یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشخصه‌های شهردار برای مدیریت شهر تهران، ادامه فعالیت قالیباف و یا انتخاب سرپرست برای این سازمان، یکشنبه 16 اردیبهشت مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در مورد جزئیات جلسه «انتخاب شهردار تهران» گفت:7 مشخصه برای شهردار تهران، تعریف و بدون اختلاف‌نظر به تایید 15 عضو شورا رسید. دینداری و امانتداری، مدیریت توانمند، شناخت داشتن نسبت به مسایل شهر تهران، تعامل با شورای شهر و ارکان نظام (قوای سه گانه)، انضباط مالی و اداری، پایبندی به برنامه‌ای کار کردن و عدم استفاده ابزاری از شهرداری از مشخصه‌های تعیین شده برای انتخاب شهردار است.

دانشجو تصریح کرد: طبق آخرین مشخصه، شهردار فقط باید شهر و حقوق مردم شهر را اصل قرار دهد و شهرداری را وسیله برای سایر اهداف قرار ندهد.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: این موضوع به معنای آن نیست که شهردار برای سایر مسوولیتها از جمله ریاست جمهوری نامزد نشود، بلکه حق قانونی هر فردی است که برای مسوولیتهای خود تصمیم بگیرد و این موضوع منع قانونی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مشخصه‌های شهرداری، اعضای شورا انتظاراتشان از شهردار تهران را نیز مشخص کرده‌اند که بر این اساس، شهردار باید دارای دیدگاههای فرهنگی،‌ اجتماعی و انسانی بوده و قدرت استفاده از جلب مشارکت اجتماعی برای حل معضلات شهر تهران را داشته باشد.

به گفته دانشجو ایجاد ظرفیت استفاده از نخبگان در شهرداری، داشتن شجاعت و تصمیم‌گیری و تحول‌گرایی، مدیریت فعال و حاضر در شهر، بین مردم و همچنین زیر مجموعه‌های شهرداری ، نگرش جامع‌نگر به تمام موضوعات شهر و تامین درآمد پایدار برای شهرداری، دیگر انتظارات اعضای شورای شهر تهران از شهردار آینده تهران است.

وی در خصوص ابقای شهردار فعلی تهران نیز گفت: قالیباف حتما در صورت تمایل به ادامه فعالیت، جهت ارائه برنامه‌ها همچون سایر نامزدها به شورای شهر دعوت خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران، در خصوص انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران اظهار داشت: بر اساس قانون و استفساریه مجلس شورای اسلامی انتخاب سرپرست شهرداری و یا ادامه فعالیت شهردار فعلی تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ اما به لحاظ مباحث حقوقی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و مقرر شد تا در جلسه روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت که علنی و با حضور مستمع برگزار می‌شود، کارشناسان حقوقی به شورا دعوت شده و در این خصوص به نتیجه برسیم.

وی در خصوص علت برگزاری بدون حضور مستمع جلسه روز یکشنبه 16 اردیبهشت گفت: جلسات شورا در سه حالت علنی با حضور مستمع ، علنی بدون حضور مستمع و غیرعلنی برگزار می‌شود که جلسات غیرعلنی به منظور بررسی موضوعات محرمانه تشکیل شده، اما امروز جلسه علنی بدون حضور مستمع بود و جزئیات جلسه به اطلاع رسانه‌ها رسید.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین نامزد شدن سایر اعضای شورا برای مسوولیت شهرداری تهران را رد کرد و گفت: تا کنون هیچ یک از اعضا بطور رسمی نامزد مسوولیت شهرداری تهران نشده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مواضع غیررسمی برخی از اعضاء در رسانه‌ها گفت: نظر و مواضع رسمی شورا از سوی سخنگوی رسمی آن اعلام می‌شود و رسانه‌ها از این طریق می‌توانند پیگیر مواضع شورا شوند؛ در غیر این صورت اظهار نظر شخصی سایر اعضا را از خودشان سؤال کنید و مسلما تذکرات خبرنگاران در این خصوص رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران، انتخاب اعضای کمیسیونهای سه گانه و اصلی شورای شهر را از دیگر دستور جلسات شورای شهر تهران بیان و اظهار کرد: اعضای کمیسیونها با اتفاق نظر هر 15 عضو انتخاب شدند.

وی اعضای انتخاب شده کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران را شامل «احمد مسجدجامعی»، «هادی ساعی»، «معصومه آباد»، «علیرضا دبیر» و «مرتضی طلایی» اعلام کرد و گفت: «حمزه شکیب»، «معصومه ابتکار»، «مهدی چمران»، «عباس شیبانی» و «دانشجو» نیز به عنوان اعضای کمیسیون فنی عمرانی شورا انتخاب شدند.

دانشجو خبر داد: « خادم»، « بیادی»، « کاشانی»، « احمدی‌نژاد» و «نجفی» نیز به عنوان اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران برگزیده شدند.

وی در خصوص علت عدم حضور خادم در کمیسیون فرهنگی اجتماعی گفت: پیشنهاد حضور در کمیسیونهای مختلف را رییس شورا ارائه کرده و از سویی دیگر داوطلبان زیادی برای حضور در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی وجود داشت و در نهایت آقای خادم پذیرفت که در کمیسیون دیگری فعالیت کند.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: اعضای شورا تا کنون اتفاق نظر و همدلی و همسویی داشته‌اند و از این پس نیز هماهنگی لازم را خواهند داشت.

کد خبر 21298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز