همشهری آنلاین: محمود دولت‌آبادی و هرتا مولر از کسب جایزه‌ی بهترین کتاب داستانی ترجمه در آمریکا بازماندند.

محمود دولت‌آبادی

به گزارش ایسنا، جایزه‌ بین‌المللی بهترین کتاب ترجمه به زبان انگلیسی که از سوی دانشگاه «راچستر» برگزار می‌شود، دو نویسنده‌ از رومانی و مجارستان را به عنوان برندگان دو بخش ادبیات داستانی و شعر سال 2013 معرفی کرد.

این جایزه به کتاب‌های ترجمه‌شده به انگلیسی که در سال گذشته‌ در آمریکا به چاپ رسیده‌اند، تعلق می‌گیرد. امسال «محمود دولت‌آبادی» از ایران با رمان «کلنل» به همراه «هرتا مولر»، نویسنده‌ی رومانیایی‌تبار آلمانی برنده‌ نوبل ادبیات، و «میخاییل شیشکین» روس از نامزدهای سرشناس این جایزه بودند.

در بخش ادبیات داستانی، «لازلو کراژناهورکای» از مجارستان جایزه‌ی بهترین کتاب ترجمه‌ را به دست آورد. او برای کتاب «تانگوی شیطان» که توسط «جورج زیرتس» به زبان انگلیسی برگردانده شده بود، این جایزه را کسب کرد.

جایزه‌ بخش شعر هم نصیب «نیکیتا استانسکو» از رومانی شد. سروده‌های او که در کتابی به نام «چرخی با یک پره» به چاپ رسیده‌، توسط «شین کاتر» ترجمه شده‌اند.

این برندگان از میان 16 نامزد نهایی، شش کتاب شعر و 10 اثر در بخش ادبیات داستانی برگزیده شدند. نویسندگانی از کشورهای فرانسه، آرژانتین، برزیل‌، روسیه‌ و سوییس به فهرست نامزدهای نهایی راه یافته بودند.

رمان «کلنل» دولت‌آبادی که هنوز در ایران امکان انتشار پیدا نکرده‌، توسط «تام پتردیل» به انگلیسی ترجمه و از سوی انتشارات ملویل‌ هاوس منتشر شده است.

برگزارکنندگان جایزه‌ بهترین کتاب داستانی ترجمه با همکاری سایت آمازون مبلغ 5000 دلار به کتاب برتر (نویسنده و مترجم) اهدا می‌کنند.

کد خبر 213340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز