دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تونسی‌ها 2روز پیش و درپی اوج‌گرفتن درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و سلفی‌های افراطی در پایتخت و شهر قیروان، یک‌بار دیگر این پرسش را از خود و حزب حاکم پرسیدند اما هنوز برای آن پاسخی نیافته‌اند.

تونس

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه مقام‌های دولتی تونس برگزاری هرگونه تجمع برای گروه سلفی جهادی موسوم به انصارالشریعه را نقض قانون و تهدید امنیت و نظم عمومی اعلام کردند، رهبران این گروه افراطی، اعلام کردند که برگزاری تجمع انصارالشریعه نیازی به کسب مجوز از دولت ندارد زیرا اساسا دولت و حاکمیت مشروعیت ندارد و مشروعیت خود را از خدا می‌گیرد.

سیف‌الله بن الحسین معروف به ابوعیاض رهبر این گروه تندرو که از افغان‌های عرب تبار است و زیر چتر القاعده در افغانستان جنگیده بود، چهارشنبه گذشته دولت تونس را درصورت مخالفت با برگزاری تجمع به اعلام جنگ تهدید کرده بود و جنبش نهضت به رهبری راشد الغنوشی را که اکنون در بدنه قدرت وارد شده است، به اتخاذ سیاستی منافی اسلام متهم کرد.

تجمع انصار الشریعه روز یکشنبه با وجود مخالفت‌های دولت در پایتخت و شهر قیروان برگزار شد و پس از آن، نیروهای دولتی با تجمع‌کنندگان درگیر شدند و یک سلفی کشته و 30نفر دیگر زخمی شدند. سلفی‌ها با بالارفتن از گلدسته‌های مساجد، اقدام به سنگ‌پرانی و پرتاب کوکتل مولوتوف به سوی نیروهای امنیتی کردند و پرچم تونس را به زیر کشیده و پرچم سیاه القاعده را برافراشتند.

این درگیری‌ها باعث شد تا علی العریض نخست‌وزیر تونس که به قطر رفته است، از همانجا، انصار الشریعه را گروهی تروریستی اعلام کند که به حاکمیت کشور گستاخی می‌کند. مقام‌های رسمی تأکید کردند انصار الشریعه در این تجمع به‌دنبال اعلام امارت اسلامی در شهر قیروان و تعیین امام آن بود.

اما انصار الشریعه چه گروهی است و بنیاد اندیشه آن چیست؟ این گروه در تونس نخستین بار از سوی سیف‌الله بن الحسین صاحب کنیه ابوعیاض، از افغان‌های عرب‌تبار، پس از انقلاب تونس در 2011 شکل گرفت. دولت تاکنون به‌صورت قانونی این گروه را به رسمیت نشناخته است. انصار الشریعه در حال حاضر بزرگ‌ترین سازمان سلفی است که مردم را به جهاد در تونس دعوت می‌کند.

این گروه مانند دیگر گروه‌های اسلامگرا در مصر، محبوبیت خود را در سایه مشکلات اقتصادی کشور از طریق کمک به مناطق فقیرنشین کسب کرده است و در پی آن، توانسته ضمن نشر افکار و اندیشه‌های خود، صدها جوان تونسی را تحت نام جهاد برای جنگ در سوریه بسیج کند. این گروه با ابزارهای مختلف حتی به‌وسیله ربودن جوانان و نوجوانان تونسی، به سوریه نیرو اعزام می‌کند تا علیه ارتش سوریه جنگ کنند. مقامات دولت تونس اخیرا اعلام کردند که دست‌کم 500تونسی در میان شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه در حال جنگ هستند.

این گروه هیچ اعتقادی به دستاوردهای فرهنگی نوین نظیر عکس، فیلم ، کتاب و فناوری ندارد و پیش از این تحت عنوان گستاخی به دین، به نمایشگاه‌های برپاشده در این حوزه‌ها حمله برده بود. انصارالشریعه پس از آن در تونس معروف شد که تحت عنوان گستاخی غربی‌ها به پیامبر اسلام، در شهریور گذشته به سفارت آمریکا در تونس حمله برد. پس از آن بود که دولت به رهبری جنبش اسلامگرای نهضت، ناچار شد اقدامات امنیتی خود را علیه آنها اتخاذ کند. رهبر این گروه بنیادگرا، از 2003 تا 2011 در تونس دربازداشت بوده و پس از آن زیر لوای القاعده در افغانستان می‌جنگیده است.

پیش از این، راشد الغنوشی در اظهاراتی، سلفی‌های تندرو را خوارج زمان معرفی کرده بود. وی وعده داده بود دولت با سلفی‌های خشونت‌گرا، با خشونت برخورد خواهد کرد. حزب الغنوشی اکنون با چالش جدیدی روبه‌روست و هنوز برای تونسی‌ها هم مشخص نیست که پس از 2سال از انقلاب، تونس به کجا می‌رود. بی‌شک سایه تحولات سوریه فعلا بر این کشور عربی شمال آفریقا هم سنگینی می‌کند و دولت نوپای آن را برای ادامه فعالیتش با مشکلی جدی مواجه کرده‌است. اما به‌نظر می‌رسد که دولت تونس قصد دارد در مقابل سلفی‌ها برخورد محکمی داشته باشد.

کد خبر 215140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز