دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: 646 میلیون دلار پاداش برای مدیرعامل شرکت اپل. هر کسی که کمی با کامپیوتر و یا فناوری‌های نوین آشنا باشد، نام استیو جابز را شنیده و یا در همایش‌های معرفی محصولات شرکت اپل او را دیده است.

جابز یکی از مؤسسین اپل محسوب می‌شود و تاکنون 23 سال است که برای این سیب خوش‌مزه کار می‌کند و 10 سال هم سمت مدیرعامل سیب را دارد.

از زمانی که جابز مدیرعامل شد، اپل هرساله یک محصول خارق‌العاده را به دنیا معرفی می‌کند و مشتاقان شرکت هم که می‌دانند محصول جدید قطعاً محصولی آمیخته با تکنولوژی‌های نوین است، به هر قیمتی آن را می‌خرند.

به عنوان مثال شرکت اپل که تاکنون گوشی موبایل نساخته بود، سال پیش با عرضه آیفون رقیب سرسخت شرکت‌هایی شد که سالهاست گوشی می‌سازند. رقم 646 میلیون دلار پاداش هم به دلیل مدیریت و ایده‌های آقای استیو جابز است که همواره در بزرگ شدن اپل مؤثر بوده است.

اما نام دومین نفر برای ما ایرانیان بسیار جالب است؛ یک مدیر ایرانی به نام دکتر ایرانی که در سال گذشته 321 میلیون دلار از شرکت Oxy دریافت کرد. او 72 سال دارد و 24 سال است که با شرکت آکسی همکاری می‌کند. 16 سال مدیرعاملی شرکت بزرگ oxy (مخفف occidental petroleum) که پروژه‌های نفتی و گازی عظیم را انجام می‌دهد، گواه علم و توانایی یک مدیر ایرانی است.

او لیسانسش را از دانشگاه بیروت در 1953 اخذ و تحصیلات تکمیلی خود تا دکتری را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گذراند. اگر وقت کردید سری به سایت ویکی پدیا بزنید و نام دکتر ایرانی را جست‌وجو کنید. شاید پس از دیدن بیوگرافی شغلی او بگویید 321 میلیون دلار پاداش برای یک سال هم برای دکتر ایرانی کم است.

مدیران دیگری چون بری دیلر از شرکت IAC، ویلیام فالی از شرکت FNF، تری سمل از یاهو، مایکل دل از شرکت دل، آنجلو موزیلو از شرکت countrywide financial، مایکل جفریس از Abercrombie & Fitch و کنت لوییس از بانک آمریکا به ترتیب در مقام‌های بعدی قرار دارند و به ترتیب پاداش‌های 295، 179، 174، 153، 141، 114 و 100 میلیون دلاری در سال گذشته دریافت کرده‌اند.

نهاد فوربز هرساله لیست‌های گوناگونی از وضعیت و شاخص‌های مدیریتی مدیران شرکت‌های بزرگ ارائه می‌کند.

فوربز پس از پایان هر سال مالی، با بررسی‌های کیفی و کمی در رزومه کاری مدیران، آن‌ها را در گروه‌های مختلف قرار داده و با شاخص‌های خاص، برترین مدیران را معرفی می‌کند. امسال نیز این تحقیق بین 189 مدیر شرکت‌های بزرگ انجام شد.

کد خبر 21407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز