گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران دیروز یکصدا به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف سهم 50درصدی شهرداری تهران از منابع درآمدی پایدار از محل ارزش افزوده در سال 92اعتراض کردند.

شورای شهر

به گفته رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، با کمال تأسف کمیسیون تلفیق مجلس مصوبه‌ای داشته که قرار است به‌زودی درصحن علنی برای تصویب نهایی ارائه شود؛ براین اساس 50درصد از منابعی که برای شهرداری به‌عنوان ارزش افزوده در سال 92درنظر گرفته شده بود حذف شده است. وی خواستار تعامل نمایندگان مجلس با شورای شهر شد و گفت:

اینگونه تصمیمات غیرمنطقی است زیرا درصورت تصویب نهایی 27ردیف بودجه شهرداری که مرتبط با این سهم 50درصدی است تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد آن هم در شرایطی که حجم قابل توجهی از هزینه‌های شهر با فعالیت خود شهرداری تأمین می‌شود و رویکرد اصلی ما در مدیریت شهری نیز به سمت تأمین بودجه شهرداری از محل درآمدهای پایدار است.

رئیس شورای شهر نیز با ابراز تأسف مجدد از این مصوبه از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواست تا به وظایف خود در قبال مردم تهران به درستی عمل کنند زیرا درصورت تصویب این طرح درآمد 1800میلیارد تومانی شهرداری از محل درآمد پایدار نصف می‌شود و چاره‌ای نمی‌ماند جز فروش تراکم که در این صورت انواع بحران زیست‌محیطی، به خطر افتادن شاخص‌های توسعه پایدار، سلامت و شاخص‌های مطلوب زندگی را در پی خواهد داشت.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز خواست تا اعتراض و نگرانی‌های شورای شهر درباره عواقب چنین تصمیمی به‌صورت کتبی به مجلس فرستاده شود. یکی دیگر از اعضای شورای شهر که به این مصوبه اعتراض کرد احمد مسجد جامعی بود. وی گفت: به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیرندگان درباره این طرح همگی از خیابان انقلاب به بالا سکونت دارند و از درد مردم محروم درمناطق فقیرنشین، کودکان کار و بیکاری بی‌خبرند.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه 60درصد بافت شهر تهران فرسوده است، گفت: این چهره پنهان شهر تهران است و خوب است برنامه‌ریزان طرح‌هایی از این دست، سری هم به عودلاجان بزنند تا فکر نکنند همه شهر تهران همانند سکونتگاه‌هایشان در شمال شهر است.

برنامه‌های جدید برای برج میلاد

یکی از مصوبات دیروز شورای شهر تصویب دو فوریت طرحی بود که شهرداری تهران را ملزم به ممنوعیت صدورمجوز ساخت‌وساز در حریم برج میلاد می‌کند. بر این اساس همچنین مقرر شده تا ظرف سه‌ماه آینده طرح جامعی برای محدوده و حریم برج میلاد تهیه شود و تا قبل ازتصویب این طرح هیچ‌گونه ساخت وسازی در این محدوده صورت نگیرد. اعضای شورای شهر همچنین به سازمان انتقال خون توصیه کردند که ساختمان خود را از کنار برج میلاد به جایی دیگر منتقل کند.

علاوه براین اعضای شورای شهر تأکید کردند تا ساخت مجموعه‌های پای برج میلاد مبتنی بر هویت دینی و ایرانی باشد. یکی دیگر از مسائل مطروحه در جلسه علنی روز گذشته شورای شهر اختصاص به اعتراض مردم به ساخت وساز از سوی یکی از تعاونی‌های مسکن در اراضی‌ای داشت که در طرح جامع فضای سبز دیده شده است.

اعضای شورای شهر در حمایت از شهروندان ساکن منطقه پنج خواستار آن شدند تا زمین معوضی به این تعاونی مسکن اختصاص داده شود، مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز گفت: شهردار تهران معتقد است زمینی مناسب در جایی دیگر که کاربری فضای سبز نداشته باشد برای این تعاونی مسکن درنظر گرفته شود.

کد خبر 213079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز