سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: عدم مشارکت نمایندگان در رای گیری‌ها درجریان بررسی لایحه بودجه سال 92 کل کشور که مهم‌ترین سند کشور در طول سال است باعث شده که رییس و دو نایب رییس مجلس شورای اسلامی در طول زمان بررسی لایحه بودجه بارها نمایندگان را به مشارکت در رای گیری‌ا فرابخوانند.

مجلس

ایرنا با اعلام این خبر از قول خبرنگار پارلمانی‌اش می‌افزاید: این روزها دیده می‌شود که نمایندگان به جای توجه به بررسی بندهای لایحه بودجه سال 92 در برخی موارد درگیر برخی مسایل حاشیه‌ای می شوند و همزمانی بررسی لایحه بودجه با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم مزید بر علت شده تا حدود یک سوم نمایندگان به بررسی مواد بودجه که به سرنوشت ملت گره خورده توجه کافی نداشته باشند.

البته دراین بین دیده می‌شود که گاهی خود نمایندگان نسبت به این موضوع معترض می‌شوند و از روسای مجلس می‌خواهند که همکارانشان را به شرکت در رای گیری‌ها فرابخوانند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 24 اردیبهشت) مجلس در تذکری خطاب به محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت گفت: در بررسی‌هایی انجام شده از سوی من ، امروز در یک رای گیری 98 نفر و در یک رای گیری دیگر 95 نفر از نمایندگان در رای گیری‌ها شرکت نکردند.

میرقسمت موسوی افزود: با این وضعیت رای گیری به مشکل برمی‌خورد اگر یک سوم نمایندگان رای ندهند، هیچ پیشنهادی تصویب نمی‌شود. وی خاطر نشان کرد: این گونه رای گیری از لحاظ شرعی و قانونی دارای اشکال است.

محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر نماینده مردم گرمی افزود: ممکن است تلقی همکاران این باشد که اگر رای آنها مخالف و ممتنع است نباید در رای گیری‌ها شرکت کنند. وی گفت: ممکن است که اثر عدم حضور آنان با مخالف یا ممتنع بودن آرایشان یکی باشد ولی اگر همکاران در رای گیری‌ها مشارکت داشته باشند این برداشت نمی‌شود که آنان به موضوع توجه ندارند.

در ادامه محمد مهدی رهبری نماینده مردم رودسر در مجلس نیز در تذکری خطاب به هیات رئیسه گفت: برخی مواقع ما رای می‌دهیم ولی دستگاه‌ها کار نمی‌کند برای مثال بنده دو بار در رای گیری شرکت کردم که دستگاه جواب نداد و نام بنده ثبت نشد.

محمد حسن ابوترابی فرد تذکر نماینده رودسر را وارد دانست و از اتاق کنترل خواست به این موضوع رسیدگی کنند.
تذکرات نمایندگان مجلس به هیات رئیسه مجلس درباره عدم مشارکت نمایندگان امروز در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته نیز مشارکت نمایندگان در رای گیری‌ها بسیار پایین بوده است و سه رئیس مجلس بارها از آنان خواسته‌اند که در رای‌گیری‌ها شرکت کنند حتی برخی از نمایندگان از سه رئیس مجلس می خواستند که اسامی افرادی که در رای گیری‌ها شرکت نمی‌کنند را پشت تریبون مجلس قرائت کنند.

 

کد خبر 214201
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز