گروه حوادث: سه دزد حرفه‌ای با سفر به شهرهای مختلف کشور، دست به سرقت از بانک‌ها می‌زدند.

اعضای این باند از سوی پلیس آگاهی مازندران در مخفیگاهشان در غرب کشور دستگیر شدند.هفتم اسفند‌ماه سال گذشته مأموران پلیس شهرستان نکا در جریان سرقت میلیونی از یکی از بانک‌های ملی این شهر قرار گرفتند و راهی محل سرقت شدند. بررسی‌های اولیه از این حکایت داشت که دزدان شبانه از طریق دیوار پشتی بانک که مشرف به یک کانال آب بود، وارد حیاط شده و بعد از شکستن نرده و شیشه در پشتی بانک، قدم به داخل شعبه گذاشته‌اند.

سپس اقدام به ازکارانداختن سیستم امنیتی بانک کرده و به سراغ خزانه رفته‌اند. بررسی‌ها حاکی از آن بود که دزدان با استفاده از دستگاه تراش، خزانه بانک را تخریب کرده و سپس بیش از 360میلیون تومان را به سرقت برده و متواری شده‌اند. با این اطلاعات، تیمی از کارآگاهان زیرنظر سرهنگ عظیمی، رئیس پلیس آگاهی استان مازندران وارد عمل شدند و تحقیقات تخصصی برای شناسایی و دستگیری دزدان میلیونی شروع شد.

دو روز بعد، درحالی‌که بررسی‌ها ادامه داشت مأموران باخبر شدند که سرقتی مشابه از بانکی در شهر بهنمیر صورت گرفته است. در این سرقت نیز دزدان از طریق شکستن در پشتی بانک وارد شعبه شده و بعد از قطع کردن سیستم امنیتی، دست به تخریب گاوصندوق و پول‌های داخل آن زده بودند. اما تفاوتی که این سرقت با سرقت قبلی داشت این بود که در دومین سرقت دزدان برای تخریب گاوصندوق از دستگاه هوابرش استفاده کرده بودند. از آنجا که احتمال می‌رفت هر دو سرقت از سوی یک باند صورت گرفته باشد، بررسی‌های تخصصی برای شناسایی و دستگیری اعضای باند ادامه یافت.

تیم‌های تخصصی پلیس با بررسی سرنخ‌های بجامانده از سارقان، فیلم‌های ضبط شده در دوربین‌های مداربسته و تحقیق از کسانی که دزدان را حوالی بانک دیده بودند سرانجام توانستند یکی از اعضای باند سرقت به نام محمود را شناسایی کنند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد پیش از این نیز سابقه سرقت‌های اینچنینی را داشته و اهل یکی از شهرهای غربی کشور است. سرهنگ عظیمی، رئیس پلیس آگاهی استان مازندران در گفت‌وگو با همشهری گفت:

مأموران بعد از شناسایی دقیق مخفیگاه محمود، با دریافت نیابت قضایی راهی غرب کشور شدند و این مرد را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند. متهم بعد از انتقال به پلیس آگاهی مازندران در بازجویی به سرقت از بانک شهرستان نکا اعتراف کرد و مدعی شد که سرقت را با همدستی دو نفر از دوستانش به نام‌های عبدالله و کیوان انجام داده است. وی ادامه داد: دو متهم دیگر نیز شناسایی و روز پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، تیم‌های عملیاتی راهی شهرهای سقز و بوکان شدند و با محاصره مخفیگاه‌های دو متهم دیگر، آنها را دستگیر کردند.

سرهنگ عظیمی افزود: متهمان در جریان بازجویی‌ها به سرقت از دست‌کم هفت بانک در شهرهای نکا، تاکستان، قزوین، کرمانشاه و زنجان اعتراف کردند اما مدعی شدند که در جریان سرقت از بانک شهر بهنمیر نقشی نداشته‌اند. آنها گفتند که بعد از شناسایی بانک‌ها، با استفاده از ضعف سیستم ایمنی آنها، شبانه با تخریب نرده‌ها و پنجره‌ها وارد شعبه‌ها می‌شدند و دست به سرقت می‌زدند. آنها دو روز قبل از سرقت از بانک نکا، به استان مازندران سفر کرده و با اجاره خانه‌ای در قائمشهر، قصد سرقت از بانکی در آنجا را داشتند که موفق نشدند و به همین دلیل به سراغ بانک ملی شهرستان نکا رفتند. وی تأکیدکرد: در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که ادعای اعضای این باند درخصوص عدم‌سرقت از بانک شهرستان بهنمیر درست است و این سرقت از سوی باند دیگری صورت‌گرفته که تحقیقات برای شناسایی آن باند نیز ادامه دارد.

رئیس پلیس آگاهی مازندران تصریح کرد: اعضای این باند بعد از اعتراف به سرقت‌ها، با صدور دستور قضایی راهی زندان شهرستان بهشهر شدند اما روز بعد از زندان خبر رسید که یکی از آنها در زندان خود را حلق‌آویز و خودکشی کرده است. با مرگ یکی از اعضای باند، بررسی‌های پلیسی برای شناسایی دیگر سرقت‌های احتمالی آنها ادامه دارد.

کد خبر 213469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز