همشهری‌آنلاین: علی اکبر ولایتی درباره دیدار 6 خرداد ماه اعضای ائتلاف پیشرفت با آیت‌الله مهدوی کنی گفت: اعضای ائتلاف توافق کردند که تا آخر با جدیت فعالیت خود را به موازات هم ادامه دهند و در نهایت دو نفری که رئیس‌جمهور نشدند به فرد پیروز کمک کنند.

فارس نوشت: علی اکبر ولایتی در نشستی که در فارس برگزار شد درباره درباره روابط ایران و ترکیه و اختلاف دیدگاه دو کشور در قبال سوریه گفت: ایران و ترکیه روابط دوستانه‌ای بر اساس حسن همجواری دارند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس روابط دوجانبه مناسبی با کشور دوست ترکیه داشته است، افزود: ما اشتراکات زیادی درباره مسائل مختلف از جمله مباحث منطقه‌ای داریم. ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام با همکاری‌های خوبی که با یکدیگر دارند، زمینه همکاری بیشتر را فراهم کرده‌اند.

ولایتی با اشاره به حل مشکلات منطقه‌ای با همکاری ایران و ترکیه، خاطرنشان کرد: در بحث سوریه باید بگویم ایران و ترکیه دیدگاه‌های متفاوتی در این‌باره با یکدیگر دارند اما هر کشوری می‌تواند سیاست خارجی خودش را داشته باشد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران راه حل نظامی را برای سوریه قبول ندارد و معتقد است باید مسائل سوریه از طریق سیاسی حل و فصل شود، افزود: امیدوارم برادران ترک ما نیز به این نتیجه برسند که سوریه راه حل نظامی ندارد.

ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص میزان اقبال مردم به او در انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ در این باره باید منتظر بمانیم تا شرایط تبلیغات برای کاندیدا ادامه داشته باشد و ببینیم مردم چه قضاوتی بین کاندیدا می‌کنند. لذا پیش‌بینی حالا نمی‌تواند مناسب باشد.

خبرنگاری از ولایتی در مورد مذاکراتش با سارکوزی، مقامات هند و مقامات روس و ادعاهای مطرح در این باره مبنی بر کارشکنی‌های صورت گرفته پرسید که ولایتی در پاسخ گفت:‌بنده با آقای سارکوزی در پاریس دیدار داشتم که این دیدار به دعوت سارکوزی بود. در این دیدار تلاش کردم درباره موضوع هسته‌ای ایران و برای حل مشکلات هسته‌ای گام‌های مثبتی برداشته شود اما اینکه چرا این دیدار به نتیجه نرسید وارد آن بحث نمی‌شوم.

وی درباره مذاکره با مقامات روس نیز گفت: زمانی که بنده وزیر خارجه بودم با وزیر خارجه وقت روسیه روابط مناسبی داشتیم و بر اساس همین روابط دو جانبه موفق شدیم برخی مشکلات را حل کنیم.

کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری درباره مذاکره با هند نیز گفت: اخیرا وزیر خارجه هند که به ایران آمده بود با وی گفت‌وگوی مناسبی درباره مباحث مختلف از قبیل سرمایه‌گذاری هند در چابهار داشتیم که امیدواریم این روند رو به جلو باشد.

خبرنگاری از ولایتی درباره دیدار شب گذشته اعضای ائتلاف پیشرفت با آیت‌الله مهدوی کنی پرسید که وی در پاسخ گفت: اعضای ائتلاف توافق کردند که تا آخر با جدیت فعالیت خود را به موازات هم ادامه دهند و در نهایت دو نفری که رئیس‌جمهور نشدند به فرد پیروز کمک کنند.

ایسنا نیز نوشت: علی‌اکبر ولایتی با بیان این‌که حضور هر سه عضو ائتلاف پیشرفت در انتخابات هیچ مغایرتی با ماهیت ائتلاف ندارد، اظهار کرد: ما بر این ائتلاف پایبندیم، ولی در جلسه دیروز خود با آیت‌الله مهدوی کنی تصمیم گرفتیم که انتخاب نهایی را مردم انجام دهند. همکاری ما تا زمان انتخابات ادامه دارد و هیچ اختلافی بین ما 3 نفر نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چه راه حلی برای بازپس گیری پول حاصل از فروش نفت به چین، دارید اظهار کرد: ما در مورد چین دیپلماسی فعالی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم با دیپلماسی فعال تحریم‌ها را از میان برداریم و باید با چین برای حل کردن این مشکل راه حلی پیدا کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان این که حق کاربرد انرژی هسته‌یی در مقاصد صلح آمیز از حقوق مسلم ماست، تصریح کرد: ما به هیچ وجه از این حق دست بر نمی‌داریم، اما معتقدم که می‌شود این حق را با هزینه‌ی کمتری در صحنه‌ی بین‌المللی به نتیجه رساند. کاهش تنش و روابط غیر دوستانه با کشورهایی که صاحب نفوذ هستند از سیاست‌های خارجی دولت من خواهد بود.

ولایتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که برنامه‌ی شما در حوزه‌ فرهنگی چیست؟ گفت: حوزه‌ فرهنگی یکی از حوزه‌های بسیار مهم است. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و رمز پایداری کشور ما هم فرهنگ است. به نظر من راه علاج مشکلات فرهنگی، بازگشت به فرهنگ خودی است، زیرا ما در مقابل تهاجم فرهنگی قرار گرفتیم و باید فرهنگ ملی و دینی خود را احیاء کنیم.

ولایتی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این پرسش که چه راه حلی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور دارید پاسخ داد: من یک طرح 100 روزه برای حل مشکلات فوری و حاد اقتصاد کشور طراحی کردم. معتقدم باید در مسکن مهر اصلاحاتی شود، زیرا که مسکن‌های مهر اکنون به مدت 99 سال اجاره داده می‌شود و برنامه‌ی من این است که اجازه‌ی تملک کامل این مسکن‌ها را از مجلس شورای اسلامی درخواست کنم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که دولت باید برای کنترل گرانی‌ها بازار را کنترل کند گفت: دولت باید از تصدی‌گری در کشاورزی و تولید دست بردارد و از این دو حمایت کند. باید از ظرفیت ترانزیت کشور نیز استفاده کرد.

ولایتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چرا دیدار شما با سارکوزی موفقیت آمیز نبود گفت: من برای پیشبرد مسائل هسته‌یی به دعوت سارکوزی به پاریس رفتم، ولی نمی‌خواهم در مورد این که چرا این دیدار موفقیت آمیز نبود صحبتی کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آقای حسن روحانی گفتند که در دوران اصلاحات تعلیق صورت نگرفته است آیا این نظر درست است؟ گفت: تعلیق هسته‌یی در یک دوره‌ای صورت گرفت، ولی با تصمیم راسخ رهبری در مرداد 44 این تعلیق از بین رفت.

این عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چه نقاط قوت و ضعفی سیاست خارجه کشور در دوره شما و در دوره‌ی دولت احمدی‌نژاد داشته است اظهار کرد: من بنابر مقایسه ندارم ، ما سیاست خارجی را از صفر یا زیر صفر بنا کردیم و هم پرسنل لازم را در دانشکده تعلیم دادیم و هم در حوزه‌ی سیاست خارجی رابطه رو به گسترشی با دنیا برقرار کردیم. ما توانستیم ترکیه را در مساله جنگ تحمیلی بی طرف نگه داریم. دیپلماسی هنر و علم است و باید آن را با ظرافت و دقت پیش برد اگر وزارت خارجه فعال نباشد ارتباط کشور با دنیا به سکون می‌کشد.

ولایتی در پایان و در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ دولت شما برای راه‌اندازی تلویزیون خصوصی چیست؟ گفت: تصمیم‌گیری در این باره در اختیار نظام است، زیرا بر اساس قانون اساسی تلویزیون خصوصی منع شده است، اما من معتقدم که مطبوعات باید فعال و چشم‌ناظر مردم بر دولت‌ها باشند. ما اکنون رسانه‌های نوشتاری خصوصی داریم که در چارچوب قوانین باید در آزادی کامل باشد.

کد خبر 216336
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز