گروه ادب و هنر: بودجه فرهنگی کشور نسبت به سال گذشته 25درصد کاهش داشته است.

سینما - فیلم فرزند چهارم

 این کاهش بودجه درحالی اتفاق افتاده که دولت برای برخی نهادها مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌های عمومی هنوز بودجه‌ای را در نظر نگرفته است. کشیدن خط تیره مقابل بودجه این نهادها در لایحه پیشنهادی دولت درحالی اتفاق افتاده که اغلب مؤسسات و سازمان‌هایی که زیرمجموعه بخش فرهنگی دولت محسوب می‌شوند دچار کاهش بودجه شده‌اند.
با مرور جدول بودجه فرهنگی کشور در سه سال اخیر به نتایج جالب‌توجهی می‌توان دست یافت.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال90 بودجه‌ای معادل 4174میلیارد تومان در اختیار داشته که این رقم در سال91 به 4817میلیارد تومان رسید؛ بودجه‌ای که امسال به رقم 3900میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده و نسبت به سال91 کاهشی 19درصدی داشته است.

بعد از وزارت ارشاد باید به بودجه سازمان صدا و سیما اشاره کرد که بودجه سال 90 آن 689 میلیارد تومان بوده و این بودجه در سال91 به 920 میلیارد تومان رسید و امسال با کاهشی دودرصدی رقم 905میلیاردتومان مصوب شده است. مسئولان صداوسیما در یک‌سال اخیر از کمبود بودجه این سازمان بارها گلایه کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد مشکل از در اختیار قرار نگرفتن بودجه مصوب صداوسیماست. اما در حوزه سینما تحت عنوان کمک به امور سینمایی و تولید فیلم‌های فاخر از سال91 بودجه‌ای در نظر گرفته شده که این بودجه امسال کاهشی 26درصدی داشته است.

بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی برای تولیدات فاخر سینمایی در سال 91، 137میلیاردتومان بوده که این بودجه امسال به 94میلیارد تومان کاهش یافته است. البته این مبلغی است که در لایحه پیشنهادی دولت آمده و باتوجه به نارضایتی نمایندگان مجلس از تولیدات فاخر سال91، شاید همین مبلغ نیز در جلسات کارشناسی کمیسیون تلفیق و کمیسیون فرهنگی دچار تغییراتی شود.

«فرزند چهارم» وحید موسائیان، «استرداد» علی غفاری، «عقاب صحرا» مهرداد خوشبخت و «برلین منفی هفت» رامتین لوافی‌پور ازجمله تولیدات فاخری بودند که سال91 آماده نمایش شدند و در جشنواره فجر نیز به نمایش درآمدند.در حال حاضر نیز فیلم‌های «لاله» اسدالله نیک‌نژاد و «رنج و سرمستی» جهانگیر الماسی به‌عنوان تولید فاخر جلوی دوربین رفته‌اند.

کد خبر 212482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز