همشهری آنلاین: نیروهای عربستان سعودی یک روحانی شیعه دیگر را به اتهام جاسوسی برای ایران در این کشور بازداشت کرده‌اند.

عربستان سعودی

به گزارش پرس تی وی، شیخ حسن الزیاد اوایل هفته جاری بدون هیچ‌گونه دلیلی زمانی که برای تمدید گذرنامه خانواده‌اش به اداره گذارنامه رفته بود بازداشت شد.

بازداشت خودسرانه «زیاد» خشم طرفدارانش را که می‌گویند وی در هیچ فعالیت ضد رژیمی مشارکت نداشته و وقت خود را فقط صرف آموزش می‌کند برانگیخته است.

نیروهای سعودی اغلب بر اساس سیاستی نخ‌نما، روحانیونی را که بین عربستان سعودی و ایران در رفت و آمدند به اتهام جاسوسی برای تهران بازداشت می‌کنند.

نیروهای سعودی در ۸ جولای ۲۰۱۲ به شیخ نیمر النیمر، روحانی برجسته شیعه در راه خانه‌اش در منطقه قطیف استان الشرقیه حمله و وی را زخمی و بازداشت کردند. این بازداشت موجی از تظاهرات را در این استان نفت‌خیز موجب شد. این روحانی برای نخستین بار پس از بازداشتش ۲۶ مارس در دادگاه حاضر شد. اعضای خانواده وی می‌گویند که شیخ در زندان شدیدا شکنجه شده و مقامات زندان او را از مراقبت‌های پزشکی محروم کرده‌اند.

دادستان‌های سعودی به دنیال حکم اعدام برای شیخ نیمر هستند.

معترضان سعودی از فوریه ۲۰۱۱ میلادی، مرتب در استان الشرقیه عربستان به ویژه در منطقه قطیف و شهر عوامیه تظاهرات برگزار کرده‌اند، تظاهرکنندگان، آزادی همه زندانیان سیاسی، برخورداری از حق آزادی بیان و برگزاری تجمعات و پایان تبعیض گسترده در این کشور را خواستار هستند.

تظاهرات و اعتراضات مردم عربستان به ویژه از نوامبر ۲۰۱۱ پس از آن که نیروهای امنیتی سعودی پنج معترض را در استان الشرقیه کشته و بسیاری را زخمی کردند، شدت گرفت و به اعتراضات علیه رژیم سرکوب گر آل سعود تبدیل شد.

سازمان عفو بین الملل ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) از مقامات عربستانی خواست اعمال خشونت علیه معترضان را متوقف کنند.

عفو بین الملل در بیانیه خود اعلام کرد: «مقامات عربستان باید به ادامه سرکوب اعتراضات علیه موج گسترده دستگیری‌های غیرقانونی در این کشور پایان دهند.»

به گزارش دیده بان حقوق بشر، رژیم سعودی «همواره هرگونه اظهار نظر در نقد دولت را سرکوب کرده است.»

کد خبر 215576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز