سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحلیلگر سیاسی به پرس تی‌وی گفته است لیبی بر اساس سناریویی که با هماهنگی غرب و به دست القاعده اجرا می‌شود در آستانه تجزیه و فروپاشی قرار گرفته است.

لیبی

به گزارش شبکه پرس تی وی، لارنس فریمن از اعضای «بررسی اطلاعات اجرایی» تاکید کرد :«ما در واقع دیگر یک کشور مستقل نداریم، ما نابودی یک ملت و کنترل آن از سوی القاعده و نیروهای مرتبط با القاعده را شاهد هستیم.»

فریمن اوضاع کنونی در لیبی را «ساخته و پرداخته امریکا، تونی بلر (نخست وزیر سابق انگلیس) و انگلیس» دانست.

این تحلیلگر سیاسی افزود :«نابودی ملت لیبی با هدف اجرای سیاست (ترویج) هرج و مرج و کشتار در سراسر این کشور طراحی شده است.»

جرج لیتل، سخنگوی پنتاگون هفته گذشته در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت امریکا نیروهای بیشتری به نزدیکی لیبی اعزام کرده است و آن‌ها را در پایگاه هوایی ناتو در سیگونلا در جزیره سیسیل ایتالیا مستقر کرده است.

در غیاب نیروهای نظامی و امنیتی متحد لیبیایی اداره بخش اعظمی از شهر بنغازی در غرب لیبی که انقلاب ۲۰۱۱ این کشور از آن آغاز شد در اختیار شبه‌نظامیان قرار دارد.

شورشیان سابق به رغم تلاش‌های دولت مرکزی برای برقراری قانون و نظم در این لیبی از به زمین گذاشتن سلاح‌های خود خودداری می‌کنند.

امریکا و ناتو در سایه خیزش مردمی در سال ۲۰۱۱ در لیبی در تلاش برای آن‌چه که اعمال فشار به معمر قذافی، رهبر سابق لیبی برای کناره گیری از قدرت خواندند به این کشور یورش بردند.

جنگنده‌های ناتو از مارس تا اکتبر ۲۰۱۱، ۲۶ هزار و ۵۰۰ بار بر فراز آسمان لیبی پرواز کردند و ۹ هزار و ۶۰۰ بار این کشور را هدف حمله هوایی قرار دادند.

کارشناسان، انگیزه اصلی در ورای حمله غرب به لیبی را وجود ذخایر نفتی گسترده در این کشور شمال آفریقا عنوان می‌کنند.

کد خبر 215290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز