مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه شهری: برای نخستین‌بار در کشور پروژه ملی تولید برق از پسماندهای شهری با مشارکت شهرداری تهران و بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید و متعاقب آن شرایط تولید 2تا 3مگاوات برق که قدرت روشنایی 300هزار لامپ کم‌مصرف را دارد، فراهم شد.

تولید برق

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مراسم افتتاح کارخانه تولید برق از زباله طی سخنانی گفت: افتتاح چنین کارخانه‌ای از هر نظر در سطح خاورمیانه بی‌نظیر است.مجتبی عبداللهی با اشاره به اینکه امروز زنجیره بازیافت زباله در شهر تهران تکمیل شد، افزود:

پس از پایان دفن غیربهداشتی زباله در آرادکوه و افتتاح کارخانه پردازش زباله و تولید کمپوست و پس از راه‌اندازی کارخانه تصفیه شیرابه زباله با 3هکتار وسعت و 20مخزن 14هزار مترمکعبی که باعث شد آب تصفیه‌شده این شیرابه‌ها مجددا به چرخه مصرف بازگردد و برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد، امروز با افتتاح کارخانه هاضم تولید‌کننده برق، مثلث فعالیت ما در بخش پردازش زباله تکمیل شد. معاون خدمات شهری شهرداری تهران تأکید کرد: از این به بعد در استان‌های دیگر قطعا شبیه‌سازی‌ و نمونه‌برداری از کارخانه تولید برق از زباله تهران صورت می‌گیرد.

عبداللهی در عین حال‌که بر لزوم فرهنگسازی‌ در زمینه تفکیک زباله از مبدا تأکید کرد، گفت: در زمینه کاهش تولید زباله نیز باید فرهنگسازی‌ صورت گیرد زیرا در حال حاضر متأسفانه میزان تولید زباله هر فرد 700گرم است که باید آن را به 500گرم برسانیم. به گفته عبداللهی در کشورهای اروپایی هفته‌ای 2تا 3بار زباله جمع‌آوری می‌شود اما در تهران، روزی 2تا 3بار زباله‌ها جمع‌آوری می‌شود که باید در این زمینه فرهنگسازی‌ انجام گیرد.

تهران؛ الگویی برای شهرهای دیگر

به گفته عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، با تعمیم این طرح به سایر شهرهای کشور می‌توان امیدوار بود که روزانه 1500مگاوات برق در سطح کشور تولید و روشنایی 15میلیون لامپ تنها از محل زباله‌های شهری تضمین شود.

بنا بر این گزارش، حیدرپور با تقدیر از عملکرد شهرداری تهران بابت پیشگامی در تولید برق از زباله‌های شهری گفت: من شاهد بوده‌ام که دوستان ما در شهرداری چگونه سخت کار کردند تا این طرح به نتیجه برسد. علاوه براین دانشمندان ما نیز موفق شدند بخش نرم‌افزاری این طرح را که 200تا 300هزار یورو هزینه داشت خودشان انجام دهند. وی میزان زباله تولیدی کل کشور را 50هزار تن اعلام کرد و گفت: 30هزار تن از این زباله‌ها آلی است و چنانچه دیگر شهر‌های کشور نیز این اقدام شهرداری تهران را الگوی خود قرار دهند ظرفیت برای تولید 1500مگاوات برق در سطح کشور فراهم خواهد شد.

بنا براین گزارش، دیگر محسنات تولید برق از زباله و پسماند شهری از نظر حیدرپور بهبود وضعیت محیط‌زیست شهری و کاستن از انواع آلودگی‌های آب و خاک و منبع درآمد اقتصادی است. وی افزود: مجلس در قانون 5ساله پنجم یک ماده کامل دیده تا مراحل تولید برق از زباله در سطح کشور عملیاتی شود. در مراسم افتتاح نخستین خط تولید انرژی برق از زباله همچنین دو نفر دیگر از نمایندگان مجلس به نام‌های منصور حقیقت‌پور و کمال‌الدین پیرموذن شرکت داشتند.

کد خبر 214252
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز