همشهری آنلاین: عضو ائتلاف پیشرفت با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر کم بودن اختیارات رئیس جمهور گفت: نباید بهانه بیاورند که اختیار رئیس دولت برای اداره کشور کافی نیست مگر در روز اول که نامزد انتخابات می شدید قانون را مطالعه نکردید؟

محمد باقر قالیباف در دانشگاه بوعلی همدان

اگر احساس کردید اختیارات رئیس جمهور کافی نیست نباید نامزد می‌شدید نه اینکه مسئولیت را بر عهده می‌گیرید و در سال های اول نیز در مسند قدرت قرار دارید اما در دو سال آخر به جای آنکه کارنامه خود را ارایه دهید به فکر این می‌افتید که قانون ظرفیت لازم را ندارد؛ این مسایل بهانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در اجتماع پر شور هزاران نفر از جوانان، دانشجویان، ایثارگران و خانواده معظم شهدا در شهر همدان در ابتدای سخنان خود گفت: خداوند را شاکرم که در این ماه عزیز در ماه رجب ماه مغفرت الهی و در این شب جمعه توفیق پیدا کرده ام تا در جمع شما مردم متدین اندیشمند، فرهیخته، مومن و ولایت مدار باشم. مردمی که بزرگترین و مهمترین افتخار آنها محب اهل بیت بودن است و تاکنون در مسیر فرهنگ و جهاد و شهادت حرکت کرده اند. مردم ایران، مردم همدان را به عنوان مردمانی متمدن، با فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی می شناسند.

وی افزود: برای بنده توفیق بزرگی است که در جمع شما عزیزان که از شهرستان های مختلف استان و شهر همدان در این محفل حضور پیدا کرده اید حاضر شوم. مخصوصا خانواده شهدا، ایثارگران و جوانان برومندی که امید آینده کشور و ملت هستند.

قالیباف ادامه داد: همه ما می دانیم که در کمتر از یک ماه آینده اتفاق بزرگی در کشور رخ خواهد داد. اتفاقی که در ظاهر ممکن است در طول یک روز رخ دهد، اما بر زندگی همه مردم بسیار تاثیرگذار است. چه عزیزانی که در روستاهای دوردست کشور زندگی می کنند و چه افرادی که ساکن شهرها هستند،چه جوانان و چه بازنشستگان، همه اقشار کشور به نوعی می خواهند تمشیت امور اجرایی و این امانت بزرگ را به فردی بسپارند تا او بتواند با کمک مردم و ظرفیت های موجود امور کشور را دنبال کند. این حادثه بزرگی است.

افراد با توان وارد میدان شوند

وی تاکید کرد: اولین نکته ای که همه ما باید به آن توجه کنیم این است که با توجه به تجربه ای که در سه دهه گذشته در اختیار داشته ایم و هم اکنون برای بار یازدهم به منظور انتخاب سکاندار قوه مجریه پا به میدان می گذاریم، باید دقت و توجه ویژه ای نسبت به این موضوع داشته باشیم. افرادی که مثل بنده پا به صحنه می گذارند به طور دقیق باید بدانند می خواهند مسئولیت چه کار سنگینی را بپذیرند. آنها باید بین خود و خدای خود احساس کنند از عهده این کار برمی‌آیند یا نه. نظام ما یک نظام اسلامی است و نامزدها باید بدانند که این امانت به قیمت خون هزاران شهید به دستاشان می‌رسد.

قالیباف به ویژگی‌های اصلح اشاره کرد و گفت: مردم باید با دقت، گذشته افراد را بررسی کنند و ببینند این افراد در کجا بوده اند. مردم عزیز ما باید این دقت لازم را داشته باشند و کسی را انتخاب کنند که شرایط فعلی کشور را تغییر دهد.

ظرفیت‌های بی نظیر کشور ما

قالیباف با تاکید بر «انتخاب مردم» گفت: بر اساس آمار و ارقام و به گفته همه صاحبنظران، در کشوری زندگی می کنیم که ظرفیت های مادی آن بیش از ظرفیت های جمعیتی کشور است. اعداد و ارقام می گویند 6 برابر جمعیت موجود در کشور، پتانسیل برای اداره این کشور وجود دارد. حال این سوال برای مردم ایجاد می شود که اگر چنین ظرفیتی هست پس چگونه مسایل و مشکلاتی مثل گرانی، مشکلات معیشتی، مشکلات حوزه درمان و حتی چالش هایی بر حوزه های فرهنگی، بخش های مختلف اقتصادی و وسایل اجتماعی وجود دارد؟

این مشکلات همچنان باقی است و ما چه پاسخی می توانیم برای آنها داشته باشیم؟ مگر می‌شود مسئولان از وجود چنین شرایطی بی اطلاع باشند؟

قالیباف ادامه داد: گاهی در پاسخ به این سوال می توانیم بگوییم افراد در انجام وظایف برای رسیدگی به این موضوعات کوتاهی و بی توجهی کرده اند، ما حق چنین حرفی را نداریم. البته متاسفانه این روزها و سالها، هتک حرمت، تخریب و بداخلاقی از نکات بدی است که در جامعه و مخصوصا میان مسئولان مشاهده می کنیم. ما چنین قضاوتی نداریم. اما محکم می گوییم افرادی که مسئولیت را پذیرفته اند آیا توان اجرایی کار را داشته اند؟ چرا از عهده رسیدگی به این موضوعات برنیامده اند؟ یکی از دلایل این بود که وقتی دولت شکل گرفت و مشغول به کار شد حواشی و مسایل سیاسی و سیاست زدگی، مسئولان را از رسیدگی به وظایف حیاتی خود باز داشت. مسئولان بجای آن که به متن کار فکر کنند به حاشیه رفتند.

تنش ها را باید کنار گذاشت و به خدمت پرداخت

قالیباف تاکید کرد: دولتی که در آینده می خواهد مسئولیت قوه مجریه را بر عهده بگیرد باید نسبت به این موضوعات توجه داشته باشد. بنده اگر توفیق خدمت در قوه مجریه را پیدا کنم از همان ابتدا دولت را از مسایل سیاست زدگی، اختلافات و تنش ها به طور کامل بیرون می آورم. نباید اینطور باشد که در عین حال که مردم در مصیبت ها و سختی ها درگیر هستند، شاهد باشیم بین دو قوه ای که باید به کار مردم رسیدگی کنند تنش ها به مسئله اول تبدیل شود. وقتی بدبینی ایجاد شد این اختلافات جز از بین بردن فرصت ها، نتیجه دیگری را به دنبال ندارد.دولت محل خدمت است. و باید از مناقشات سیاسی دوری کند.

با تمام مشکلات، کار در تهران متوقف نشده است

قالیباف یادآور شد: امروز که در شهرداری تهران خدمت می‌کنیم، پارلمان شهری وجود دارد و سلایق مختلف سیاسی نیز در شورای شهر دیده می‌شود. هم اصلاح طلبان، هم اصول گرایان طرفدار دولت و هم اصولگرایان منتقد دولت. یعنی اگر سه جریان عمده در کشور وجود دارد هر سه جریان در شورای شهر تهران نماینده دارد. اما هیچ گاه در شهرداری تهران خودمان را درگیر مسایل سیاسی نکردیم و همواره به خدمت توجه داشتیم. از این رو شما هیچ حادثه، اتفاق و تنشی ندیدید. در نتیجه مردم فکر می کنند تهران در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارد. این مسئله باید در مدیریت کلان کشور هم دیده شود و از سیاست زدگی دوری کنیم.

دولت اجتماعی به منابع انسانی توجه می کند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در کشور و مخصوصا در استان ها ظرفیت بالایی وجود دارد اما باید با تشکیل دولت اجتماعی اجازه دهیم ظرفیت های حوزه منابع انسانی مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه همواره یک مشکل بزرگ که از سیاست زدگی ناشی می شود در کشور وجود داشته و آن این است که از بعد از دوران دفاع مقدس دولت‌هایی که بر سر کار آمدند، فارغ از این که یک دولت اصول گرا یا اصلاح طلب بودند، دچار اشتباهی مشترک شدند، به نحوی که پس از رسیدن به مسند قدرت مسئولانی که در طیف سیاسی خودشان قرار نمی گرفتند را از بالا تا پایین عوض می کردند. سوال اینجاست که آیا در میان این افراد انسانهای فکور، متدین و با تقوا وجود نداشت؟ یک وزیری می آید و در وزارتخانه خودش از سطوح بالا تا فراش را عوض می کند، این مسئولیت ها باید بر اساس شایسته سالاری باشد نه این که احساس کنیم هر که با ما نیست برماست . اینگونه است که فرصت سوزی می شود. وقتی نفت را بشکه ای 12 دلار می فروختیم مشکلات اقتصادی داشتیم. وقتی نفت را بیش از 100 دلار می فروشیم باز مشکلات اقتصادی داریم. این به دلیل آن است که سیاست زدگی بر کار ما حاکم است.

وی ادامه داد: معتقدیم دولت آینده باید همه روش ها و راه های غلطی که وجود داشته را اصلاح کند، اگر بگویند راه ها و روش ها در گذشته درست بوده، پس چرا وضع اقتصاد و فرهنگ اینگونه شده است؟ چرا آسیب های اجتماعی همچون مواد مخدر و اعتیاد و مسایل اقتصادی همچون بیکاری و تورم کمر ملت را می شکند و هر روزی که از آن می گذرد، برای این مسایل تعیین تکلیف نمی شود؟

قالیباف یادآور شد: برنامه بنده این است که این سیکل بسته مدیریتی را تغییر دهم، چرا که به طور جدی و مقطعی در دو-سه دولت گذشته با این روش پیش می رفتیم اما مردم منتظر تغییر جدی هستند. امروز در عین آنکه عدالت اقتصادی برای مردم مهم است اما عدالت اجتماعی برای مردم مهم تر است. به این معنی که چه یک کشاورز در روستای دوردست، چه یک دام پرور، چه یک سرمایه گذار ،چه یک دانشجو در دور درست ترین روستاهای کشور باید احساس کنند که می توانند از فرصت های مادی و اجتماعی استفاده کنند. اگر چنین امکانی وجود نداشته باشد این بزرگ ترین ناعدالتی است.

تحقق عدالت واقعی در مدیریت شهری تهران

وی تصریح کرد: زمانی که توفیق داشتم در شهرداری تهران حضور پیدا کنم از روز اول به مردم گفتم که تنها یک وعده به شما می دهم. در طول 50 سال گذشته در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه شهرداری هایی که بر مسند کار آمدند، گفتند می خواهیم مشکلات مردم حل شود. مخصوصا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کردند که می خواهیم مسایل جنوب شهر را حل کنیم. اما واقعیت آن است که فاصله جنوب و شمال شهر بیشتر شد که کمتر نشد. زمانی که من به شهرداری تهران آمدم هر کسی یک توقغی داشت. به همین منظور به مردم گفتم می توانم یک قول به شما بدهم که حداقل نگذارم این فاصله بین شمال و جنوب شهر بیشتر شود اما همه تلاشم را می کنم که این فاصله را کم هم کنم. به این معنی که به محرومان، مستضعفان و فقرا رسیدگی کنیم، این اقشار گروهی هستند که بیشترین شهید را داده اند و برای انقلاب تلاش کردند، اما وقتی بحث رسیدگی و ارایه امکانات به آن ها می رسد، از کمترین سهم برخوردار می‌شوند. البته آن ها قانع هستند و کار درستی هم می کنند چرا که با خدا معامله کرده اند اما در مقابل ما مدیران نیز مکلف هستیم که نسبت به رسیدگی به وضعیت این اقشار اقدام کنیم.

قالیباف تاکید کرذ: امروز نه تنها فاصله میان جنوب و شمال بیشتر نشده که عموم مردم می گویند جنوب شهر رشد بیشتری نسبت به شمال شهر داشته است. چرا این اتفاق افتاد؟ به دلیل آن است که در شهرداری تهران صدای مردم را شنیدیم و درگیر مسایل سیاسی نشدیم. ما از حضرت امام (ره) یاد گرفته ایم که حرف مرد یکی نیست، حرف مرد دو تا است . هر گاه فرد احساس کرد که اشتباه کرده است باید اشتباه خود را بپذیرد و عذر خواهی کند نه اینکه به اشتباه غلط خود تاکید کرده و جامعه را دچار مشکل کند.

دو سال تا آرامش اقتصادی

وی خاطر نشان ساخت: نکته بعدی آن است که باید برای نخبگان، جوانان و اندیشمندان جامعه ارزش قائل شویم. باید با یکدیگر با محبت و گذشت رفتار کنیم. اگر امروز تنش های اقتصادی داریم به این دلیل است که مدیران به مسایل حاشیه ای می پردازند. این در حالی است که دوری از تنش لازمه مدیریت جهادی است و با توجه به فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگ گذشت و ایثار باید به این مسایل رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: چند هفته قبل به طور روشن در مصاحبه ای عنوان کردم به دلیل آنکه برنامه روشن و مشخصی با کمک کارشناسان تنظیم کرده ایم، با اطمینان می گوییم که نابسمانی اقتصادی موجود ظرف دو سال می تواند به ثبات و آرامش برسد. مردم نمی توانند هر روز صبح بیایند و یک نرخ را ببینند و یا یک چیزی گران شود و دیگر ارزان نشود. البته تجربه نشان داده است هرجه گران شد، سه و چهار برابر گران می شود و سپس ده درصد ارزان می شود؛ به این ترتیب مشکلی حل نشده است.

وی ادامه داد: ظرفیت اقتصادی کشور به گونه ای است که باید از تنش ها دوری کنیم. و با روحیه گذشت و فرهنگ جهادی به خدمت به مردم بپردازیم. باید برای مردم ارزش قائل شویم و با توجه به نیروی فعالی که در کشور و جود دارد می توانیم آرامش و ثبات را در کشور ایجاد کنیم. هرگز نباید تنش های سیاسی، اختلافات و فرصت سوزی اتفاق بیفتد. همه باید به صورت یکپارچه به سمت کار و تلاش برویم و صدای افراد متدین و ضعیف در اقصی نقاط کشور شنیده شود.

شما که می گویید اختیارات رئیس جمهور کافی نیست، مگر قبلا قانون را نخوانده بودید؟

محمد باقر قالیباف با تاکید بر موضوع توجه به قانون اساسی، گفت: بنده که امروز نامزد انتخابات هستیم بر اساس همین قانون اساسی نامزد می شوم و با همین قانون نیز کار می کنم. نباید بهانه بیاورند که اختیار رئیس دولت برای اداره کشور کافی نیست اما گروه ها و اقشار مختلف بارها این موضوع را تجربه کرده اند. مگر در روز اول که نامزد انتخابات می شدید قانون را مطالعه نکردید؟ اگر احساس کردید اختیارات رئیس جمهور کافی نیست نباید نامزد می شدید نه اینکه مسئولیت را بر عهده می گیریرد و در سال های اول نیز در مسند قدرت قرار دارید اما در دو سال آخر به جای آنکه کارنامه خود را ارایه دهید به فکر این می افتید که قانون ظرفیت لازم را ندارد؛ این مسایل بهانه است.

وی ادامه داد: بنده بر این عهد هستم که قانون اساسی را مخصوصا در حوزه حقوق ملت مورد توجه قرار دهم. رییس دولت قسم یاد می کند که قانون را در کشور اجرا کند اما متاسفانه امروز می بینیم که موضوعات مهم قانون اساسی مورد توجه قرار نمی گیرد. نمی توانیم بگوییم بخشی از قانون که به نفع دولت است را اجرا می کنیم و آن بخشی که مربوط به حقوق ملت است را به بعد موکول می کنیم. همه ظرفیت های ملت و دولت در قانون اساسی وجود دارد و حقوق ملت و دولت نیز بر اساس قانون اساسی پیش بینی شده است. به عنوان نمونه در قانون اساسی نوشته شده که هتک حرمت محکومان زندانی ممنوع است، اما در جامعه شاهد هستیم که حتی حرمت افراد عادی نیز محفوظ نگه داشته نمی شود.

دغدغه تحصیل و اشتغال

قالیباف تاکید کرد: در حوزه آموزش، عده ای ظرفیت این را دارند که هزینه پرداخت کنند تا فرزندان آن ها در آموزش عالی و در مقاطع مختلف تحصیل کنند. اما یک جوان روستایی و حتی یک جوانی که در حاشیه شهر زندگی می کند و از استعداد لازم نیز برخوردار است، به دلیل نداشتن امکانات نمی تواند به دانشگاه برود و باید رقم های هنگفتی را به دانشگاه آزاد و اخیرا به دانشگاه های دولتی پرداخت کند. این در حالی است که در قانون اساسی دیده شده است که دولت باید هزینه های این افراد را تامین کند اما امروز این بخش انجام نمی شود.

وی در پایان تاکید کرد: مشکل بزرگ تر آن است که امروز برخی هزینه می کنند تا فرزند آن ها تحصیل کند اما در نهایت پس از هزینه و مشقت فراوان فرزند آن ها به فارغ التحصیلی تبدیل می شود که اشتغال ندارد. در این شرایط مشکل دو چندان می شود. این مسایل از حقق ملت است که متعهد هستیم در دولت آینده این حقوق را ایفا کنیم. امیدواریم بتوانیم با دعای شما انجام وظیفه کنیم و شرایط را به بهترین نحو ممکن برای مردم عزیز فراهم کنیم.

کد خبر 214541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز