گروه اجتماعی: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز که پس از انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران در کرج تأسیس شده نسبت به نبود امکانات و تجهیزات اولیه و رعایت نشدن استانداردهای آموزشی و رفاهی انتقاد دارند و معتقدند با وجود گذشت 40‌ماه از تأسیس این دانشگاه هنوز این دانشگاه سروسامان پیدا نکرده و فقط اسم دانشگاه علوم پزشکی را یدک می‌کشد.

سرویس بهداشتی یکی از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ‌البرز که به‌علت نبود فضای لازم به ات

پس از انحلال دانشگاه علوم پزشکی در سال 1389، امکانات درمانی آن به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امکانات آموزشی آن به دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخشی از امکانات آموزشی و درمانی آن در استان البرز برای راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی البرز مورد استفاده قرار گرفت و در واقع واحدهای دانشگاه علوم پزشکی ایران که در کرج بودند، دانشگاه علوم پزشکی البرز نام گرفتند.

گسترش بی‌ضابطه ظرفیت آموزش عالی در دولت دهم امری طبیعی است. ایجاد شتابزده دانشگاه علوم پزشکی البرز بدون برنامه‌ریزی دقیق و وجود زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات اولیه مورد نیاز یکی از نمادهای بارز گسترش بی‌ضابطه است. راه‌اندازی یکشبه دانشگاه علوم پزشکی البرز مشکلاتی را به‌وجود آورده و عملی نشدن وعده‌های مسئولان این دانشگاه موجب برانگیخته شدن اعتراض دانشجویان شده است. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در نامه‌ای خطاب به معاون آموزشی وزارت بهداشت بخشی از مشکلات پیش‌روی خود را بیان کرده‌اند و خواستار رسیدگی به آنها شده‌اند.

در بخشی از این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار همشهری قرارگرفته، آمده است: ... آبان سال ۱۳۸۹ بنا بر دستور وزیر محترم وقت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران منحل و واحد‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران و واحدهای بهداشتی و درمانی آن مرکز آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل گردید. درنتیجه از این تصمیم، وجود واحدهای آموزشی اقماری دانشگاه علوم پزشکی ایران مستقر در شهر کرج مزید بر علت شد تا دانشگاه علوم پزشکی البرز تأسیس شود و مستقلاً فعالیت خود را آغاز کند. حال با توجه به گذشت حدود ۴۰‌ماه از شروع فعالیت این دانشگاه و جذب دانشجو در رشته پزشکی در دو سال تحصیلی تاکنون، با توجه به امکانات حداقلی موجود، این دانشگاه به استانداردهای تحصیلی مورد نیاز و تعریف شده رشته خطیر و حساس پزشکی نزدیک نشده است.

شرح گوشه‌ای از وضعیت کنونی دانشگاه و دانشجویان پزشکی البرز به شرح زیر است و از جناب‌عالی درخواست رسیدگی داریم:
کمبود امکانات آموزشی: نبود آزمایشگاه‌های مناسب و تجهیزات لازم برای دروس آموزشی مانند بافت شناسی، در بدو تأسیس دانشکده پزشکی در نیمه دوم سال تحصیلی 91-90و نیمه اول سال تحصیلی 92-91 برای دانشجویان ورودی سال۱۳۹۰ این دانشگاه با وجود کسب مجوز لازم از وزارت بهداشت و بازدید وزیر سابق بهداشت از دانشکده مذکور.

نبود امکانات مورد نیاز برای دروس اصلی مانند وجود فقط یک جسد برای درس آناتومی و در نتیجه تأکید بر جنبه تئوری دروس. حضور نداشتن استادان و عضای هیأت علمی مجرب و دائمی و دارای سابقه علمی کافی و درپی آن استفاده از استادان دانشگاه آزاد به‌علت عدم‌تمایل به حضور استادان دانشگاه سراسری در دانشگاه مذکور. نبود فضای مختص به مطالعه و کتابخانه کارآمد. فقدان فضای فیزیکی لازم در دانشگاه و وجود مشکلاتی از قبیل: حضور دانشجویان سایر رشته‌ها و ازدحام بیش از حد دانشجویان در محیط آموزشی دانشگاه به‌صورت دائم و نبود امکان پیشرفت علمی دانشجویان در امر تحقیق و پژوهش به‌علت نبود فضای فیزیکی و بودجه مورد نیاز برای ایجاد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در دانشگاه.

درمانی بودن همه بیمارستان‌هایی که تا‌کنون تحت نظارت دانشگاه البرز قرار گرفته‌اند و نیز فقدان حداقل امکانات مورد نیاز یک بیمارستان آموزشی در بیمارستان‌های مورد اشاره. شایان ذکر است که افراد مشغول به‌کار در بیمارستان‌های یادشده، متخصص حیطه آموزش پزشکی نبوده و صرفاً تخصص در امر درمان دارند.

برنامه‌ریزی غلط واحد آموزش به‌علت وجود نداشتن پیشینه کافی و برنامه‌ریزی براساس آزمون و خطا که منجر به کاهش بازدهی علمی دانشجویان شده است. نبود امکانات پژوهشی: نبودن هرگونه امکانات پژوهشی برای دانشجویان مثل نبود حیوان خانه و آزمایشگاه‌های مجهز که از ضروری‌ترین امکانات دانشکده پزشکی است، امکانات پژوهشی موجود‌ با توجه به روند پیشرفت دانشگاه حتی تا دو سه سال آینده قابل ارتقا نخواهد بود. وضعیت نامناسب امکانات رفاهی و فرهنگی: دسترسی نداشتن به اینترنت مناسب و تعداد بسیار محدود کامپیوترها، موقعیت مکانی بسیار نامناسب سالن ورزشی واحد تربیت بدنی و نبود امکانات و ادوات ورزشی معمول، فضای ناکافی نمازخانه برای بجا آوردن مراسم‌ سوگواری و اعیاد مذهبی.

کمبود بودجه دانشگاه حتی در پرداخت وام ازجمله وام تحصیلی به دانشجویان، موقعیت فیزیکی نامناسب محیط اطراف دانشگاه که محل تجمع کارگرهای ساختمانی و دستفروش‌هاست.در پایان نامه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز خطاب به دکتر عین‌اللهی، معاون آموزشی وزیر بهداشت آمده است: مستدعی است بازنگری نسبت به پذیرش دانشجو و وضعیت فعلی دانشجویان پزشکی دانشگاه البرز داشته و درصورت امکان دستور فرمایید ادامه امر آموزش دانشجویان پزشکی دانشگاه البرز به دانشگاه علوم پزشکی ایران منتقل شود.

ترتیب اثری داده نشد

یکی از دانشجویان این دانشگاه در این‌باره به همشهری گفت: دانشجویان موضوع را به مسئولان وزارت بهداشت به طرق مختلف منعکس کرده‌اند ولی متأسفانه تاکنون ترتیب اثری داده نشده است. دانشجویان اخیرا در بازدید بازرس وزارت بهداشت موضوع را مطرح کردند. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی البرز پس آن دانشجویان را به شیوه‌های مختلف تهدید کرده‌اند و حتی گفته‌اند ما را به کمیته انضباطی فرا می‌خوانند و به‌شدت برخورد خواهند کرد.

کد خبر 213477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز