دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

نعمت‌الله نهاوندی* در خبرها آمده بود که ارزش معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران طی 2ماه اول سال‌جاری به بیش از 3.300میلیارد تومان رسید که این آمار به روشنی گواه این است به‌دلیل ضعف ساختاری و نارسایی‌های بسیاری از بازارهای رقیب ازجمله بازار مسکن، خودرو و حتی بازار سنتی سکه، بازار معاملات قراردادهای آتی سکه به‌رغم عمر نسبتا کوتاه اما با تکیه بر مزایا و ویژگی‌های خاص خود، توانسته جمع کثیری از سرمایه‌گذاران و صاحبان سرمایه‌های خرد را جذب این بازار قانونمند و قابل نظارت کند.

از جمله مزایای اصلی معاملات قراردادهای آتی سکه به‌عنوان یکی از ابزار‌های مدرن مالی برای فعالان بازار سرمایه و صنعت مالی، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مهم‌ترین مزیت قراردادهای آتی خاصیت پوشش ریسک آن است. پوشش ریسک به‌معنای اتخاذ موقعیتی در بازار است که هدف از آن حداقل‌کردن یا از بین بردن ریسک(ناخواسته) ناشی از نوسانات و تغییرات قیمت است. به‌عنوان مثال یک تولید‌کننده عمده یا مصرف‌کننده عمده برای از بین‌بردن نااطمینانی و ریسکی که در مورد قیمت آینده محصولات خود با آن مواجه است؛ می‌تواند به‌راحتی با اتخاذ یک موقعیت فروش یا خرید در قالب یک معامله آتی با قیمت مطلوب برای زمان نیاز نسبت به نوسان قیمت‌ها خود را در آینده بیمه کند.

تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای بورس؛ اتاق پایاپای هر بورس نقش مهمی را جهت تضمین عملکرد مالی قراردادهای آتی معامله شده ایفا می‌کند و به‌عنوان پشتوانه قابل اطمینان برای طرفین معامله است.هزینه اندک معاملات: معاملات قراردادهای آتی نسبت به معاملات نقدی از هزینه معاملاتی کمتری برخوردار بوده و معاملات آتی هزینه‌ای معادل0.1درصد هزینه معاملات نقدی را دارد.

استفاده از اهرم مالی: معاملات قراردادهای آتی در برگیرنده ریسک بالایی بوده و به معامله‌گران فرصت به‌دست‌آوردن سود نسبتا خوبی را می‌دهد به‌طوری که معامله‌گر با یک سپرده اولیه می‌تواند معادل کل ارزش دارایی تعهد شده، کسب سود یا زیان کند.
نقدشوندگی بالای معاملات: در قراردادهای آتی برای اینکه سرمایه‌گذار قادر به فروش قرارداد آتی باشد. نیاز به مالکیت آن کالا یا آن دارایی معین ندارد و با عمل پیش فروش می‌تواند یک قرارداد آتی را در بازار بفروشد و درصورت نیاز به تحویل آن را از بازار فیزیکی تهیه کند که این امر میزان نقدشوندگی معاملات را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

با توجه به مزایای این ابزار مالی، اغلب بورس‌های موفق جهان استفاده از این قراردادها را روی دارایی‌های پایه منتخب، سرلوحه کار خویش قرارداده‌اند و توانسته‌اند سرمایه‌گذاران را از مزایای آن بهره‌مند سازند. در همین راستا امید است بورس کالای ایران نیز با تنوع بخشیدن به دارایی‌های پایه قرارداد‌های آتی ازجمله محصولات صنعتی و کشاورزی، موجبات بهره‌مندی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران را از این ابزار مالی مدرن فراهم کند.

* کارشناس بازار سرمایه

 

کد خبر 216213
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز