چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

چهارشنبه 1 خرداد 1392 بازار طلا و ارز پر‌التهاب بود به‌طوری که قیمت دلار و انواع مسکوکات به‌طور لحظه‌ای تغییر کرد و متقاضیان در این بازارها با سرگردانی مواجه شدند.

به گزارش همشهری، قیمت دلار و سکه چهارشنبه 1 خرداد نسبت به روز ماقبل با افزایش قیمت مواجه شدند. دلار که روز سه‌شنبه با قیمت 3هزار و 480 تومان فروخته می‌شد، صبح روز گذشته تا 3هزار و 650 تومان بالا کشید و بعد از طی‌کردن چند نوسان، عصر چهارشنبه قیمت این ارز به 3هزار و 575 تومان رسید. ایجاد شوک قیمتی در بازار از همان ساعات بازگشایی بازار آغاز شد و سرگردانی قیمت‌ها به حدی بود که برخی از صرافان از درج قیمت دلار و سکه روی تابلو خودداری کرده بودند. ساعت 10صبح چهارشنبه ، فروش دلار با قیمت 3هزار و 650تومان از سوی برخی صرافان آغاز شد اما رفته رفته با تخلیه نسبی شوک از بازار، قیمت دلار روی 3هزار و 570 ثابت ماند که 90تومان گران‌تر از روز ماقبل از آن بود.

در این شرایط از فروش سرپایی دلار و معرکه دلالان در چهارراه استانبول خبری نبود. اتفاقی که طی یک هفته گذشته در بازار رواج یافته بود و تمایل به فروش دلار رونق گرفته بود، به نوعی متوقف شد و فعالان بازار روشی دیگر را در پیش گرفته‌اند. یکی از فروشندگان دلار در این خصوص به همشهری گفت: هفته گذشته پس از پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی مثبتی از آینده اوضاع اقتصادی در بازار شکل گرفت و همین موضوع موجب شد تا فروش دلار رونق بگیرد و قیمت‌ها کاهش یابد اما چهارشنبه با اعلام فهرست تأیید صلاحیت‌شدگان کاندیداها تحلیلی دیگر در بازار حاکم شد. در این شرایط به غیر شوکی که ایجاد شد و قیمت‌ها را افزایش داد، تمایل به فروش و معامله کاهش یافت به همین دلیل سردرگمی و التهاب در بازار ایجاد شد.

چهارشنبه افزایش قیمت سکه هم نشان از ایجاد التهاب در این بازار داشت. در شرایطی که طلا در بازارهای جهانی تنها 11دلار افزایش قیمت را تجربه کرد، بهای سکه با 46هزار تومان رشد به یک میلیون و 302  هزار تومان رسید. صبح چهارشنبه صرافان از درج قیمت سکه روی تابلو خودداری کرده بودند و قیمت خرید آن را یک میلیون و 270 هزار تومان اعلام کرده بودند.

رشد قیمت سکه در شرایطی رخ داد که از روز چهارشنبه بانک مرکزی عرضه سکه‌های پیش‌فروشی را آغاز کرد و در حالت طبیعی این اتفاق باید انتظار کاهش قیمت را در بازار ایجاد می‌کرد، با وجود این بازار مسیری دیگر را در پیش گرفت.در این شرایط محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت در رابطه با تأثیر موضوعات روانی داخلی بر قیمت طلا اظهار کرد:

موضوعات روانی تأثیرات کوتاه‌مدتی دارند و به‌طور کلی 2 سخنرانی یا راه افتادن 2 سایت در فکر مردم تغییراتی ایجاد می‌کند اما بلافاصله با ریزشی که ما در بازار انجام می‌دهیم شرایط به حالت اول برمی‌گردد.

محمود بهمنی در مورد سکه‌های پیش‌فروشی هم گفت: قیمت سکه در بازار پایین‌تر از قیمت تمام‌شده برای افراد با درنظر‌گرفتن مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. هر کس ضرر می‌کند می‌تواند نقدا پول خود را از بانک‌ها دریافت کند.

کد خبر 215485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز