مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

کمیته رسیدگی به امور بانوان کشور افغانستان متشکل از نمایندگان 7 وزارتخانه این کشور در نشستی با حضور مدیران معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خواستار انتقال تجربیات مدیریت شهری در امور زنان برای تدوین استراتژی این کشور برای بانوان افغانی شد.

به گزارش سما، در این دیدار که به میزبانی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برگزار شد، معاون وزارت امور زنان افغانستان با تاکید بر تلاش زیاد این کشور برای تدوین استراتژی و برنامه‌های ویژه امور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با محوریت ایجاد توازن جنسیتی افزود: گروه زیادی از زنان افغانی در جریان جنگ و حوادث قبل از آن آسیب پذیر شده‌اند و تعدادی از زنان، سرپرست خانواده خود را از دست داده‌اند.

وی هدف از این نشست را بهره‌گیری از خدمات، استراتژی، تجارب و راهکارهای مدیریت شهری برای توانمند سازی زنان افغانی به ویژه اقشار آسیب دیده عنوان و تصریح کرد: افغانستان وجوه‌های مشترک به لحاظ فرهنگی، ترکیب قومیتی و مسائل دینی و مذهبی با ایران دارد لذا پیاده کردن این راهکارها و الگو قرار دادن ایران مطلوب‌تر و موفق‌تراست.

در ادامه این نشست احمد نوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به تبعات منفی و آسیب‌های ناشی از تغییرات اجتماعی، جنگ تحمیلی و زندگی در کلانشهرها، اظهار داشت: رویکرد مدیریت شهری فعلی، اجرای طرح‌ها و برنامه‌های انسان محوراست و اینکه در شهر گرفتاریهای مردم چیست و در واقع مسئله محور در شهر حرکت کنیم.

نوریان اضافه کرد: برای تامین سلامت اجتماعی شهر و بانوان مجموعه‌ای از اقدامات مانند راه‌اندازی 500 زمین چمن مصنوعی، راه اندازی 32 خانه سلامت و 40خانه اسباب بازی، سالم سازی محیطهای عمومی مانند مدرسه، مدیریت فرهنگی پارکها و ایمن سازی پارکها برای حضور خانم‌ها و خانواده‌ها، ایجاد 120سوله دومنظوره الزهراء ویژه ارائه خدمات ورزشی و آموزش مهارتهای زندگی به خانم‌ها و... در دست انجام است.

نوریان بخش دیگر فعالیت‌ها را مختص حوزه آسیب‌ها و آسیب‌مندان دانست اعم از کودکان خیابانی و فرار، زنان سرپرست خانوار و اعتیاد و افزود: برای بی‌خانمان‌ها چند گرمخانه ایجاد کرده‌ایم تا شب‌ها را درآن سپری کنند و سعی شده بی خانمان‌های دارای سرپرست را به خانواده‌های‌شان برگردانیم و خانواده‌هایی که برای نگهداری این افراد مشکل داشته‌اند از نهادهای حمایتی و خیریه‌ها کمک گرفته‌ایم و تقریبا معضل بی خانمان‌ها کنترل شده است.

نوریان همچنین در خصوص اقدامات مدیریت شهری برای زنان سرپرست خانوار اذعان داشت: این زنان در سطح مناطق و با همکاری نهادهای حمایتی شناسایی شده‌اند، سال گذشته به منظور توانمندسازی فکری و اقتصادی این گروه از زنان جامعه، 12 مرکز مهارت‌آموزی کوثر را راه‌اندازی کرده‌ایم.

نوریان همچنین یادآور شد: در حال حاضر توان مدیریت شهری را به سوی کنترل و تعدیل اعتیاد سوق می‌دهیم. دروازه اعتیاد نیز سیگار است به همین منظور یک مرکز ویژه کاهش رفتارهای مخاطره آمیز را برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرده‌ایم که در راس آموزش‌ها سیگار قرار دارد.

کد خبر 21537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز