سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین- زهره بانی: افسردگی پس از زایمان که حدود ۸۰ درصد مادران، صرف نظر از اینکه برای اولین بار مادر می‌شوند یا تجربه چندین باره آنها است، آن را تجربه می‌کنند

mother

علت ایجاد افسردگی پس از زایمان به طور قطع مشخص نیست اما قطعا تغییرات هورمونی پس از وضع حمل، شرایط محیطی، ژنتیک و ... می‌توانند در ایجاد این حالت دخیل باشند.

افسردگی پس از زایمان ممکن است بین دو هفته تا یک سال طول بکشد و بیش از هر عاملی نوع رفتار و توجه اطرافیان در رفع یا تداوم این وضعیت نقش دارد.

خانم‌هایی که سابقه ابتلا به بیماری افسردگی یا دیگر اختلالات روحی در خود یا اعضای خانواده دارند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع افسردگی قرار دارند.

علاوه بر این بارداری‌های بدون برنامه ریزی، وجود مشکل در روابط زناشویی، عدم حمایت عاطفی همسر، پایین بودن سن مادر، ایجاد تغییرات جدی در خانه و خانواده همزمان با تولد نوزاد مانند از دست دادن شغل هر کدام از پدر یا مادر که به همراه خود مشکلات اقتصادی به خانواده تحمیل کند و بسیاری مشکلات از این دست می‌توانند عوامل مستعد کننده ابتلای مادر به افسردگی پس از زایمان باشند.

در صورت غفلت بیمار و به خصوص اطرافیان امکان دارد این اختلال تبدیل به جنون پس از زایمان شود که در این حالت حتی ممکن است نیاز به بستری شدن مادر در بیمارستان باشد.

علایم

در این اختلال شوق و شعف تولد نوزاد، خیلی زود جای خود را به غصه دایم و شدید و تمایل به گریه می‌دهد.

بی خوابی توام با عدم تمرکز حواس و بی اشتهایی با خود حتی پرخاشگری یا گوشه گیری شدید را همراه می‌آورد.

پیشگیری

نوع تغذیه مادر در دوران بارداری و پس از آن نقش قابل ملاحظه‌ای در پیشگیری از افسردگی پس از زایمان دارد.

مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا۳ مانند غذاهای دریایی و گردو علاوه بر تقویت مغز، اعصاب و دستگاه گردش خون می‌تواند مانع بروز افسردگی پس از زایمان شود. علاوه بر این رژیم غذایی حاوی انواع ویتامین‌ها، سبزیجات و میوه‌جات تازه هم در کاهش احتمال ابتلا به این عارضه بسیار موثر است.

علاوه بر دقت در تغذیه، پیاده‌روی در هوای آزاد، برنامه ورزش منظم، حمایت عاطفی همسر، تنظیم خواب و استراحت کافی مادر و معاشرت بیشتر با دوستان و افراد فامیل در کاهش علایم این اختلال مفید است.

webmd.com

کد خبر 216196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز