همشهری آنلاین: علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی کامل سازمان بورس و اوراق بهادار را برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی و اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی اعلام کرد.

وی در برنامه زنده شبکه خبر که با حضور مرتضی تمدن عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات برگزار شد درباره تحقق بودجه هفت هزار میلیارد تومانی دولت گفت: از این مبلغ، چهار هزار میلیارد بابت رد دیون دولت به صندوق‌هاست و نیازی به تقاضا ندارد و برای تحقق سه هزار میلیارد تومان دیگر مشکل خاصی وجود ندارد، زیرا در سال 1385 ارزش معاملات بورس اوراق بهادار، شش هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: برای واگذاری سهام شرکت ها باید بازارها اصلاح شود و اصلاح ساختارها، مقدم بر واگذاری است.

صالح آبادی یادآور شد: اگر شرکتی قرار است به مردم واگذار شود، وضعیت بازار آن شرکت و هدف مند کردن یارانه ها نکات بسیار مهمی است و باید مشخص شود که پس از واگذاری شرکت های دولتی باز هم یارانه ها به مردم تعلق خواهد گرفت یا خیر؟

وی تصریح کرد: باید به طور صریح و روشن به مردم اعلام شود که برنامه آینده شرکت ها برای مواد اولیه و سوخت و موارد دیگر چگونه خواهد بود تا سرمایه گذاران با آگاهی کامل از آینده شرکت یا صنعت تصمیم گیری کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: زمانی که اصل 44 مطرح می شود همه به آخرین مرحله یعنی واگذاری سهام نگاه می کنند در حالی که ابتدا باید به اصلاح ساختارها توجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه خصوصی سازی که دولت آن را تهیه کرده است ، بحث اصلاح بازارها و ساختارها مطرح شده است و واگذاری شرکت هایی که حالت آن ها به بازار رقابتی نزدیک تر است بر شرکت هایی که حالت انحصاری دارند اولویت دارد و تصویب این لایحه گام بزرگی در جهت خصوصی سازی است.

صالح آبادی با اشاره به استقبال خوب مردم از عرضه سهام شرکت های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان که در سال 1385 انجام شد بحث قیمت را یکی از نکات اثر گذار در رغبت سرمایه گذاران توصیف کرد و افزود: برای حل مشکل تقاضا در بازار سرمایه باید از خدمات شرکت های تامین سرمایه استفاده کرد که نهاد جدیدی است و در تقویت جنبه تقاضا اثر بسیار مهمی دارد.

وی قیمت گذاری اوراق بهادار را یک امر تخصصی و پیچیده توصیف کرد و گفت: یکی از تخصص های شرکت های تامین سرمایه قیمت گذاری اوراق بهادار است، نه اینکه قیمت دستوری به آن ها داده شود و اگر سهام به فروش نرفت، شرکتی که قیمت را اعلام کرده است موظف به خرید آن می شود.

کد خبر 21494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز