای واقعی زنان و خانواده را بررسی کرده و به لحاظ قانونگذاری برای حمایت از زنان، منطبق با واقعیت‌های اجتماعی و فردی زنان و خانواده در مجلس قوانینی تصویب شود.

شکربیگی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته‌ای که دولت آینده باید مورد توجه قراردهد، جلوگیری از موازی کاری درانجام امور پژوهشی و مسائل مربوط به زنان و خانواده توسط سازمان های دولتی و حیف و میل کردن بودجه های بیت المال است. در این راستا دولت آینده باید یک هسته مرکزی برای رسیدگی به مسائل زنان وخانواده ایجاد کند و همه کارهای مربوط به زنان وخانواده در همه سازمان ها از زیر نظر این هسته مرکزی بگذرد.

در برنامه ریزی‌های حوزه زنان و خانواده باید از کارشناسان این حوزه استفاده شود

وی افزود: باید در برنامه ریزی هایی که در حوزه زنان و خانواده انجام می شود، از کارشناسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، استفاده شود. این طور نباشد که عده ای خاص که نیاز واقعی زنان را نمی شناسند، خود را متولی همه چیز حتی زنان و خانواده بدانند و در واقع نوعی عدم شایسته سالاری در این راه صورت گیرد.

شکربیگی بیان کرد: در خانواده بر اساس پژوهش هایی که در این راستا انجام دادیم گونه های مختلف خانوادگی با اندیشه های متعدد وجود دارد. در گونه شناسی نهاد خانواده، ما با انواع خانواده ها از جمله خانواده های سنتی، مدرن، در حال گذار و غیره روبرو هستیم و باید برای تمام آنها برنامه ریزی کرد. نمی‌توان برای انواع خانواده تنها یک برنامه داشت. برنامه‌ها باید منطبق با اندیشه‌ها و مشکلات این خانواده‌ها باشد.

در حوزه زنان و خانواده باید آسیب شناسی درستی صورت گیرد

عضو گروه جامعه شناسی تخصصی خانواده به آسیب هایی که در خانواده وجود دارد، اشاره کرد و به مهرخانه گفت: باید آسیب هایی که در نهاد خانواده وجود دارد و یا بر اثر سیاست های غلط دولت ها بر خانواده وارد شده است، شناسایی و رفع گردد. در سیاستگذاری های جدید باید تلاش شود آسیب شناسی‌ها به درستی صورت گیرد و راهکارهای درست ارائه شود، در این زمینه رسانه باید به کمک زنان و خانواده بیاید و در حیطه اشتغال زنان و مشکلات پیش روی آنان به جامعه اطلاع رسانی نماید.

دولت آینده باید مسائل و مشکلات زنان را بشناسد

وی افزود: متأسفانه در رسیدگی به مسائل مربوط به زنان و خانواده تبعیض وجود دارد. در برنامه ریزی ها معمولاً قشری از زنان مورد توجه قرار می گیرند و قشر دیگر نادیده گرفته می شوند. تمام زنان باید در بستر اجتماع دیده شده و به مشکلات تمام خانواده ها رسیدگی گردد. رسانه‌ها در این خصوص نقش مهمی دارند، رئیس جمهور باید متوجه مسائل زنان باشد و مسائل و مشکلات نهاد خانواده را مورد بررسی قرار دهد.

شکربیگی در ادامه تأکید کرد: خانواده به عنوان نهادی که همه ما در آن به ایفای نقش مشغول هستیم، بسیار ارزشمند است و باید به مسائل و مشکلات آن رسیدگی شود. این امر نیازمند همکاری و همیاری تمام نهادهای سیاستگذاری مرتبط با زنان و خانواده در ایران است.

وی افزود: باید با صرف امکانات مالی و اقتصادی، زمینه اشتغال زایی جوانان را فراهم کرد و با ارائه طرح های اقتصادی درست جوانان فارغ التحصیل بیکار را در یافتن شغل یاری کرد.

برنامه ریزی های دولت آینده باید منطبق با نیازهای واقعی زنان و خانواده باشد

شکربیگی در پایان اظهار داشت: آنچه مسلم است ما در تمام امور نیازمند برنامه ریزی در مسائل موبوط به زنان و خانواده هستیم و دولت برای برنامه سازی در این زمینه باید از کارشناسان و فعالان حوزه زنان و خانواده استفاده کند و با بهره مندی از طرح ها و ایده های آنها مسائل زنان و خانواده در ایران را حل کند و رخ دادهایی مانند افزایش طلاق، خشونت خانوادگی، تغییرسبک زندگی، جهانی شدن خانواده، عرفی گرایی خانواده، رسیدگی به حقوق زنان، فردگرایی، تغییر معیارهای همسرگزینی، چگونگی باورهای دینی، رسانه ای شدن خانواده، سرمایه اجتماعی خانواده، دموکراتیک شدن تعاملات زوجین در زندگی خانوادگی و..، همه نشان از تحولات خانواده ایرانی است که در یک تقابل اجتماعی میان ساختار و عاملیت صورت می گیرد و دولت آینده باید در سیاستگذاری های کلان خود، تمام رخدادهای فوق را در مناسبات زنان در خانواده مورد توجه قرار دهد و در این راه از اندیشمندان و نخبگان این حوزه استفاده کند و نه موج سوارانی که تلاش دارند بر هر موجی سوار و به متاع مالی و مادی دنیایی خود برسند. بی تردید در انجام همه امور فوق، خداوند متعال و داوری مردم و خانواده ها را درنظر داشته باشند و بدانند که این مردم هستند که داوران خاموش این جامعه هستند و به موقع نتیجه داوری خود را اعلام می‌کنند.

قوانین مربوط به زنان و خانواده باید در شبکه ای از قوانین بازنگری شود

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: در دولت گذشته بحث‌های مربوط به زنان و خانواده مطرح شد، اما مسئولین یک نگاه انتزاعی به این مسئله داشتند. ما باید وارد مرحله شبکه‌ای دیدن و فهم شبکه ای و نظام مند زنان شویم و بایستی کل قوانین مربوط به زنان و خانواده در شبکه ای از قوانین بازنگری شود. کل سیاستگذاری هایی که با زنان وخانواده ارتباط پیدا می کند، باید در یک شبکه معنادار و به هم متصل دیده شود تا بتوانیم نقاط قوت و ناهماهنگی ها را تشخیص دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون برخی برنامه ریزی های ما بر خانواده تأکید می کنند و بخش دیگر علیه خانواده است. ما از یک طرف در روز مادر بر مادری تأکید می کنیم و از طرف دیگر، در نظام اشتغال مادری را تضعیف می کنیم؛ از سویی بر حفظ مرزهای جنسیتی تأکید می کنیم و از سوی دیگر، نابرابری جنسیتی به معنای نادرست آن را دنبال می کنیم. تمام اینها باید در یک منظومه هماهنگ با هم دیده شوند.

اما از مسئولان و کارشناسان اجتماعی و زنان که بگذریم به سراغ زنانی رفتیم که که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند،نکته جالب توجه این بود که زنان در قشرهای متفاوت خواسته‌ها و انتظارات متفاوتی داشتند که به نوعی خود را برای تحقق خواسته‌هایشان محق می‌دانستند.

زن دستفروشی که در واگن‌های مترو روز را به شب می‌رسانید با نگاه معناداری گفت: غرفه‌ای در مترو به ما داده شود تا بتوانیم بدون ترس از اینکه وسایلمان توسط مأموران مترو توقیف شود بتوانیم برای اعضای خانواده‌مان نانی تهیه کنیم.

وی که خنده تلخی بر لب داشت گفت: ما می‌گوییم و بارها نیز گفته‌ایم اما تا کنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و دولت بعدی هم مانند بقیه دولت‌ها است.

از مترو که خارج می‌شوم با خودروی گشت ارشاد مواجه می‌شوم در گوشه‌ای منتظر می‌مانم تا اتفاقی بیفتد انتظارم زیاد طول نکشید به سراغ دختری رفتم که با اضطراب از کنار مأموران عبور کرد و وقتی با سؤال من مواجه شد در ابتدا موضع گیری کرد و سپس گفت: مشکل جامعه ما با برخورد قهری و انتظامی حل نمی‌شود و برعکس واکنش‌های منفی را بیشتر به‌همراه دارد چقدر خوب می‌شود اگر دولت آینده طرح گشت ارشاد را متوقف کند و مسئولان سعی کنند با فرهنگ سازی زیبایی حجاب را به جوانان نشان دهند چرا که برخوردهای اینچنین باعث شده است تا دیدها نسبت به حجاب و حتی خانم‌های چادری بد شود.

خانمی که به عنوان راننده تاکسی بانوان با جدیت مشغول به کار بود و با دستانی که به زمختی دستان یک مرد شده بود دنده‌های ماشین را عوض می‌کرد و سعی می‌کرد تا فرمان زندگی خود را به دست بگیرد از مشکلات بیمه و بازنشستگی خود گفت و از مسئولان انتظار داشت چاره‌ای بیندیشند تا بتواند با سابقه کاری که دارد مشمول سختی کار شود و زودتر بازنشسته شود و می‌گفت: این کار برای خانم‌ها مشکلات زیادی را دارد و در عین حال هنوز آقایان حضور زن‌ها را در این حرفه قبول نکرده‌اند و همین موضوع را برای ما سخت تر کرده است.

و مادری که به دنبال بازنشستگی پیش از موعد خود بود،می‌گفت: ما بالاخره متوجه نشدیم با داشته سه فرزند می‌توانیم درخواست بازنشستگی پیش از موعد دهیم یا خیر؟ و هنوز مسئولان نیز خودشان به اجماع در این زمینه نرسیده‌اند می‌گویند به تصویب رسیده است اما دستگاه‌ها خبری از این موضوع ندارند و می‌گویند هنوز به ما ابلاغ نشده است. و انتظار داریم در خصوص زنان شاغلی که باردار هستند و زنانی که فرزند کوچک دارند تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود مانند افزایش مرخصی زایمان مادران و مرخصی تشویقی پدران که اقدام پسندیده‌ای بود که امیدواریم اجرایی شود.

و حالا نوبت مسئولان و کاندیداهای ریاست جمهوری است تا برنامه‌های خود را ارائه دهند هرچند تا کنون هیچ یک از کاندیداها برنامه قابل قبولی برای زنان و خانواده ارائه نداده‌اند.

کد خبر 216574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز