چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

گروه شهری: محمدباقر قالیباف، با 12 رأی موافق و 3 رأی ممتنع اعضای شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت ابقاء شد.

در رأی‌گیری که صبح چهارشنبه در ابتدای جلسه بدون حضور مستمع شورای شهر و با حضور کلیه اعضاء (15 عضو) برای چهار گزینه مطرح لیست شهرداری صورت گرفت، محمدباقرقالیباف و رسول خادم هر یک 8 رأی، حسن بیادی 7  رأی و نادر شریعتمداری نیز 5 رأی را کسب کردند و سرانجام پس از رأی‌گیری بین دو گزینه اصلی و نهایی احراز پست شهرداری، قالیباف 8 رأی و رسول خادم 6 رأی را بدست آوردند و یک رأی نیز ممتنع بود.

شورای شهر دیروز پس از ارائه برنامه‌های نادر شریعتمداری یکی از چهار نامزد مطرح پست شهرداری، تمام‌وقت جلسه صبح را پیرامون موضوع انتخاب شهردار اختصاص داد. و با توجه به اهمیت موضوع، 4 ساعت مذاکره و تبادل‌نظر هم نتوانست اعضا را به جمع‌بندی نهایی برساند و برخلاف اعلام قبلی سخنگوی شورا که به خبرنگاران گفته بود شهردار تا قبل از ظهر انتخاب و معرفی می‌شود، خسرو دانشجو با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اعضای شورا پس از بحث و بررسی هنوز برای اینکه مسئولیت شهرداری را به کدام یک از این 2 نفر بسپارند به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند از این رو جلسه شورا تا ساعت 2 بعدازظهر تنفس اعلام شده است.

پس از شروع جلسه علنی شورای شهر اعلام شد که قالیباف با 8 رأی حایز اکثریت آرای اعضای شورای شهر شده است و ساعتی بعد اعضای شورای شهر به همراه قالیباف شهردار منتخب شورا وارد صحن علنی شورا شدند و رأی‌گیری با حضور خبرنگاران به عمل آمد.

استقلال رأی

مهدی چمران رئیس شورای شهر با اشاره به روند انتخاب شهردار گفت: از هفته گذشته تاکنون به‌طور مرتب جلسه داشته‌ایم و با این‌که عده‌ای نوشتند که  شورا به نتیجه نرسیده با این حال شورا به‌رغم  فشارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای به نتیجه رسید و انشاءالله این نتیجه مورد رضایت خداوند و مردم باشد.

چمران گفت: حتی اگر انتخاب شهردار طول می‌کشید باز هم استقلال رأی خود را حفظ می‌کردیم و تحت تأثیر فشارهای تبلیغاتی قرار نمی‌گرفتیم تا به نتیجه برسیم.

اصلاح ساختار شهرداری یک ضرورت اجتناب‌‏ناپذیر است

معتقدیم که مدیران اجرایی مسئول دین مردم هم هستند و باید در این راه تلاش کرده و به معروف‌‏سازی ارزش‌‏ها در رئوس کارها بپردازند.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در جلسه کسب رای اعتماد از اعضای شورای شهر تهران، در خصوص رئوس برنامه‌‏های خود اعلام کرد: طبیعتاً با تجربه‌‏ای که در طول دوره گذشته به دست آورده‌‏ام، با توجه به نقاط قوت و ضعف سعی می‌‏کنیم نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف سازیم.

وی تصریح کرد: رفع آسیب‌‏های اجتماعی، تقویت روحیه ملی و دینی و توجه به رویکرد ملی و دینی در شهرداری از جمله برنامه‌‏های بنده برای شهرداری تهران است. شهردار تهران، افزود: حرکت برای توسعه فراغت و استراحت و تامین فرصت‌‏های عادلانه جهت این موضوع از برنامه‌‏های بنده برای شهرداری تهران است.

وی خاطرنشان کرد: اگر نمی‌‏توانیم فاصله بین شمال و جنوب تهران را کاهش دهیم، باید فرصت‌‏های موجود در شهر را عادلانه توزیع کنیم. 

قالیباف ادامه داد: در حوزه راهبردهای اساسی نیز بنده به دنبال ارتقای مدیریت شهری، توسعه اسکان و کیفیت بخشی به آن، رونق کسب و کار و بهبود حمل و نقل، حفاظت از محیط زیست، ساماندهی سیمای شهر و اجرای طرح جامع شهر تهران هستم.

وی تصریح کرد: اساسی‌‏ترین کار بنده این است، تا طرح جامع را درتهران جاری و ساری کنم.

شهردار تهران، با تاکید بر توجه به درون شهرداری و منابع انسانی، خاطرنشان کرد: توجه به اصلاح ساختار شهرداری یک ضرورت اجتناب‌‏ناپذیر است که باید در یک برنامه مشخص و زمان‌‏بندی شده این مهم را اجرایی کنیم. 

همچنین، شهردار تهران پس از کسب رای اعتماد در صحن علنی شورا با تشکر از اعتماد و لطف اعضای شورای شهر به خصوص رئیس شورا، خاطرنشان کرد: پس از انتخابات  ،کار در شهرداری تهران به تاخیر نیفتاده و انصافاً بدنه شهرداری پس از این مدت تلاش و فعالیت کرده‌‏اند و هیچ وقفه‌‏ای در خدمات‌‏رسانی نداشته‌‏ایم.   وی اظهار امیدواری کرد؛ تا با تعامل با اعضای شورای شهر تهران شفافیت در نظارت و کارآمدی در مدیریت را در زمان تصدی پست شهرداری داشته باشد. 

 قالیباف، در پایان اظهارداشت: مجموعه شهرداری مسیری، جز  خدمت و کارآمدی نخواهد داشت و به عقلانیت و اعتدال در این مسیر توجه خواهد کرد.

فردی لایق برای شهرداری انتخاب شد

پس از پایان کار انتخاب شهردار، بیادی در پشت تریبون شورا قرار گرفت و ضمن آرزوی توفیق برای قالیباف، اظهار کرد: همواره این آرزو را برای وی داشتم و در بیانیه خود اعلام کرده بودم که قالیباف به عنوان رزمنده، بسیار مفید خواهد بود.

وی این مهم را یکی از دستاوردهای شورای شهر دوم تهران خواند و ادامه داد: بعلاوه شروع دور سوم شورای شهر تهران نیز با انتخاب فردی لایق برای شهرداری، نویدی به مردم شهر تهران است.

بیادی ادامه داد: علی‌رغم این که در روزهای گذشته شاهد اختلاف آرا بودیم اما، خوشبختانه کارها به سلامت انجام شد و همشهری و رادیو شهر در این میان باختند، چرا که رادیوشهر هرآنچه می‌خواست گفت؛ لذا ضروری است روش خود را عوض کنند.

نایب رییس شورای شهر تهران تاکید کرد بین اعضای شورا هیچ اختلافی وجود ندارد و اگر اختلاف نظر هم باشد اشکالی ندارد چون با هم همکارند.

با وجود همه فشارها شورا به جمع‌بندی رسید

در ادامه جلسه خادم، عضو شورا و دیگر نامزد تصدی شهرداری تهران، طی سخنانی ضمن تبریک به قالیباف و بیان این که نامزدها بخوبی به میدان آمدند، گفت: شریعتمداری، و سایرین که جزء 10 نفر ورودی انتخاب شهردار بودند رقابتی بسیار دوستانه و سالم داشتند.

وی با بیان این که این اتفاق پیام بسیار مهمی‌برای شهروندان تهرانی داشت، ‌افزود: شورا نیز تلاش کرد در فضایی کاملا قانونی و رسمی‌با لحاظ نکات کارشناسی شهردار خود را انتخاب کند و علی‌رغم همه فشارها توانست به جمع‌بندی برسد.

خادم اظهار امیدواری کرد که قالیباف همچون گذشته موفق و تعامل بهتر و نزدیک‌تری با شورا داشته باشد.

کد خبر 21656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز