همشهری آنلاین: به دنبال درخواست کمک دو خدمتکار شاغل در محل اقامت وابسته نظامی عربستان در ویرجینیا، تحقیقات در این باره و احتمال قاچاق انسان آغاز شده است.

به گزارش سی ان ان، مقامات وزارت امنیت داخلی و وزارت خارجه آمریکا دو زن فیلیپینی را از محل زندگی وابسته نظامی عربستان در حومه ویرجینیا خارج کردند.

این دو زن مدعی هستند که دیپلمات عربستانی پس از ضبط گذرنامه‌هایشان آنها را مدت‌های طولانی بدون پرداخت دستمزد به کار وا می‌داشته است.

این دو زن خدمتکار با تلاش بسیار با سفارت فیلیپین تماس گرفتند و سفارت نیز مقامات آمریکایی را در جریان گذاشت. هرچند تا کنون هیچ نشانه‌ای از خشونت یا سوء استفاده جنسی مشاهده نشده است، اما به گفته مقامات آمریکایی این دو زن «قربانیان بالقوه قاچاق انسان» محسوب می‌شوند و تحقیقات در این باره آغاز شده است.

فرانسیس رولر که در همسایگی محل اقامت دیپلمات عربستانی زندگی می‌کند می‌گوید آنها حدود دو سال پیش به اینجا آمدند و همیشه افراد زیادی در مقام ماموران امینتی در خانه حضور داشتند، اما همه چیز بسیار آرام بود و در چند مورد برخوردی که با آنها داشتم بسیار مودب و متین بودند.

نکته مهم آن است که حتی اگر اتهام‌های وارده ثابت شود، کارکنان سفارتخانه از مصونیت برخوردار هستند و عملاًً نمی‌توان آنها را مجازات کرد.

اما به گفته پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دیپلمات‌ها موظفند به قوانین کشور میزبان احترام بگذارند، همان طور که دیپلمات‌های آمریکا چنین وظیفه‌ای دارند.

در این میان کشورها می‌توانند مصونیت دپیلماتیک اتباع خود را لغو کنند و به دستگاه قضایی کشور میزبان اجازه دهند اتباع آنها را محاکمه کند.

گرجستان در سال 1997 پس از آنکه یک دیپلمات این کشور به هنگام رانندگی پس از مصرف مواد مخدر عابر پیاده ای را زیر گرفت، مصونیت دیپلماتیک او را باطل کرد.

اما آمریکا در چنین مواردی همیشه دیپلمات های خود را از کشورهای میزبان خارج می‌کند.

بنا بر گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا، قاچاق انسان در عربستان مساله‌ای متداول است و قربانیان مجبورند ساعت‌های طولانی بدون غذا و استراحت کار کنند. در برخی موارد نیز تهدید و سوء استفاده جنسی امری عادی است.

مقامات سفارت عربستان در آمریکا هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند

کد خبر 212279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز