همشهری آنلاین: با وجود یافته‌های اخیر یک گروه تحقیقاتی سازمان ملل مبنی بر اینکه شورشیان در سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند، یک سناتور مطرح امریکایی طرحی قانونی را ارائه داده است که به موجب آن دولت اوباما باید سلاح‌های مهلک در اختیار شبه نظامیان ضد سوری قرار دهد.

آمریکا

رابرت منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا که به داشتن دیدگاه‌ها و مواضع در حمایت از اسرائیل معروف است، طرحی قانونی را روز دوشنبه (۱۶ می، ۶ می) به کمیته تحت نظر خود معرفی کرد که به موجب آن واشنگتن صراحتا اجازه پیدا می‌کند سلاح و خدمات آموزشی نظامی در اختیار گروه‌های شبه نظامی از جمله عناصر وابسته به القاعده، قرار دهد.

این اقدام مدت کوتاهی بعد از حملات هوایی و موشکی رژیم اسرائیل به سوریه در روزهای اخیر انجام گرفته است؛ حملاتی که نقض بارز قوانین بین الملل محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، بر اساس گزارش یک گروه تحقیقاتی سازمان ملل، « گمان جدی اما نه هنوز قطعی وجود دارد» که نیروهای مخالف دولت سوریه که به دنبال سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور هستند، از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.

کارلا دل پونته، یکی از اعضای کمیسیون سازمان ملل برای تحقیق در مورد ادعای استفاده از گاز سارین در سوریه، روز یک شنبه اعلام کرد که نیروهای مخالف دولت، و نه نیروهای رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.

وی در مصاحبه با یک شبکه تلوزیونی گفت « این گمان جدی اما نه هنوز قطعی» وجود دارد که «مخالفان و شورشیان و نه نیروهای دولتی» از گاز سارین استفاده کرده‌اند.

از سوی دیگر، منندز که اخیرا به اتهام دریافت پول از یک شرکت مجرم تحت بازجویی قرار گرفت، ادعا کرد که «رژیم اسد از خط قرمز عبور کرده و این مسئله ما را وادار می‌کند که تمام گزینه‌ها را بررسی کنیم.»

وی در ادامه همسو با تجاوز اخیر رژیم اسرائیل به سوریه خواستار انجام اقداماتی روشن از سوی واشنگتن به منظور تغییر تعادل نظامی به نفع شبه نظامیان حاضر در سوریه شد.

منندز سپس ادعا کرد «بزرگترین بحران انسانی در سوریه و اطراف آن در حال شکل گیری است و امریکا باید در حمایت از گروه‌های مخالف نقش ایفا کرده و برای ساخت یک سوریه آزاد تلاش کند.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که منندز در کنار دیگر قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه حامی اسرائیل در کنگره امریکا، حتی پیش از انتشار گزارش‌ها مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، از دولت اوباما خواست که در حمایت از شورشیان و به منظور سرنگونی دولت اسد در این کشور عربی مداخله کند.

علاوه بر این، منندز در بین آندسته از قانونگذاران امریکایی قرار دارد که اخیرا قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده‌اند؛ به موجب این قطعنامه در صورتی که رژیم تل آویو تصمیم بگیرد علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند، امریکا باید از این رژیم حمایت کند.

این در حالی است که مقامات ایران روشن ساخته‌اند، در صورتی که رژیم اسرائیل به خود جرات حمله به ایران را بدهد، شهرهای مهم این رژیم با خاک یکسان خواهند شد و همچنین اقدامات تلافی جویانه ایران علیه منافع امریکا فراتر از منطقه را فرا خواهد گرفت.

مجلس سنای امریکا قرار است طرحی را که منندز ارائه داده، در هفته آینده بررسی کند. این طرح برای اینکه تبدیل به قانون شود باید در ابتدا مورد توافق کمیته روابط خارجی قرار گرفته، سپس در مجلس نمایندگان و سنا به تصویب رسیده و در انتها به امضای باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا برسد.

کد خبر 213050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز