دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از اعضای ارشد موقوفه کارنگی برای صلح بین الملل می‌گوید، با توجه به بیشتر شدن جوانان خواهان تغییر و ظهور بی‌ثباتی اقتصادی در عربستان، این کشور با چالش‌های فزاینده‌ای روبروست.

عربستان سعودی

به گزارش شبکه پرس تی وی، فردریک وری، از دست اندرکاران ارشد «برنامه خاورمیانه» در موقوفه کارنگی برای صلح بین الملل اخیرا در مقاله‌ای نوشته است، مشکل رو به رشد قومی گرایی نیز به تنش‌ها در عربستان سعودی افزوده است.

وری تاکید کرد، سیاست سرکوبی که توسط رژیم آـل سعود برای حفظ قدرت اعمال می‌شود، در بلند مدت جواب نخواهد داد و مردم از مطالبات خود مبنی بر اصلاحات سیاسی دست نخواهند کشید.

این کارشناس در ادامه خاطر نشان کرد، جوانان بواسطه سازماندی راهپیمایی‌های متعدد در خیابان‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی، نقشی عمده در تظاهرات ضد رژیم در عربستان سعودی ایفا کردند.

وری گفت، بیشتر اعتراضات در استان الشرقیه عربستان سعودی به وقوع پیوست.

معترضان در عربستان از فوریه ۲۰۱۱ تقریبا به صورت مرتب تظاهرات برگزار کرده‌اند. خواسته‌اولیه آنها آزادی تمام زندانیان سیاسی، آزادی بیان و تجمع و پایان تبعیض گذاری گسترده بود.

با وجود این، بعد از اینکه نیروهای امنیتی سعودی در نوامبر ۲۰۱۱ میلادی ۵ معترض را کشته و شماری را زخمی کردند، تظاهرات در این کشور به اعتراضات علیه رژیم سرکوبگر آل سعود تبدیل شد.

وری گفت، جوانان در عربستان سعودی، بویژه در بخش‌های شرقی به اطلاعاتی دسترسی دارند که نشان می‌دهد رژیم قادر به مدیریت وضعیت نیست.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است و طلای سیاه ۹۰ درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است.

با وجود این، فساد آنچنان در خاندان آل سعود نهادینه شده است که این کشور با وجود درآمدهای نفتی گسترده، با مشکلاتی از قبیل فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند.

برنامه‌های اشتغال زایی و رفاه در عربستان سعودی نتوانسته همراه با افزایش جمعیت این کشور روند فعال و با ثباتی را طی کند. بر اساس گزارشی که واشنگتن پست در دسامبر ۲۰۱۲ منتشر کرد، جمعیت عربستان از ۶ میلیون در سال ۱۹۷۰ به ۲۸ میلیون نفر رسیده است.

در گزارش این روزنامه آمده است، فقر در عربستان سعودی و خشم بابت فساد در این کشور در حال افزایش است و بواسطه رابطه بازی، فساد و قراردادهای دولتی حجم زیادی پول به جیب اعضای خاندان سلطنتی عربستان می‌رود.

کد خبر 216207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز