سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیش از پذیرش تردد قطار در مرز میان کره شمالی و جنوبی، نمایندگان نظامی دو کشور امروز (سه‌شنبه 18 اردیبهشت 86) مذاکرات درباره اقدامات اعتمادساز را آغاز کردند.

خبرگزاری آلمان گزارش داد، کره جنوبی قصد دارد در این گفت‌وگوها که در منطقه مرزی پانمونیوم کره شمالی صورت می‌گیرد، تبادل ضمانت‌های نظامی را برای تردد امن‌تر قطارها به موضوعی محوری بدل کند.

تردد این قطارها که قرار بود از سال گذشته بر روی ریل‌ها آغاز شود، احتمالاً از هفته آینده آغاز خواهد شد. اولین ملاقات که پس از یک سال در سطح ژنرال‌ها میان دو کشور برگزار شده، قرار است تا روز پنجشنبه ادامه یابد.

بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، طرف کره شمالی قصد دارد در این مذاکرات طرح خود را برای اتخاذ تدابیری به منظور اجتناب از رخدادهایی که در مرز‌های جنجالی دریایی دو کشور در دریای زرد رخ می‌دهد، نیز مطرح کند. ‌

سال گذشته مذاکرات در سطح نظامیان عالیرتبه دو کشور به دلیل اختلافات درباره مرزهای دریایی بی‌نتیجه پایان یافت.

هر دو کشور در ماه مارس به این مساله اشاره کردند که سفرهای آزمایشی قطار در 17 ماه مه انجام خواهد شد. دلیل این توافق تنش‌زدایی در مناقشه بر سر تسلیحات هسته‌ای کره شمالی بود.

کره شمالی در ماه فوریه در مذاکراتی بین‌المللی اولین گام را برای کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش در ازای تحویل گرفتن انرژی برداشت.

کد خبر 21475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز