گروه شهری: بزرگ‌ترین پروژه استحصال برق از زباله به روش هاضم در کشور با حضور شهردار تهران در شمال شرق پایتخت به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

تولید برق

مدیرعامل سازمان پسماند و بازیافت مواد با اعلام این خبر گفت: بهره‌برداری از کارخانه تولید انرژی از پسماندهای شهری به روش هضم بیهوازی (Anaerobic Digestion) منجر به تولید 2مگاوات برق درکنار تولید کود کمپوست غنی‌شده خواهد شد که میزان پسماند ورودی به سایت هاضم به‌طور متوسط 300تن زباله در روز است.

سید‌محمد فیاض با اشاره به اهداف اجرای این طرح افزود: از اهداف عمده شهرداری تهران برای اجرای این طرح درآمدزایی از محل فروش مواد با ارزش تفکیک‌شده، کاهش دفن، تولید برق و کود کمپوست مرغوب و نهایتا حرکت در راستای توسعه پایدار شهری است.

وی با اشاره به اینکه محل اجرای طرح منتهی‌الیه شمال شرق تهران در جاده آبعلی است، اظهار داشت: نزدیک‌ترین منطقه شهرداری به محدوده اجرای پروژه، منطقه 4شهرداری بوده و ایستگاه انتقال حکیمیه که یکی از پر‌زباله‌ترین ایستگاه‌های انتقال تحت پوشش شهرداری تهران است نیز در این محدوده واقع شده است. به گفته وی پسماند ورودی به طرح از همین ایستگاه یا حمل مستقیم از منطقه خواهد بود.

فیاض همچنین افزود: در این سامانه، مراحل مختلف پردازش زباله مخلوط شهری در سوله‌ای به مساحت تقریبی 2هزار و 400مترمربع و با استفاده از تجهیزات ویژه (از جمله دستگاه کیسه بازکن، مگنت، سرندهای دوار، سرند دیسکی و غیره) صورت می‌گیرد.

به گفته وی هر چه مواد ورودی به این سامانه خالص‌تر و درصد مواد آلی آن بالاتر باشد، می‌توان انتظار بیوگاز بیشتری داشت.
فیاض در ادامه تصریح کرد: خط پردازش که در ابتدای پذیرش پسماندها و درون سوله مسقف به ابعاد 120متر در 20متر و ارتفاع 4.5متر (6متر در تاج) قرار دارد خود به 2قسمت تقسیم می‌شود که عبارتند از واحد پذیرش و تفکیک جهت جداسازی پسماند ‌تر و خشک و واحد گرانول‌سازی‌ جهت تولید کود غنی‌شده کمپوست.

مدیرعامل سازمان پسماند و بازیافت مواد همچنین افزود: نوع سازه این سامانه، بتنی- فلزی بوده و وزن آرماتور مصرفی و حجم بتن‌ریزی در آن به ترتیب حدود 600تن و 3هزار و 800مترمکعب در زمینی به وسعت تقریبی 3هکتار است. فیاض با اشاره به استانداردهای رعایت‌شده در این مجموعه تصریح کرد: استاندارد مورد استفاده در این پروژه، استاندارد اروپا (CE- Community European) بوده و میزان تولید برق در آن 2مگاوات خواهد بود.

وی در پایان افزود: پسماندهای شهری یکی از منابع مخاطره‌آمیز محیط‌زیست و در عین حال قابل تبدیل به انرژی بوده که تولید روزانه آنها با توجه به جمعیت شهری در جوامع توسعه‌یافته و در حال توسعه غیرقابل اجتناب است. بنابراین می‌توان گفت، استفاده درست و مفید از انرژی حاصل از این منابع و متعاقبا حفاظت از محیط‌زیست از پرکاربردترین راه‌حل‌ها در دنیای صنعتی است. زیرا انرژی یکی از منابع تجدیدپذیر مورد استفاده بشر در اکثر کشورهای توسعه‌یافته است و پسماندها (زباله‌ها) به‌ویژه پسماندهای شهری نیز یکی از منابع تولیدکننده انرژی هستند که در کنار گستره وسیعی از مواد می‌توانند جهت تولید بیوگاز و نهایتا تولید الکتریسیته استفاده شوند.

کد خبر 214059
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز