چهارمین همایش داروسازی بالینی ایران با عنوان «داروساز، پزشک خانواده و مراقبت‌های دارویی» با حضور رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و نیز جمعی از مقام‌های نظام دارویی در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار شد.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور گفت: متأسفانه در برنامه پزشک خانواده، نقش داروساز تعریف نشده و مورد غفلت قرار گرفته، این در حالی است که موفقیت برنامه پزشک خانواده در گرو تعریف جایگاه داروسازان در مورد مصرف منطقی داروهاست. دکتر علیرضا زالی افزود:

تبیین جایگاه داروسازان به‌ویژه داروسازان بالینی در برنامه پزشک خانواده از عوارضی از قبیل تداخلات و عوارض دارویی جلوگیری کرده و با تجویز میزان مناسب دارو با احتساب سابقه مصرف دارو توسط بیمار می‌توان گام‌های مؤثری در نظام سلامت برداشت. وی با اشاره به اینکه برای هر 100 تخت بیمارستانی می‌بایست حداقل یک داروساز بالینی درنظر گرفته شود، یادآور شد:

هر چند این استاندارد طی 2سال اخیر به ازای هر 85تخت یک داروساز بالینی تعریف شده با توجه به اینکه  110هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد درصورتی که 95هزار تخت با ظرفیت اشغال 68درصد فعال باشد، حداقل به 700 داروساز بالینی نیازمندیم. رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: درصورت اضافه شدن 35هزار تخت نیز تعداد 700 داروساز بالینی به رقمی بیشتر افزایش می‌یابد، این درحالی است که هم اینک 100تا 150 داروساز بالینی در کشور به فعالیت مشغولند.

کد خبر 215637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز