روزی نیست که تپه باستانی حسنک فریاد برنیاورد و از متولیان میراث‌فرهنگی سراغ نگیرد.

تپه باستانی حسنک در معرض‌ نابودی‌کامل است

روزی نیست که در جریان تسطیح اراضی و ساخت انواع کانال‌ها و تالارهای عروسی عرصه و حریم تپه حسنک مورد دست‌اندازی و تجاوز قرار نگیرد اما گویی صدای بلدوزرها به‌ گوش شنوایی نمی‌رسد. باستان‌شناسان اعلام می‌کنند تپه حسنک بدون آنکه مورد بررسی و مطالعات باستان‌شناسی قرار گیرد هم‌اکنون در شرف نابودی کامل قرار گرفته است. به‌گزارش میراث خبر، تپه حسنک برای نخستین بار در سال1984 توسط اورول استین شناسایی شد. در واقع همان زمان مشخص شد که این تپه نوع منحصربه‌فردی از فرهنگ پیش از تاریخ را در خود جای داده است. احمدرضا فرخ احمدی باستان‌شناس و معاون پیشین اداره کل میرا‌ث‌فرهنگی خوزستان در این رابطه به خبرگزاری میراث فرهنگی می‌گوید: «تپه باستانی حسنک در حال حاضر با بی‌توجهی نهادهای متولی درشرف نابودی کامل قرار گرفته است». وی ادامه می‌دهد: «این تپه نوع منحصربه‌فردی از فرهنگ پیش از تاریخ است که از ترکیب تمدن شوش و تل بکون فارس به‌وجود آمده که از این نمونه تنها یک تپه در دشت بهبهان باقی مانده و مابقی در سال‌های اخیر در جریان تسطیح اراضی و گسترش صنعت نابود شده‌اند.»

این باستان‌شناس می‌افزاید: « اورول استین و مهندس حاکمی در همان زمان موفق می‌شوند تپه‌هایی با نام‌های تل حسنک و گوری پاق را شناسایی کنند. ارتفاع تپه‌ها، از سطح زمین‌های اطراف 6متر است. این درحالی است که سفال‌های نخودی، آجری و قرمز رنگی که از این تپه‌ها به‌دست آمده، قدمت تپه‌ها را به هزاره‌های پنجم و چهارم پیش از میلاد مسیح می‌رساند. همچنین نقوش اسلیمی و نقوش استلیزه یا خلاصه شده‌ای از گیاهان، جانوران، اجرام آسمانی و انسان روی سفال‌های محوطه تپه حسنک به‌وضوح مشاهده می‌شود. فرخ احمدی معتقد است، این سفال‌ها مربوط به تمدن شوش و تل‌بکون در مرودشت پارس می‌شود. درواقع شاخصه اصلی تپه حسنک را سفال قرمز رنگ بومی تشکیل می‌دهد که از ترکیب 2 تمدن ذکرشده شکل گرفته و تنها در این منطقه مشاهده شده است.

تپه حسنک، یکم مرداد1386 به شماره19278 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید اما نداشتن تعیین عرصه و حریم سبب شده مورد تجاوز وسیع قرار بگیرد. فرخ‌احمدی اشاره می‌کند، ایجاد و هجوم کارخانه‌های مرغداری، تالارهای عروسی و کانال‌های آبیاری از 4طرف نه‌تنها حریم بلکه عرصه این تپه را مورد تهدید قرار داده‌اند. همچنین این باستان‌شناس تأکید می‌کند، به‌ جز کاوشی که اورول استین در سال‌های گذشته انجام داده و مقاله‌ای که من در معرفی سفال‌ها و تمدن تپه حسنک در دومین کنگره باستان‌شناسی موزه ایران باستان ارائه کردم، هیچ‌گونه بررسی، کاوش و مطالعاتی روی تپه صورت نگرفته است.
تپه حسنک مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران می‌شود و در شهرستان بهبهان، روستای منصوریه واقع شده است.

کد خبر 215393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز