گروه بورس: مدیرعامل بورس کالای ایران از آغاز به‌کار بازار سوم یاتابلوی فرعی بورس کالا که فاز نخست آن به معاملات املاک و مستغلات اختصاص دارد، در سال‌جاری خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، حسین پناهیان در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال 92با اعلام این مطلب افزود: با ایجاد تابلوی فرعی یا بازار سوم بورس کالا زمینه انجام معاملات کالاهای جدیدی فراهم خواهد شد که براساس دستورالعمل مربوطه در مرحله نخست اموال غیرمنقول شامل املاک و مستغلات با کاربردهای گوناگون اعم از اداری، تجاری، مسکونی و اراضی زراعی و کالاهای تعلیق شده در بازار اول در این بازار معامله خواهند شد.

پناهیان تأکید کرد: در مرحله بعد، امکان معامله دامنه وسیعی از کالاها در این بازار فراهم خواهد شد تا بتواند جانشین مناسبی برای فروش کالا از طریق مزایده باشد. به‌عبارت ساده‌تر کالاها یا املاکی که در حال حاضر به روش مزایده توسط شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی به فروش می‌رسند، امکان فروش در این بازار را خواهند داشت. در واقع در بازار سوم برخلاف بازار معاملات کالای فیزیکی که تداوم عرضه در آن جزو شرایط اصلی پذیرش کالاهاست، کالاهایی که تداوم عرضه ندارد، معامله خواهد شد.

راهبرد هشت‌گانه توسعه بازار سرمایه

پناهیان در ادامه از اجرای یک طرح راهبردی هشت‌گانه برای کمک به توسعه بازار سرمایه خبر داد و افزود: نخستین راهبرد شرکت، تکمیل و استانداردسازی چرخه فعالیت بورس کالا در زنجیره ارزش است. مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه توسعه کیفی و کمی پذیرش و عرضه کالاها و دارایی‌های پایه جدید از دیگر راهبردهای سند استراتژیک بورس کالاست، توضیح داد: اهداف این راهبرد شامل گسترش فعالیت رینگ صادراتی و رینگ کشاورزی با همکاری وزارت جهادکشاورزی و اتحادیه تعاونی‌های روستایی از دیگر برنامه‌های بورس کالاست. وی سومین راهبرد را ارتقای شفافیت و امنیت فعالیت‌های معاملاتی و پشتیبانی از ارائه کیفی خدمات به مشتریان معرفی کرد.

ایجاد بازار ابزارهای مالی جدید

پناهیان در ادامه توسعه ابزارهای مالی جدید را دیگر راهبردهای سند استراتژیک بورس کالای ایران معرفی و اعلام کرد: ایجاد و توسعه بازار قراردادهای آتی روی دارایی‌های پایه جدید و ایجاد بازار معاملات سلف موازی استاندارد روی کالاهایی مانند میلگرد از دیگر اهداف بورس کالاست. او با اشاره به تلاش بورس کالا برای توسعه بازارهای مدرن گفت: در تلاش هستیم تا همه گروه‌های مختلف را در بخش‌های صنعتی و کشاورزی که به نوعی می‌توانند در معاملات بورس کالا حضور داشته باشند با معاملات بورس کالا آشنا کنیم، برای این کار پورتال جدید بورس کالا ایجاد و همایش‌ها و سمینار‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

به گفته او ششمین راهبرد سند استراتژیک بورس کالای ایران ارتقای سطح تعامل با نهادهای تصمیم ساز و تصمیم‌گیر است. مدیرعامل بورس کالای ایران آخرین راهبرد سند استراتژیک بورس کالای ایران را بازمهندسی فرایندهای شرکت بورس کالای ایران معرفی کرد.

افزایش 17درصدی معاملات صادراتی

پناهیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تشریح عملیات توسعه بورس کالای ایران در سال گذشته پرداخت و توضیح داد: تعداد کالای قابل معامله در سال 91به 185کالا افزایش یافت و تعداد کارگزاری‌های فعال به 77شرکت کارگزاری در پایان سال1391 رسید. وی افزود: کالاهای 28شرکت داخلی و شش شرکت خارجی در سال 91پذیرش شد و در مجموع کالای 68شرکت خارجی و 235شرکت داخلی شامل 59شرکت دولتی و 176شرکت خصوصی تا پایان سال 1391پذیرش شده است.مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین از افزایش 17درصدی ارزش معاملات صادراتی خبر داد و گفت: سال گذشته ارزش معاملات تالار صادراتی ما به مرز یک میلیارد و 907میلیون دلار رسید.

کد خبر 212614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز