علی اصغر محمدی: مسئولان وزارت آموزش و پرورش در حالی از برنامه‌ها و طرح‌های معاونت پرورشی و تربیت بدنی سخن می‌گویند که هنوز آیین‌نامه اجرایی این معاونت در هیأت دولت به تصویب نرسیده و از سوی دیگر عملکرد قابل قبولی که بتواند کارشناسان و حتی طرفداران خود را قانع کند، ارائه نکرده است.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: فعالیت وسیع‌تر معاونت پرورشی و تربیت بدنی با محوریت دانش‌آموزان به اجرا در می‌آید.

محمود فرشیدی افزود: معاونت پرورشی مکمل فعالیت‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش است و این معاونت به تمام نیازهای دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد.

همچنین معاون پرورشی  و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش گفت: طرح دانش‌آموز محوری بر اساس رویکرد جدید این وزارتخانه به زودی در مدارس اجرا می‌شود.

سیدباقر پیشنمازی در جمع خبرنگاران در کرمان افزود: هدف از اجرای این طرح مشارکت دانش‌آموزان در امور پرورشی و آموزشی است. وی ایفای نقش تربیتی معلمان، توسعه کمی و کیفی آموزشگاه‌های تربیت بدنی و گسترش ورزش همگانی را از برنامه‌های این وزارتخانه اعلام کرد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در شیراز گفت: از مهر امسال ساعت ورزش 10درصد مدارس کشور به سه ساعت افزایش می‌یابد.

پیشنمازی افزود: باید شرایطی فراهم کنیم که ساعت تربیت بدنی مدارس پویا و تاثیرگذار باشد.

به گفته کارشناسان برنامه‌های مورد نظر معاونت پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های آرمانی و بلندپروازانه است و اجرای آنها با توجه به جوانب مختلف امر با شک و تردید مواجه است، زیرا اجرای هر برنامه‌ای نیازمند ابزارهای خاصی است.

نیروی متخصص و مجرب و تامین بودجه از جمله ابزارهای اساسی برای اجرای هر برنامه‌ای است.

آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل آنکه تحت فشار خانواده یا اولیای مدرسه قرار گرفته‌اند، به سرعت ترک تحصیل کرده و یا به لجبازی، آن طور که باید روند آموزش و پرورش‌شان را پی نگرفته‌اند.

روانشناسان معتقدند یکی از شاخص‌ترین علل موفقیت یا شکست دانش‌آموزان، شناخت توانایی‌ها و علایق آنها توسط آموزگار، اولیای مدرسه و والدین است که پس از این شناخت، تنها پرورش استعدادها و توانایی‌های او می‌تواند دانش‌آموز را به سر منزل مقصود برساند.

آموزگار و اولیای مدرسه در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش بسیار تاثیر گذار و غیرقابل انکاری دارند.

مربی پرورشی یک فرد عادی با اطلاعات ناقص نیست که با درج آ‌گهی در روزنامه‌ها نسبت به جذب آنها اقدام شود، بلکه مربی پرورشی برعکس مربی آموزشی، که در یک رشته معینی تخصص دارد، می‌بایستی دارای یک مجموعه تخصص‌ها و اطلاعات متنوعی باشد تا بتواند در حیطه کاری خود موفق باشد.

وسعت و گستره مسائل پرورشی آن‌چنان است که هر کسی را یارای اجرای برنامه‌های آن نیست و از این‌رو لازم است که مربی پرورشی خود در یک دانشگاه یا مراکز آموزش عالی پرورش یابد.

این در حالی است که به گفته معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش این وزارتخانه در حال حاضر با کمبود 18هزار مربی تربیت بدنی و 17 هزار مربی بهداشت و 90 هزار مربی پرورشی مواجه است که حتی در صورت موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با پذیرش این تعداد مربی، وزارت آموزش و پرورش توانایی جذب و استخدام این تعداد را ندارد که اجرای برنامه‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

از طرفی پس از گذشت چند ماه از احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی در وزارت آموزش و پرورش هنوز آئین‌نامه اجرایی آن به  تصویب هیات دولت نرسیده است.

در حالی که انتظار می‌رفت که با احیای مجدد این معاونت مسئولان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند که متناسب با اهداف اصولی پیش برود و به اصل موضوع بپردازند، تنها به ارائه برنامه‌های این معاونت پرداخته‌اند و اما باید در نظر داشت که اجرای این برنامه‌ها در کوتاه‌مدت قابل اجرا نیست و تنها سطح توقعات از معاونت پرورشی و تربیت بدنی را بالا می‌برد.

نارضایتی  کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از عملکرد معاونت پرورشی و تربیت بدنی
از سوی دیگر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از گذشت یک سال، از اجرای قانون معاونت احیاء شده پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گله‌مندند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: معاونت پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش، با امکانات در اختیار خود تاکنون عملکرد قابل قبولی ارائه نکرده است، بنابراین ایجاب می‌کند در چگونگی ادامه فعالیت‌های خود تجدید نظری داشته باشد.

علی عباسپور تهرانی‌فرد افزود: مسئولان معاونت پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در آخرین جلسه‌ای که با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشته‌اند، از عملکرد و همکاری نکردن برخی از دستگاه‌ها همچون سازمان مدیریت و برنامه‌ربزی اظهار گله‌مندی کردند.

وی با بیان اینکه آئین‌نامه اجرایی قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی، هنوز در هیات دولت نهایی نشده و مسئولان بخش‌هایی از وزارت آموزش و پرورش نیز در اجرای آن همکاری‌های لازم را نداشته‌اند گفت: دولت باید برای به نتیجه رساندن اهداف معاونت پرورشی و تربیت بدنی آئین‌نامه اجرایی این قانون را هر چه سریعتر تصویب کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید به عنوان مسئولی که در راس امور قرار دارد، در جهت پیشرفت فعالیتهای معاونت‌های ذکرشده گام بردارد.

کد خبر 21322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز