یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیروز همزمان با انتشار سخنان رئیس‌جمهور سوریه درباره محال‌بودن گفت‌وگو با گروه‌های تروریستی و تکذیب هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در درگیری با گروه‌های مسلح، ارتش سوریه دستاوردهای جدیدی کسب کرد و توانست وارد یکی از استراتژیک‌ترین مناطق هم مرز با لبنان شود.

اسد

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، بشار اسد در تازه‌ترین گفت‌وگو با 2 رسانه آرژانتینی با اشاره به اینکه راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران کافی نیست، افزود: تروریست‌ها از خارج سلاح و پول دریافت می‌کنند و با برگزاری کنفرانس بین‌المللی، تزریق پول و سلاح متوقف نمی‌شود و حامیان تروریست‌ها هم با این کنفرانس‌ها، کار خود را متوقف نخواهند کرد، زیرا مصلحت نخست آنها ویران‌کردن سوریه است.

بشار اسد با وجود این، گزینه راه‌حل سیاسی را تأیید کرد و افزود: این موضوع عملا به پیشرفت و برون‌رفت سوریه از وضعیت کنونی‌اش منتهی خواهد شد و طبعا این امر با اهداف کشورهایی نظیر قطر و ترکیه در تعارض است.رئیس‌جمهور سوریه تصریح کرد: از همان ابتدا اصل را بر گفت‌وگو قرار دادیم و چندین بار گروه‌های مخالف داخل و خارج را به گفت‌وگو فراخواندیم اما گروه‌های خارج‌نشینی که با سرویس‌های اطلاعاتی غربی و عربی هدایت و کنترل می‌شوند، استقلال رأی ندارند تا به اصل گفت‌وگو رضایت دهند و پراکنده و با یکدیگر در تعارض شدیدی هستند و نمی‌توانند به وعده‌های خود نظیر برقراری آتش‌بس وفادار بمانند. وی افزود: دولت سوریه با تروریست‌هایی که اصل و مبنای کارشان، قتل و کشتار و استفاده از گازهای شیمیایی است، هرگز وارد گفت‌وگو نخواهد شد.

بشار اسد درباره امکان خروجش از قدرت، مجددا تأکید کرد که این موضوعی است که نه کشورهای غربی و عربی بلکه ملت سوریه در پای صندوق‌های رأی در انتخابات سال آینده میلادی درباره آن تصمیم خواهند گرفت. وی در این مصاحبه هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی برای مقابله با گروه‌های مسلح را تکذیب کرد و گفت: قربانیان استفاده از سلاح شیمیایی نمی‌توانند 10 یا 20 نفر باشند بلکه در دقایق اندکی، شمار قربانیان به هزاران نفر می‌رسد و این موضوعی است که نمی‌توان آن را پنهان داشت. وی هدف از انتشار چنین اخباری را توجیه هرگونه تحرک نظامی احتمالی علیه سوریه دانست.

رئیس‌جمهور سوریه همچنین از همگرایی آمریکا و روسیه و حمایت آنها از توقف خشونت‌ها و ایجاد راهکاری سیاسی استقبال کرد و افزود: سوریه با هر گروه سوری که با اسرائیل به‌صورت پنهانی یا آشکارا تعامل نکرده و تروریسم را نمی‌پذیرد، آماده گفت‌وگوست.
اما به موازات این اظهارات، ارتش سوریه دیروز ضمن پیشروی دیگری در مواضع تحت کنترل مخالفان، از 2محور شرقی و جنوبی وارد شهر القصیر در استان حمص در نزدیکی مرز با لبنان شد.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، ارتش سوریه ضمن ورود به قلب این شهر، همچنان با گروه‌های مسلح درگیر است. کنترل این شهر، زمینه کنترل کامل مرزها با لبنان و منع ورود گروه‌های مسلح به خاک سوریه را فراهم می‌آورد. ارتش سوریه بیش از 2هفته بود که مناطق پیرامونی این شهر را پاکسازی می‌کرد.

در همین حال، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف گزارش داد که گروه‌های مسلح که کنترل بخشی از چاه‌های نفت را در مناطق نفت‌خیز به‌دست گرفته‌اند، از استخراج و فروش نفت این چاه‌ها برای فراهم‌کردن منابع مالی خرید سلاح خود استفاده می‌کنند. به نوشته این روزنامه، حاکمیت سوریه از چاه‌های پیرامونی شهر الرقه و صحرای شرق این شهر 380هزار بشکه نفت استخراج می‌کرده است.

دیلی تلگراف می‌افزاید: مشخصا جبهه النصره گروه تروریستی وابسته به القاعده کنترل این چاه‌ها را به‌دست گرفته و نفت را به افرادی می‌فروشد که در سایه کاهش سوخت در کشور، با ایجاد شرکت‌های پالایش محلی با قدرت تولید محدود، بنزین با کیفیت نامطلوب تولید می‌کنند.

کد خبر 214975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز