سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود و در صورت بروز اختلال در آن چربی در کبد رسوب کرده و موجب بروز کبد چرب می‌شود

پیشگیری و کنترل بیماری کبد چرب

یکی از فعالیت‌های مهم کبد، ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی‌ها در بدن است. کبد طبیعی حاوی ۵ گرم چربی در ۱۰۰ گرم وزن خود است.

هر گاه مقدار چربی بیش از ۵ درصد وزن کبد افزایش یابد، بیماری کبد چرب عارض می‌شود. که متاسفانه شیوع بسیاری هم پیدا کرده است.

سید موید علویان فوق تخصص گوارش کبد در مورد این بیماری گفت: کبد چرب در انسان به دلایل مختلفی بروز می‌کند. چاقی و اختلال در چربی خون، بیماری دیابت، مصرف مشروبات الکلی، بد غذایی و سو تغذیه، مصرف برخی از داروهای کورتون دار،داروهای ضد تشنج، مصرف بی رویه هورمون‌ها از جمله علل و عوامل ابتلا به کبد چرب است.

وی در خصوص علایم و نشانه‌های این بیماری اظهار داشت: این بیماری معمولا علامتی ندارد و با انجام آزمایش دوره‌ای اختلال در آنزیم‌ها کبدی مشخص می‌شود. اما دربرخی موارد با علایمی مانند خستگی و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم همراه است.

 آیا کبد چرب قابل درمان است؟

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان بقیه الله اعظم (عج ) در مورد درمان بیماری کبد چرب گفت: مهمترین روش درمانی در این بیماری رفع علت زمینه‌ای است. در درمان این بیماری در مراحل اولیه با کاهش وزن در افراد چاق، تغییر در شیوه زندگی، افزایش فعالیت‌های جسمی و کنترل قند خون می‌توان به نتیجه خوبی رسید.

به گفته علویان، در صورت عدم درمان به موقع در دراز مدت مقادیر زیادی چربی در کبد رسوب می‌کند و موجب بروز التهاب کبدی می‌شود که این امر ممکن است موجب بروز سیروز در کبد شود، بنابراین نبایستی نسبت به این عارضه بی تفاوت بود.

علویان ادامه داد: مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد فشار خون، افسردگی، مسکن، می‌تواند به اختلال در آنزیم‌های کبدی منجر شود که با قطع آنها میزان آنزیم‌ها طبیعی می‌شود.

دیابت و اختلالات چربی خون

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان بقیه الله اعظم (عج ) خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین علل بروز این بیماری، دیابت یا افزایش غیر طبیعی قند خون است. دیابت به دو دلیل در بدن ایجاد می‌شود؛ اختلال یا نقض در هورمون‌های انسولین که از غده لوزالمعده انسان ترشح می‌شود و دوم مختل شدن جذب و مصرف انسولین توسط سلول‌های بدن.

علویان با بیان اینکه دیابت در حال حاضر قابل درمان نیست گفت: این بیماری قابل کنترل است و با کنترل می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد.

وی در خصوص افزایش چربی خون گفت: افزایش چربی خون می تواند منجر به کبد چرب شود اختلالات چربی اغلب در افراد چاق و با سابقه بیماری دیابت در خانواده همراه است.

وی توصیه کرد: مصرف چربی اشباع شده باید در غذاهای مصرفی کاهش یابد و همچنین افزایش فیبرهای غذایی، قطع استعمال دخانیات، عدم مصرف الکل، ورزش منظم و تغذیه مناسب در جلوگیری از بیماری کبد چرب موثر است.

چاقی و کبد چرب

علویان در رابطه چاقی و کبد چرب گفت: کبد چرب در افراد چاق شایع است عواملی چون عدم تکامل جسمانی، توسعه تکنولوژی، زندگی ماشینی، شهر گرایی، مصرف بی رویه مواد غذایی عواملی هستند که موجب شده است تا چاقی روز به روز بیشتر شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت کشور به کبد چرب مبتلا هستند اضافه کرد: کبد چرب در افراد چاق شایع است و در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد چاقی مفرط این بیماری دیده می شود. بیماری دیابت و بالا بودن چربی های خون در افراد چاق دو عامل بروز بیماری کبد چرب است.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان بقیه الله العظم (عج ) به نقش ورزش در کاهش وزن اشاره کرد و گفت: انجام تمرینات ورزشی تاثیر جدی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارد و ورزش هر چند به میزان اندک اما مداوم و روزانه تاثیر مهمی در سلامتی افراد دارد.

کد خبر 215262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز