یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: ارزش کل بورس تهران در طول 5روز22هزار میلیارد تومان، معادل 8/8میلیارد دلار کاهش یافت.

طراحی - بورس

این ارقام نشان می‌دهد؛ بورس تهران، روزانه به‌طور متوسط یک میلیارد و 760میلیون دلار از ارزش خود را از دست داده است. به گزارش همشهری، با نزول سنگین شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز یکشنبه، نوار نزول حدود 3هزار واحدی شاخص کل تکمیل شد، این روزها، شاخص فرابورس هم مدام کاهش می‌یابد و ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا هم با روند نزولی مواجه است.

اطلاعات آماری و رسمی بورس تهران نشان می‌دهد؛ ارزش کل بورس تهران از روز دوشنبه هفته گذشته، که آخرین روز مهلت ثبت‌نام نامزد‌های ریاست‌جمهوری بود، تاکنون به‌طور مداوم کاهش یافته است. شاخص کل بورس تهران در روز یکشنبه هفته گذشته به بالاترین نقطه تاریخی خود یعنی مرزهای فراتر از 45هزار واحد رسیده بود، ارزش بورس تهران هم از مرز 222هزار میلیارد تومان فرا‌تر رفته بود، اما از روز دوشنبه تاکنون شاخص کل بورس نزدیک به 2هزارو700واحد کاهش یافته و 22هزار میلیارد تومان، معادل 8/8میلیارد دلار - با ارز 2500تومانی مبادله‌ای - از ارزش بورس تهران کاسته شده است.

نزول شاخص فرا بورس

در کنار سقوط شاخص کل بورس تهران؛ شاخص بازار فرابورس ایران هم که با عدد 500واحد فعالیت‌اش را آغاز کرده و به رقم 550واحد رسیده بود، در حال کاهش است به‌طوری که در طول 5روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران با یک سقوط سنگین، معادل 10درصد نزول کرده است. آخرین اطلاعات نشان می‌دهد؛ به غیراز بورس و فرابورس قیمت اوراق آتی سکه نیز در بور س کالا در حال نزول است به‌طوری که در پایان مبادلات دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی برای تحویل در خرداد‌ماه با 1.9درصد و تحویل تیر 92با 1.5درصد نزول مواجه شدند.

عوامل چهارگانه

بررسی‌ها نشان می‌دهد 4عامل اصلی در روند نزولی شاخص بورس مؤثر بوده‌اند. عامل نخست آن به آغاز فرایند تأیید صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری بازمی‌گردد که منجر به سردرگمی سهامداران و انفعال سهامداران حقوقی شده است. این روز‌ها بازیگران اصلی بازار سهام در انتظار مشخص شدن نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که قرار است از سوی شورای نگهبان اعلام شود به همین دلیل بخش زیادی از سرمایه‌گذاران در حالت انفعال به‌سرمی‌برند و کمتر دست به عمل می‌زنند.

در کنار این موضوع حذف معافیت پالایشگاه‌های خصوصی برای واریز 26درصد از درآمد‌های ارزی‌شان به‌حساب صندوق توسعه ملی و همچنین بحث افزایش 50درصدی مالیات مواد خام صادراتی 2عامل دیگری است که هفته گذشته در کاهش شاخص‌های بورس مؤثر بود. در چنین شرایطی در روزهای گذشته مانند سال‌های قبل بار دیگر در هنگام بررسی لایحه بودجه بحث افزایش بهره مالکانه معادن مطرح شد و این موضوع منجر به کاهش ارزش سهام شرکت‌های گروه معادن در بازار سهام و نزول دوباره شاخص‌های بورس شد.

کارشناسان بر این باورند که مجموعه‌ای از این عوامل چهارگانه منجر به نزول سنگین شاخص بورس و کاهش 8/8میلیارد دلاری بورس شده است. در عین حال پیش‌بینی می‌شود با توجه به آنکه قرار است نتایج نهایی نامزد‌های ریاست‌جمهوری در روز سه‌شنبه از سوی شورای نگهبان اعلام شود، بازار سهام از امروز و فردا به سمت مثبت گرایش پیدا کند و بار دیگر به حالت عادی خود باز گردد.

کد خبر 214964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز