گروه گردشگری- محمد باریکانی: مصر به گردشگران ایرانی چشم دوخته است تا با سفر ایرانی‌ها به آن کشور، گردشگری بحران زده سرزمین اهرام ثلاثه و مومیایی‌ها و تاریخ کهن بار دیگر رونق بگیرد و مصر همان کشور گردشگرپذیر پیش از وقوع انقلاب جدید آن شود.

گردشگری - مصر

هشام زعزوع، وزیر گردشگری مصر که چندماه پیش نخستین تفاهمنامه رسمی میان 2 دولت ایران و مصر را پس از بیش از 30سال قطع روابط میان 2 کشور در تهران به امضا رساند دیروز در مصر گفته است که سفر گردشگران ایرانی به مصر نویدبخش آینده‌ای درخشان برای صنعت گردشگری آن کشور است.

وزیر گردشگری مصر البته به روند کاهش گردشگران مصر در چند سال اخیر نیز اشاره کرد و براساس آنچه ایسنا اعلام کرده است به خبرگزاری دولتی مصر گفت: نباید مسئله گردشگری را به سیاست گره زد. هشام زعزوع پیش از این گفت‌وگو البته اعلام کرده بود که مصر در انتظار سفر 200هزار گردشگر ایرانی در نیمه دوم سال‌جاری به آن کشور است. او همچنین درآمد حاصل از سفر گردشگران ایرانی به مصر را در نیمه دوم سال‌جاری 252میلیون دلار تخمین زده بود.

نخستین تورهای گردشگری ایران به مقصد مصر که با مبلغی معادل 2 هزار دلار برگزار می‌شد، گران بودن سفر به کشور ارزان و بحران‌زده مصر را مورد توجه کارشناسان صنعت گردشگری قرار داد، تاجایی که آنها در گفت‌وگو با روزنامه همشهری اعلام کردند تفاهمنامه گردشگری ایران و مصر به سود مصری‌ها منعقد شده چون سفر به مصر به‌دلیل رکود طولانی مدت گردشگری آن کشور و همچنین ارزان بودن خدمات در مصر می‌بایست برای گردشگر ایرانی بسیار ارزان‌تر از آن چیزی که در نخستین تورهای برگزار شده با قیمت 2 هزار دلار مشاهده شد تمام شود.

اعتراض به گران بودن سفر گردشگران ایرانی به مصر و طرح این موضوع که تفاهمنامه گردشگری ایران و مصر بیشتر به سود مصر است تا گردشگران ایرانی، جامعه تورگردان‌های ایران را به این نتیجه رساند تا با دعوت از هیأت 22نفره مصری مشتمل بر آژانس دارها، هتلداران و خبرنگاران مصری در کارگاهی دو روزه با طرف برخی صاحبان آژانس‌های مسافرتی که پول حضور در کارگاه‌ها را پرداخت کرده بودند به مذاکره با فعالان صنعت گردشگری مصر بپردازند تا شاید از مبلغ تورهای سفر به مصر برای گردشگران ایرانی کاسته شود.

نتیجه مذاکرات به آنجا رسیده است که دیروز و در تهران ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردان‌های ایران به ایسنا گفت: براساس مذاکرات انجام‌شده، گردشگران ایرانی علاقه‌مند برای سفر به مصر تا 6‌ماه دیگر می‌توانند با نصف قیمت فعلی به مصر سفر کنند.

پورفرج که چند هفته پیش، آژانس‌داران مصری را به ایران دعوت کرده بود تا مذاکراتی برای تبادل دوسویه گردشگر در تهران برگزار شود، اعلام کرد: این کار را انجام دادیم تا بلایی که سر ترکیه‌، عراق و سوریه بر اثر مسافرت‌های یکجانبه ایرانی‌ها به این کشورها و خروج ارز از کشور بر سر ما آمد، در مورد مصر تکرار نشود.

براساس آنچه پورفرج از جامعه تورگردان‌های ایران اعلام کرده است، آن جامعه با دعوت از آژانس‌های قوی‌تر مصری تلاش کرد تا بازی را به شکل دیگری ادامه دهد، یعنی دو طرف همسو با یکدیگر ملزم به فرستادن گردشگر به ایران و مصر شوند و همچنین مصری‌ها روی قیمت و خدمات سفر ایرانی‌ها به این کشور تجدید نظر کنند.

براساس این گزارش و براساس آخرین توافق‌هایی که بخش خصوصی ایران و مصر در تهران داشته‌اند، مصری‌ها با قیمتی حدود 660 تا کمتر از یکهزار دلار می‌توانند به ایران سفر کنند و ایرانی‌ها با 800 تا 900دلار می‌توانند به مصر بروند. رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: براساس وعده آژانس‌های مصری تا 6‌ماه دیگر قیمت‌ها شکسته می‌شود و ایرانی‌ها نیز با نصف قیمت حالا، یعنی رقمی حدود یکهزار دلار می‌توانند به مصر سفر کنند.

براساس آنچه رئیس جامعه تورگردان‌ها اعلام کرده است نتیجه مذاکره با آژانس دارهای مصری یک شاهکار بوده است. براساس آنچه پورفرج گفته است، با مذاکرات انجام شده، انحصاری که در بازار مصر در حال پدید آمدن بود، شکسته شده ولی برای تغییر کامل شرایط نیاز به ایجاد فرصت‌های جدید است.

پورفرج گفت: هزینه‌ای که اکنون برای سفر ایرانی‌ها به مصر تعیین شده به‌دلیل ‌انحصار به‌وجود آمده، ولی با مذاکرات صورت‌گرفته، این فضا بازتر شده و قرار است در خدمات و قیمت‌ها تجدیدنظر شود و از هزینه سفر به مصر به‌تدریج کاسته شود که حتما تا 6‌ماه دیگر این مبلغ به نصف قیمت حالا و حتی همسطح با قیمت سفر مصری‌ها به ایران می‌شود.

مصر در سال 2011با کاهش شدید گردشگر مواجه شد و تنها میزبان 10میلیون گردشگر بود درحالی‌که این کشور در سال2010 با قرار گرفتن در بین 10مقصد برتر گردشگری جهان، میزبان نزدیک به 15میلیون گردشگر بود و اکنون وزیر گردشگری مصر اعلام کرده است که این کشور چشم به سفر ایرانی‌ها به مصر دوخته است.

کد خبر 216051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز