همشهری آنلاین: نمایندگان پارلمان اردن طرح اخراج سفیر اسرائیل از این کشور را تصویب کردند و فراخوانی سفیر اردن از تل‌آویو را خواستار شدند.

اردن

به گزارش شبکه پرس تی وی، رسانه‌های اردن، روز چهارشنبه (۸ می، ۱۸ اردیبهشت) گزارش دادند، نمایندگان مجلس عوام پارلمان اردن که ۱۵۰ عضو دارد، در اعتراض به تجاوز اخیر شهرک‌نشین‌های اسرائیل به مسجد الاقصی، با تصویب این طرح، از دولت اردن خواستند خروج سفیر اسرائیل از این کشور را خواستار شود و سفیر اردن در اسرائیل را فرا خواند.

« عبدالله النسور»، نخست وزیر اردن نیز از اسرائیل به خاطر استقرار نظام‌مند نیروهای ویژه و برپا کردن پادگان‎‌های نظامی در اطراف این مکان مقدس انتقاد کرده است.

نخست وزیر اردن ضمن محکوم کردن تجاوز شهرک‌شینان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی تأکید کرد، در صورت ادامه این گونه اقدامات، به شورای امنیت شکایت خواهد کرد تا این شورا به تعهدات خود در قبال قدس و مسأله فلسطین عمل کند.

وی همچنین هشدار داد، در صورت امتناع اسرائیل از توقف تجاوزات خود، از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد نشست اضطراری تشکیل دهد.

نسور در جمع نمایندگان پارلمان اردن گفت، دولت اردن با این مسأله با جدیت برخورد می‌کند و معتقد است یورش مداوم و طولانی‌مدت شمار زیادی از شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل، از نیات شوم نظام‌مند و برنامه‌ریزی‌شده حکایت دارد.

وی تصریح کرد، شورای وزرای اردن مسأله تجاوز به مسجد الاقصی را بررسی کرده و به سفارت اردن در تل‌آویو ابلاغ شده است که این تجاوز را محکوم کند.

شورای وزرای اردن همچنین بر لغو معاهده «وادی عربه» که به منظور صلح میان اردن و اسرائیل در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۴ منعقد شد، تاکید کردند.

حدود صد شهرک‌نشین اسرائیلی روز سه‌شنبه (۷ می، ۱۷ اردیبهشت)، در چهل و ششمین سال‌روز آنچه «روز توحید اورشلیم» می‌نامند، همراه با رهبران حزب «لیکود»، از طریق «باب المغاربه» به مسجد الاقصی یورش بردند و درهای این مسجد را به روی نمازگذاران مسلمان بستند.

یورش شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل، خشم فلسطینی‌ها و دخالت نظامیان اسرائیلی به درگیری شدید منجر شد که بر اساس گزارش‌های منتشر شده در اثر آن تعدادی از فلسطینی‌ها زخمی و تعدادی نیز دستگیر شدند.

در همین حال، شیخ «محمد حسین» مفتی فلسطین از فلسطینی‌ها خواسته بود از مسجد الاقصی در برابر تهدیدات شهرک‌نشینان اسرائیلی حمایت کنند که امروز پلیس اسرائیل وی را بازداشت کرد.

کد خبر 213308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز