چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: این روزها تالار وحدت میزبان نمایش «مرغ باران» به کارگردانی پری صابری است.

نمایش مرغ باران

 نمایشی که خبر اجرای آن را باید در سال 90جست. اما هربار به‌دلیلی این کارگردان از اجرای آن منصرف شد تا سرانجام با تهیه‌کنندگی خصوصی این نمایش به مرحله اجرا رسید. پری صابری اجرای این نمایش را عملی‌شدن آرزوی دیرینه خود که رسیدن به اپرای ایرانی است خواند.

اما اجرای این نمایش با مشکلاتی روبه‌رو شد. جهانگیر کوثری تهیه‌کننده این نمایش درباره این مشکلات که به تغییر زمان و یا عدم‌اجرای این نمایش برمی‌گردد گفت:تالاری به اسم وحدت داریم که در واقع از نظر معیارهای یک سالن نمایش مدرن وحرفه‌ای جزء سالن‌های قابل‌قبول ایران، آسیا و حتی جهان است. امکاناتی که اینجا تعبیه شده‌است، برای استقاده تئاترهای حرفه‌ای و فاخر طراحی واجرا شده‌است. اما متأسفانه مسئولان دوست دارند که جشنواره‌های مختلف، سخنرانی‌ها، همایش‌ها، تئاترهای تک نفره وکارهایی که نیاز به امکانات فنی نداردرا نیز درتالار وحدت اجرا کنند.

کوثری با اشاره به همکاری مناسب مسئولان تئاتر وحدت گفت: خوشبختانه مسئولان تالار وحدت می‌دانند که این سالن به درد چه کارهایی می‌خورد، اما شاید هم آنها تحت فشار مسئولان بالاتر هستند تا جشنواره‌های مختلف، سخنرانی‌ و همایش برگزار کنند و شاید هم زور آنها به مسئولان بالاتر نمی‌رسد بنابراین آنها هم مجبور می‌شوند که سالن را به آنها بدهند و این موضوع با نمایش ما تداخل می‌کند. به همین دلیل تئاتر ما 3روز تعطیل می‌شود تا جشنواره موسیقی نواحی برگزار شود، تئاتر ما 55دقیقه دیرتر شروع می‌شود تا جلسه سخنرانی تمام شود و این تغییرات‌زمانی به نمایش مرغ باران لطمه می‌زند. گروه نمایش مرغ باران با حضور 40بازیگر و اجرای موسیقی زنده نیاز به سالنی با امکانات تالار وحدت دارد کوثری با بیان این موضوع به نکته دیگری نیز اشاره دارد: بهتر است که در کنار تالار وحدت فضایی برای اجرای سخنرانی‌ها و اجرای تئاترهای کوچک و یا برای موسیقی محلی ساخته شود و مسئولان اجازه بدهند که این سالن را کارگردانی استفاده کند که نیاز نمایشنامه‌ و تعداد بازیگرانش او را به سمت انتخاب تالار وحدت آورده‌است.

الان نمایش مرغ باران از تمامی امکانات فنی تالار وحدت استفاده می‌کند. کوثری که برای نخستین‌بار است به سمت تهیه‌کنندگی تئاتر آمده‌است به ویژگی‌های این نمایش اشاره دارد: این نمایش یک متن ادبی و حماسی است که به فرهنگ ایران می‌پردازد. موسیقی زنده دارد و برای آن سمفونی نوشته و ساخته شده‌است. طبیعتا اجرای موسیقی زنده و هماهنگی آن با بازیگر کار دشواری بودکه بازیگران ما حدود 5‌ماه با موسیقی بازی را تمرین کردند که کار دشواری بود اما کار با همت و همکاری ارسلان کامکار و پری صابری شکل گرفت. از سوی دیگر صابری برای نوشتن نمایشنامه از اشعار فردوسی‌، حافظ در کنار اشعار شاعران معاصر همچون نیما یوشیج‌، فروغ فرخزاد‌، سهراب سپهری‌، مهدی اخوان ثالث‌، احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج‌، حمید مصدق و... بهره برده‌است.

خبر اجرای نمایش مرغ باران از مدت‌ها قبل به گوش می‌رسید، اما اجرای این نمایش هربار به تعویق افتاد. کوثری درباره این روند گفت: این نمایش در حدود 8‌ماه بود که امکانات لازم و بودجه کافی را برای پری صابری پیش نمی‌آورد. من در دیداری دوستانه تهیه کنندگی این کار را پذیرفتم و سرانجام این نمایش روی صحنه رفت.

او معتقد است که نخستین تهیه‌کننده خصوصی در تئاتر است و تهیه‌کنندگان دیگر از مرکز هنرهای نمایشی بیش از او کمک هزینه‌هایی را دریافت می‌کردند. او در این‌باره تصریح کرد: سال‌هاست که دستمزد نویسنده، کارگردان، بازیگران و عوامل اجرایی ثابت مانده‌است و دستمزدها براساس سابقه و رزومه قبلی شخص نوشته می‌شد، اما ما با تهیه این نمایش این معیارها را شکستیم. به‌عبارت دیگر ما این کار از قالب دولتی خارج کردیم، اختیار شخصی برای تئاتر داشتیم و توانستیم دستمزد همه عوامل و بازیگران را بالا ببریم. به گفته این تهیه‌کننده او بدون کمک دولتی تئاتر مرغ باران را روی صحنه برده است.

گفتنی است مسئولان تئاتر تصمیم گرفته‌اند تعریف تازه‌ای برای تهیه کنندگی تئاتر در چارچوب سازمانی خودشان ارائه بدهند که با این روند تولید تئاتر ادامه پیدا کند تا به گفته کوثری حرکت تازه‌ای در تئاترما اتفاق بیفتد. نمایش مرغ باران با الهام از قصه «جمشید وضحاک» نوشته شده و تا 12تیرماه ساعت 20:30روی صحنه است.

کد خبر 216472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز