سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان ژنی مرتبط با یک نوع نارسایی قلبی مادرزادی را در نوزادان تازه متولد شده کشف کردند.

Heart Failure

تیم تحقیقاتی دانشگاه نیوکاسل به ریاست برنارد کیونی بیش از 2 هزار کودک را که با یک حفره در قلبشان متولد شده بودند را بررسی کرده و این نتایج را به دست آورد.

به گزارش مهر، کیونی اظهار داشت که تحقیقات بزرگ‌تر و وسیع‌تر برای تأیید این نتایج ضروری است اما امیدواریم که این کشف بتواند به درمان بهتر کمک کند.

بنیاد قلب بریتانیا این نتایج را بسیار مهم توصیف کرده است.
در این تحقیق محققانی از دانشگاه‌های منچستر، آکسفورد، ناتینگهام و لیسستر نیز سهیم بودند.

کیونی با اشاره به اینکه نتایج این تحقیقات یک گام مهم رو به جلو است، گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که یک تنوع شایع ژنتیکی نزدیک ژنی که Msx1 نامیده می‌شود به طور قوی با نوع خاصی از بیماری قلبی مادرزادی به نام atrial septal defect یا وجود حفره در قلب در ارتباط است.

نارسایی قلبی وضعیتی است که در آن قلب نمی‌‌تواند خون لازم برای نیازهای متابولیک بدن را پمپ کند. نارسایی قلبی یک سندرم بالینی است که در بیمارانی که دارای یک نقص مادرزادی یا اکتسابی در ساختمان و یا عملکرد قلب هستند، رخ می‌دهد که همراه با مجموعه‌ای از علایم بالینی (تنگی ‌نفس، خستگی) است و منجر به بستری‌های مکرر، کاهش کیفیت زندگی و کاهش امید به زندگی می‌شود.

نارسایی قلب به معنی کاهش شدید عملکرد قلب است یعنی قدرت انقباض قلب کم می‌شود و نمی‌تواند خون را خوب پمپاژ‍ کند. در نارسایی قلب اغلب با اتساع قلب، کاهش عملکرد سلول‌های عضلانی قلب و احتباس آب و سدیم رو به رو می‌شویم.
این تحقیقات تاحدی با بودجه بنیاد قلب بریتانیا انجام شده و نتایج آن در مجله نیچر ژنتیکس منتشر شده است.

دکترشانون آمویلس محقق ارشد و مشاور بنیاد قلب در این زمینه اظهار داشت: اکثر کودکانی که با این نارسایی قلبی متولد می‌شوند اکنون آینده‌ای روشن‌تر نسبت به کودکانی دارند که با همین نارسایی در دهه 1960 متولد می‌شدند. اما ما هنوز باید تحقیقات بیشتری از این دست انجام دهیم تا علل بنیادین نارسایی‌های قلبی مادرزادی را درک کنیم.

 

کد خبر 216310
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز