یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود که در 16 اردیبهشت‌ماه برگزار شد خبرداد که جشنواره موسیقی جوان در نیمه‌نخست سال‌جاری با رویکرد معرفی و حمایت از جوانان موسیقی ایرانی برای نخستین‌بار برگزار می‌شود.

 به‌نظر می‌رسد که حمید شاه‌آبادی فراموش کرده بود که جشنواره موسیقی جوان برای نخستین‌بار نیست که برگزار می‌شود چرا که پنج روز بعد روابط عمومی انجمن موسیقی ایران اعلام کرد که پس از چند سال وقفه و با پیگیری انجمن موسیقی ایران هفتمین جشنواره موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی برگزار می‌شود. سال89 بود که پس از برگزاری شش دوره جشنواره موسیقی جوان که به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد، به‌دلیل کمبود بودجه این جشنواره دیگر برگزار نشد. اگر به سال 1384برگردیم به روزی می‌رسیم که اعلام شد جشنواره موسیقی جوان که پس از دو سال تأخیر در برگزاری، قرار بود در آذر‌ماه امسال، ششمین دوره خود را برگزار کند، به اردیبهشت‌ماه سال‌1385 موکول شده‌است. محمد سریر که دبیری این جشنواره را برعهده داشت از همزمانی جشنواره موسیقی فجر و موسیقی جوان خبر داد و اعلام کرد: ما دنبال کیفیت هستیم و این تأخیر هم طبیعتا برای بالاتر رفتن کیفیت اتفاق افتاده است.

اردیبهشت‌ماه سال آینده هم جشنواره موسیقی جوان برگزار نشد تا در سال86 با دبیری داریوش پیرنیاکان این جشنواره در شهریورماه برگزار شد. اما پس از آن این جشنواره دیگر برگزار نشد. دو سال زمان نیاز بود که جشنواره موسیقی فجر تغییر ماهیت بدهد و از جشنواره‌ای با حضور بزرگان موسیقی به جشنواره‌ای برای شناسایی استعدادهای جوان تغییر شکل بدهد. جشنواره موسیقی فجر در روندی آرام و به‌تدریج از حضور بزرگان موسیقی خالی شد و بالطبع شعار حمایت از جوانان جانشین عدم‌حضور بزرگان موسیقی شد. سال1389 همزمان با برگزاری بیست‌وششمین دوره جشنواره موسیقی فجر، دکتر‌حسن ریاحی دبیر جشنواره که حکم دبیری خود را خیلی دیر دریافت کرد، در اقدامی جدید تمرکز جشنواره را بر حمایت از جوانان مستعد و کشف استعداد جوانان گذاشت؛ سیاستی که پیش از این در جشنواره موسیقی جوان پایه آن گذاشته ‌شده بود.

در آن زمان مسئولان امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره موسیقی جوان به‌دلیل ماهیت شناسایی استعدادهای جوان و جدید موسیقی آن را یکی از زیربنایی‌ترین جشنواره هنری کشور می‌‌خوانند. محمدحسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وقت این جشنواره را بستر موسیقی آینده خوانده بود و محمد حسین احمدی مدیرکل اسبق دفتر موسیقی هم این جشنواره را اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین جشنواره موسیقی کشور اعلام کرده بود. نقش این جشنواره‌ها برای مسئولان آن دوره چنان زیاد بود که ایمانی خوشخو وعده تسهیل در ورود به دانشگاه‌های موسیقی را به برگزیدگان این جشنواره داده بود. به‌نظر می‌رسد که مسئولان هنری آن دوره خبر نداشتند که روزی سیاست‌های جشنواره موسیقی جوان در جشنواره موسیقی فجر پیاده می‌شود.

در بیست‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر بخش موسیقی بانوان و موسیقی کودک برگزار نشد، از سوی دیگر سال‌هاست که این نوید داده می‌شود که به‌زودی جشنواره موسیقی کودک و موسیقی بانوان به شکل مستقل از جشنواره فجر برگزار می‌شود. از آنجا که جشنواره موسیقی فجر کارکردی همچون جشنواره موسیقی جوان پیدا کرده‌است و با توجه به کمبود بودجه برای برگزاری جشنواره‌ها، بهتر بود که تمرکز بر اجرای بهتر جشنواره موسیقی فجر صورت می‌گرفت تا برگزاری جشنواره‌ای با اهداف مشترک موسیقی فجر؛ به خصوص اینکه این‌بار حسن ریاحی برای چهارمین بار پیایی دبیری این جشنواره را برعهده گرفت و با کمبود بودجه، بیست‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر را آبرومند برگزار کرد.

کد خبر 213714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز