پس از نمایش فیلم «گذشته» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در بخش رقابتی کن، نشریه معتبر سینمایی ورایتی و روزنامه گاردین به تمجید از دستاورد جدید کارگردان برنده اسکار پرداختند.

سینما - فیلم گذشته

نشریه سینمایی ورایتی در تحلیلی از فیلم گذشته نوشت: این فیلم همانند فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» به خوبی تصویرگر یک ملودرام خانوادگی است که در پایان، ازدواج آغازگر مسائل دیگری است. اگرچه فرهادی سرزمین مادری را برای ساخت فیلم در پاریس ترک کرده اما این فیلم از بسیاری جهات فیلمی با رنگ‌وبوی ایرانی است. گذشته نیز همانند فیلم برنده اسکار جدایی نادر از سیمین با ظرافتی خاص، یک ملودرام خانوادگی را روایت می‌کند که در آن پایان ازدواج، آغاز مسائل دیگری است.

فرهادی در این فیلم با توجه فراوان به ظرایف داستان،‌ شخصیت‌ها، عملکرد و مضمون و با بازی‌های قدرتمند فیلمی با کلاس جهانی خلق کرده است. شخصیت‌های فیلم‌های فرهادی که به‌خوبی به آنها پرداخته می‌شود، تا آخرین لحظه جنبه‌های ناپیدا از خود را در مقابل دوربین بروز می‌دهند و حس همدردی مخاطبان را به خوبی برمی‌انگیزند.

فیلمی ابتکاری با مضمونی جذاب

روزنامه گاردین نیز در نقد جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، گذشته را یک فیلم ابتکاری با مضمونی جذاب دانسته است.گاردین در نقد خود از گذشته آورده است: دنباله فیلم برنده اسکار جدایی نادر از سیمین یک درام قوی و کاملا هنرمندانه است که یک رابطه پیچیده را به تصویر کشیده است.: اصغر فرهادی با یک فیلم جذاب که در عین حال یک اثر ابتکاری محسوب می‌شود، یک رابطه عاشقانه میان برنیس بژو، بازیگر فرانسوی در نقش ماری، علی مصفا، بازیگر ایرانی در نقش احمد و طاها رحیم در نقش سمیر را نشانه گرفته است. این فیلم تا حدودی از مضمون فیلم قبلی فرهادی (جدایی نادر از سیمین) الهام گرفته که بر پایه مرگ عشق و همچنین ایده‌هایی درباره‌ زندگی خانوادگی و صمیمیت در جهان است که داشتن خانواده بحران‌زده در آن به یک امر عادی تبدیل شده است. در این فیلم فرهادی سعی کرده نشان دهد که انسان چگونه سعی می‌کند ناامیدی و خشم نشأت گرفته از زندگی گذشته‌اش را از طریق انتخاب‌های غلط در زندگی جدید توجیه کند.

گذشته یک درام درخشان و پیچیده است که نقش‌آفرینی بازیگران آن بسیار قابل‌توجه است. این فیلم همچنین مجموعه‌ای به هم پیوسته از جزئیات دارد، با داستانی غیرقابل پیش‌بینی. البته ساختار روایی این فیلم از پیش تعیین نشده و دارای تعلیق زیاد است و در آن عناصر ملودرام و تراژیک به خوبی نشان داده شده‌اند.

 

کد خبر 214836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز