سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: شاخص کل بورس تهران سه شنبه 31 اردیبهشت بار دیگر فرو ریخت. یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل این شرایط معتقد است که سرمایه‌گذاران در انتظار مشخص شدن نامزدهای انتخاباتی هستند.

ساعت - بورس

او تأکید دارد که ابهام‌های موجود در فضای سیاسی نه‌تنها بورس، بلکه همه بازار‌های اقتصادی را تحت‌تأثیر قرار داده است. به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران از سه‌شنبه هفته گذشته تا یکشنبه هفته جاری بیشترین نزول تاریخی خود را تجربه کرد. اگرچه رأی مثبت مجلس شورای اسلامی به برخی بند‌های لایحه بودجه92 تأثیر زیادی در نزول شاخص بورس داشت اما بی‌گمان این روز‌ها بازار سهام بیشتر تحت‌تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری است.

حسین اسدی‌نیا از کارشناسان ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که بازار سهام این روزها بیشتر تحت‌تأثیر چه عواملی نزولی است؟ گفت: 2 عامل اصلی در نزول شاخص‌های بورس در طول این روز‌ها مؤثر بوده است؛ یکی مصوبات مربوط به بودجه92 در مجلس و دیگری انتخابات ریاست‌جمهوری. او توضیح داد: هرچند تصویب برخی بند‌ها در مورد بودجه سال‌جاری منجر به کاهش شاخص بورس تهران شد، این روزها روند بررسی و تأیید صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری برای بازار سهام بسیار مهم شده و حساسیت‌های زیادی ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه نتایج انتخابات برای بورس تهران و آینده بازار سهام بسیار مهم است، تأکید کرد: با پایان کار شورای نگهبان در اعلام اسامی واجدان شرایط شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، اگرچه بازار سهام احتمالا چند روزی رشد خواهد کرد، بار دیگر با نزول مواجه خواهد شد و این روند تا زمان برگزاری انتخابات و مشخص‌شدن دولت و برنامه اقتصادی‌اش ادامه خواهد یافت.
اسدی‌نیا تأکید کرد: با توجه به ابهام‌های انتخابات، بعید است که بازار سهام دست‌کم تا ماه‌های آینده به سمت مثبت گرایش پیدا کند، البته به این معنا نیست که بازار سهام با حباب قیمت‌ها روبه‌روست بلکه روند نزولی قیمت‌ها به‌دلیل ابهام‌های پیش‌رو، بر پیچیدگی‌های موجود افزوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر ابهام‌های موجود وجود نداشت شاخص به سمت 50هزار واحد حرکت می‌کرد اما به‌دلیل ابهام‌های موجود به‌نظر می‌رسد که شاخص بورس تهران در ماه‌های آینده بیشتر به سمت نزول تا کف 40هزار واحد گرایش دارد تا صعود به سمت 50هزار واحد. او در پاسخ به این پرسش که با کاهش حجم سرمایه‌گذاری در بورس آیا نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز حرکت خواهد کرد؟ گفت: بعید می‌دانم، این ابهام‌ها به غیر از بورس تهران کل بازار‌های رقیب را سردرگم کرده است. به نظر می‌رسد این بازار‌ها هم مانند بورس همچنان در حالت خنثی به‌سر خواهند برد و تا روشن نشدن ابهام‌های موجود این سردرگمی در بازار‌ها وجود خواهد داشت.

عوامل سه‌گانه در افت بورس

فردین آقابزرگی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در مورد وضع کنونی بازار سهام گفت: رشد قابل توجه بورس در 2‌ ماه ابتدای سال و بازده قابل توجه برخی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و همچنین نزدیک‌شدن به زمان انتخابات منجر به نزول شاخص بورس در روز‌های گذشته شده است.

او افزود: تصمیم‌های اخیر مجلس برای لغو معافیت پالایشگاه‌ها از سهم صندوق توسعه ملی و نیز افزایش قیمت گاز و خوراک شرکت‌های پتروشیمی در کنار بهره مالکانه معادن دست به‌دست هم داد تا عده‌ای از سهامداران که سود قابل توجهی به‌دست آورده بودند، به این نتیجه برسند که سهام خود را بفروشند. او تأکید کرد: این موضوع هشداری به فعالان بازار سرمایه بود تا بیش از حد، تصورات خوش‌بینانه را به بازار تزریق نکنند و در مورد سهام پیش داوری زودتر از موعد نداشته باشند. او با بیان اینکه حرکت بورس طبیعی است، گفت: هیجان فروش سهام و اصلاح قیمت‌ها که در حال حاضر وجود دارد طبیعی است زیرا در ادامه با اصلاح قیمت‌ها انگیزه کافی برای خرید سهام به‌وجود می‌آید.

کد خبر 215287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز